دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
با عنایت به تأکید مقام معظم رهبری؛

«مسئله‌شناسی و درست‌نویسی» شعار بیست‌ودومین جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس شد

«مسئله‌شناسی و درست‌نویسی» شعار بیست‌ودومین جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس شد
نشست خبرى بیست و دومین کنگره کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت و رونمایی از پوستر فراخوان این رویداد ادبی در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.
کد خبر : 920095

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبرى بیست و دومین کنگره کتاب سال دفاع مقدس و مقاومت و رونمایی از پوستر فراخوان این رویداد ادبی پیش از ظهر امروز در سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست، سردار مهدی امیریان رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ضمن خوشامدگویی به حاضران عنوان کرد: مطالبه رهبر معظم انقلاب مبنی بر ۱۰۰ برابر شدن تولیدات مکتوب دفاع مقدس، برگزاری این رویداد را دو چندان می‌کند. با رویدادی ملی با قدمت طولانی روبه رو هستیم که بیست و دومین دوره آن در پیش است. یکی از اهداف این رویداد، ارزیابی آثار منتشر شده در حوزه دفاع مقدس با هدف تقدیر از پدیدآورندگان اعم از ناشران، نویسندگان و دست اندرکاران در حوزه‌های مختلف تولید کتاب است. بر این اساس همه آثار سال گذشته مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

تقدیر از ناشران؛ بخش ویژه جایزه کتاب سال ۱۴۰۳

امیریان اظهار کرد: در جشنواره امسال، بخش ویژه‌ای در حوزه ناشران برای تقدیر از ناشران فعال خواهیم داشت داشت که بسیار مهم است. ما برای تقویت این بخش به صورت غیررسمی کار خودمان را از روز‌های برگزاری نمایشگاه کتاب امسال آغاز کردیم و با ناشرانی که در این حوزه فعال هستند ارتباط گرفت، اما امروز به صورت رسمی آیین رونمایی از پوستر و اعطای احکام دبیران آن را خواهیم داشت.

وی افزود: یکی از اهداف مهم ما در این دوره استعدادیابی و شناسایی چهره‌های جوان و نوقلم است که این هدف در بحث رویش‌ها تعریف می‌شود و بر اساس تربیت نیرو‌های جوان کار‌ها پیش می‌رود.

امیریان گفت: همچنین جلوگیری از تحریف و فراموشی نیز حتما در داوری آثار مدنظر قرار می‌گیرد. ارتقای سطح کمی و کیفی کتاب‌های دفاع مقدس نیز برای ما مهم است. در این راستا به صورت همزمان، کیفیت و کمیت آثار باید مورد توجه قرار بگیرد. در بحث ۱۰۰ برابر شدن میزان انتشار کتاب در حوزه دفاع مقدس، ایجاد ظرفیت‌های جدید و بالفعل شدن ظرفیت‌های موجود نیز مدنظر قرار دارد.

«مسئله‌شناسی و درست‌نویسی» شعار بیست‌ودومین جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس شد

وی افزود: به عنوان نمونه، اگر به سراغ شهدا و ایثارگران صنوف مختلف مثل دانش آموزان، کارمندان، معلمان، ورزشکاران، بازاریان و کسبه و ... برویم و کتاب‌هایی درباره آنها تولید شود بخش زیادی از این هدف محقق خواهد شد. امیدواریم بیست و دومین دوره این رویداد به ارتقای سطح کمی و کیفی کتاب‌های دفاع مقدس و جذب مخاطبان جدید کمک کند.

انتخاب یک شعار کاربردی برای جایزه کتاب سال دفاع مقدس

قاسم فروغی دبیر علمی جشنواره نیز در صحبت‌های عنوان کرد: پیشنهاد من این است که برنامه انتخاب کتاب سال دفاع مقدس از یک ارزیابی ساده فراتر برود و یک نظام ساختاری ثابت پیدا کند. در نتیجه می‌توانیم کار‌های دیگری همچون نقد کتاب، رسیدگی به وضعیت نشر و ارتباط مستمر با نویسندگان را داشته باشیم که این اقدامات با تشکیل دبیرخانه دائمی امکانپذیر خواهد شد. نقد و ارزیابی مداوم این کتاب در طول سال، هم برای نویسندگان و هم برای ناشران مفید است و هم کار ارزیابی را دقیق‌تر و آسان‌تر می‌کند.

وی افزود: از دوره هفدهم هر سال برای این رویداد ادبی، شعار انتخاب می‌کنیم. امسال و در دوره بیست و دوم، شعار ما «مسئله شناسی و درست نویسی» است. مقام معظم رهبری بار‌ها به موضوعاتی که باید در تولید کتاب رعایت شود تأکید فرموده اند که یکی از آنها «درست نویسی» است. این درست نویسی در همه جنبه‌های تولید کتاب چه شکلی و چه‌محتوایی باید رعایت شود. برای بررسی دقیق این دو موضوع، دو گروه مجزا و مستقل درنظر گرفته شده تا آثار مکتوب برگزیده از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

فروغی عنوان‌کرد: امسال این رویداد را به صورت مشارکتی برگزار خواهیم کرد و از ظرفیت همه نهاد‌های دولتی و غیردولتی در نقاط مختلف کشور بهره‌خواهیم برد.

آمار کتاب‌های دفاع مقدس؛ معجزه ای بزرگ در عرصه فرهنگ

معاون هماهنگ‌ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیز عنوان کرد: ما افتخار می کنیم که به دینی معتقد هستیم که معجزه پیامبر آن‌ کتاب است. کتاب و کتابت با تمدن ما آمیخته است. از سوی دیگر خوشحالیم که هم بنیانگذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و هم رهبر معظم انقلاب، نویسنده و اهل قلم و کتابخوان هستند.

علی اصغر جعفری افزود: ما بعد از انقلاب در بحث کتاب حرکت بسیار روبه رشدی داشتیم. سهم ادبیات دفاع مقدس در این حرکت مثبت، بسیار پررنگ‌تر است. از ابتدای وقوع جنگ تحمیلی تا امروز بیش از ۳۷هزار عنوان‌ کتاب در‌ حوزه ادبیات دفاع مقدس داشته‌ایم. در مقایسه با عظمت دفاع مقدس عدد قابل توجهی نیست، اما به نسبت تعداد نویسندگان کشور و بضاعت حوزه نشر یک معجزه بزرگ است.

جعفری گفت: در سال گذشته، ۱۹۵۰عنوان کتاب در حوزه دفاع مقدس به دبیرخانه جشنواره رسید که واقعاً رقم بسیار بالایی است. قطعاً اگر تقاضای مخاطبان نبود امکان نشر این همه آثار وجود نداشت پس این‌گونه کتاب‌ها متقاضی دارد و یک ظرفیت ارزشمند است.

«مسئله‌شناسی و درست‌نویسی» شعار بیست‌ودومین جایزه کتاب‌سال دفاع مقدس شد

وی افزود: افتخار دیگر ما این است که رهبر معظم انقلاب با همه مشغله‌های بزرگی که دارند، حداقل برای پنجاه کتاب دفاع مقدس تقریظ نوشته‌اند.

معاون هماهنگ‌ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت:در این عرصه نباید در رقابت با بخش خصوصی باشیم بلکه باید آنها را تقویت کرده و به گونه‌ای و جهت‌دهی کنیم تا اقتصاد حوزه نشر بچرخد. ما فرصت‌های فوق‌العاده‌ای داریم که باید در آثار ادبی منعکس شود. ما بیش از ۲ هزار و هشتصد روز درگیر جنگ بودیم؛ رزمندگان ما ۱۶۳عملیات بزرگ و متوسط و کوچک انجام دادند بیست ز ۲۰۰هزار شهید داشتیم و صدها هزار نفر رزمنده داشتیم. حالا به این آمارها و فضاها، بحث مقاومت در منطقه را هم اضافه کنید.

وی افزود: عمر این ظرفیت در حال اتمام است. شاید زمانی به خودمان بیاییم و ببینیم که دیگر این عزیزان و‌ خانوادهای آنان در کنار ما نیستند. اگر اینها ثبت و منتشر نشوند سرمایه خودمان را از دست داده ایم‌. بخش مهمی  از وظایف کتاب سال توجه استفاده از همین فرصت‌ها است.

جایزه کتاب سال؛ نمایانگر نیم‌رخ فرهنگی کشور 

جعفری گفت: این جشنواره آینه‌ای است که نیم‌رخ وضعیت فرهنگی ما را نشان می‌دهد ما باید جدا از برگزاری به ارتقای کیفی جشنواره هم فکر کنیم این جشنواره باید مثل «لوکوموتیو» باید سایر حوزه‌ها را هم دنبال خود بکشد.جشنواره کتاب سال دفاع مقئدس هم جهت را نشان می‌دهد و هم‌ جهت‌گیری‌ها را اصلاح‌ می‌کند.

معاون هماهنگ‌ کننده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس عنوان کرد: ما برای تقدیر از برگزیدگان، باید به سمت یک سبد تشویقی و‌ حمایتی برویم؛ برای نشر آثار برگزیدگان و معرفی آن‌ها تسهیلاتی درنظر بگیریم و خودمان پای کار بیاییم. هر مولفی علاقه دارد که کارش دیده شود. در همین راستا، باید با تعریف یک پیوست فرهنگی و رسانه‌ای از ظرفیت تبلیغاتی شهرداری و رسانه ملی برای معرفی کتبا ها استفاده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته