دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
21 فروردين 1398 - 11:25
استاد دانشگاه آزاد ساری:

جامعه بین‌المللی باید قدردان تلاش‌های سپاه در منطقه باشد

استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری گفت: جامعه بین‌المللی باید نسبت به تلاش‌های سپاه که نقش تأثیرگذاری در ازبین‌بردن گروه‌های تروریستی داشتند، قدردان باشد.
کد خبر : 372358
photo5868602958197928243.jpg

رضا نصیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در ساری، با یادآوری اقدام بی‌شرمانه آمریکا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، اظهار کرد: جامعه بین‌المللی باید نسبت به تلاش‌های سپاه پاسداران که نقش تأثیرگذاری در ازبین‌بردن گرو‌ه‌های تروریستی برای حفظ صلح و امنیت در منطقه داشته است، قدردان باشد.


به گزارش آنا، روز دوشنبه رئیس‌جمهور آمریکا در اقدامی بی‌شرمانه نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد. به نظر می‌رسد هدف دونالد ترامپ و سایر مقامات تندرو دولت آمریکا از این اقدام، بیشتر ایجاد جو روانی ایران‌هراسی و گرفتن ژست افزایش فشار حداکثری بر ایران باشد؛ اما این اقدام نابخردانه می‌تواند تبعات فراوانی داشته باشد؛ به همین منظور خبرگزاری آنا در گفتگویی با رضا نصیری استادیار حقوق بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری این موضوع را بررسی کرده است.


آنا: اعلامیه یکجانبه صادره از سوی ایالات متحده آمریکا در تروریستی قلمداد کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از حیث حقوقی دارای چه جایگاهی است و آیا در انطباق با قواعد بین‌المللی است؟


نصیری: در نظام بین‌المللی یک قاعده عرفی شناخته شده وجود دارد با عنوان «اصل عدم مداخله» که به موجب آن، دولت‌ها از هرگونه مداخله در امور سیاسی، اقتصادی و نظامی سایر کشورها منع شده‌اند. همچنین در نظام حقوق بین‌الملل دست دولت‌ها در چینش سیستم‌های داخلی خود باز  بوده و اساساً در اینگونه موارد که انحصاراً در صلاحیت داخلی دولت‌هاست، دیگران حق دخالت ندارند؛ بنابراین اقدام انجام‌شده به جهات مذکور، خلاف اصل عدم مداخله و اصل احترام به حاکمیت متساوی دولت‌های عضو سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.


آنا: اینکه نیروی نظامی کشوری، تروریستی قلمداد می‌شود چه معنی و مفهومی از لحاظ حقوقی دارد؟


نصیری: با توجه به اینکه سابقه چندانی از این موضوع به ذهن نمی‌رسد، اقدام انجام‌شده در نوع خود حداقل از سوی ایالات متحده نسبت به دولت ایران بدعتی جدید و خطرناک به نظر می‌رسد؛ اساساً نیروی نظامی دولت‌ها حافظ امنیت کشورها و مردم آن به‌ویژه در زمان خطرات احتمالی محسوب می‌شوند؛ بنابراین این اقدام از این جهت نیز خلاف رویه‌های شناخته‌شده بین‌المللی و به نوعی توهین آشکار به مردم آن دولت محسوب می‌شود. علاوه براین، اقدامات اینچنینی صلح و امنیت بین‌المللی را نیز به مخاطره می‌اندازد.


آنا: آیا سایر دولت‌ها از لحاظ حقوقی، تکلیفی به رعایت این اعلامیه دارند؟


نصیری: با توجه به مطالب گفته‌ شده و اینکه اعلامیه صادره خلاف قواعد حقوق بین‌الملل است، به نظر نمی‌رسد تکلیفی برای دولت ایران و سایر دولت‌ها به‌وجود آورد و حتی این حق برای دولت ایران محفوظ است که علیه اقدام مذکور اقدام متقابل کند یا اینکه در دیوان بین‌المللی دادگستری براساس قرارداد مودت (با وجودخروج ایالات متحده و قبل از انقضای مدت زمان یک‌ساله) طرح دعوی کند.


آنا: نقش دولت ایران و سپاه پاسداران در مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه خاورمیانه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


نصیری: همانطور که مستحضرید دولت ایران در سال‌های گذشته و در جریان جنگ داخلی در عراق، سوریه و همچنین مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله گروه داعش، القاعده و النصره، بنابر دعوت دولت مرکزی این کشورها، حضور داشته است و اساساً اینگونه همکاری که با رضایت دولت‌ها انجام می‌شود در مطابقت با قواعد حقوق بین‌الملل است. نقش دولت ایران و به‌طور خاص نیروی نظامی این کشور از جمله سپاه پاسداران در مبارزه با داعش و سایر گروه‌های تروریستی در منطقه بر کسی پوشیده نیست؛ بنابراین به نظر می‌رسد جامعه بین‌المللی باید نسبت به این تلاش‌ها که نقش تأثیرگذاری در ازبین‌بردن این گروه‌ها می‌تواند داشته باشد و کمکی که به حفظ صلح و امنیت بین‌المللی کرده است، قدردان باشد.


انتهای پیام/4103/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته