دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 دی 1397 - 15:22
مدیر آموزش و پرورش منطقه 19:

بُعد مسافت عامل ترک تحصیل دانش‌آموزان در مرتضی‌گرد نیست

یکی از عمده مشکلات مردم در منطقه مرتضی‌گرد تهران، نبود مدارس دوره دوم متوسطه است که سبب می‌شود بسیاری از دانش‌آموزان از ادامه تحصیل انصراف دهند.
کد خبر : 347474
p1-1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش‌وپرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، روستای مرتضی‌گرد در منطقه 19 شهرداری تهران واقع شده است اما ساختار قرارگیری آن به‌گونه‌ای است که این منطقه به‌عنوان روستا معرفی می‌شود. این محدوده که تا چند سال پیش تنها 2 هزار نفر جمعیت داشت به یکباره دچار ساخت‌وسازهای غیرمجاز شده و بافت آنجا با افزایش جمعیت تغییر کرد و به بیش از 30 هزار نفر رسید؛ البته فضای آن هم به بیش از 101 هکتار افزایش یافت بدون آنکه زیرساخت‌های لازم برای این جمعیت تعریف شود.


یکی از عمده مشکلات مردم در این منطقه، نبود مدارس دوره دوم متوسطه است که سبب می‌شود بسیاری از دانش‌آموزان از ادامه تحصیل انصراف دهند.


منطقه مرتضی‌گرد از نقاط آسیب‌پذیر تهران است


هادی حنیفی‌‌نیا در گفتگو با خبرگزاری آنا در خصوص مشکلات تحصیلی دانش‌آموزان این منطقه گفت: شرایط جغرافیایی منطقه 19 با دیگر مناطق تهران متفاوت است. بزرگراه آزادگان جنوب به سمت حرم مطهر امام خمینی(ره)، بخشی از بزرگراه قم و بخش آفتاب که شامل روستاهای اطراف تهران است در حوزه آموزش‌وپرورش منطقه 19 قرار دارد و از نقاط پرآسیب پایتخت است.


مدیر آموزش‌وپرورش منطقه 19 افزود: وقتی قرار است مدرسه‌ای راه‌اندازی شود در هرکدام از مقاطع که باشد بسته به اینکه مدرسه در روستا یا شهر تأسیس می‌شود باید تعداد دانش‌آموزان این مرکز آموزشی تأمین شود تا بتوان  مدرسه‌ای با استانداردهای لازم برپا کنیم.


حنیفی‌‌نیا در ادامه افزود:‌ مدارس روستایی عدد پایین‌تری دارد. به همین دلیل ما نمی‌توانیم برای یک مدرسه 5 نفره یک معلم استخدام کنیم. در ساختار آموزش‌وپرورش و بر اساس ساماندهی مدیران در این مدارس مدیر مستقل نداریم. مدیر در این مدارس هم تدریس می‌کند و هم‌ مدرسه را مدیریت می‌کند که به این افراد مدیر آموزگار می‌گویند، از سوی دیگر اگر قرار است مدرسه‌ای تأسیس شود باید بر اساس قوانین آموزش‌وپرورش، استانداردهای لازم را برای استفاده جمعیت دانش‌آموزی داشته باشد.


بزرگترین مشکل منطقه آفتاب نبود فضای آموزشی است


وی با اشاره به اینکه در بخش آفتاب، بزرگ‌ترین مشکل و معضل نبود فضای آموزشی و نگاه به این منطقه به‌عنوان روستاست، ادامه داد: اگر ازنظر آینده‌پژوهی در سیستم آموزش‌وپرورش به این منطقه نگاه ویژه نشود دچار مشکل می‌شود زیرا ساخت‌وسازهای بی‌رویه سبب افزایش یک‌باره جمعیت در این محدوده شده است و این مسئله ادارات آنجا را به چالش کشیده است.


این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: در این منطقه ۸ مدرسه داریم که این مدارس در ۵ فضای فیزیکی برپاشده است. به این معنا که سه مدرسه از این تعداد دو نوبته هستند. مدرسه شهید مفتح مدرسه‌ای دو نوبت، مدرسه استقلال یک شیفته، مدرسه متوسطه پسرانه یک شیفته و مدرسه بانو ذوالفقاری و آزادی در دو نوبت و مدرسه سیدالشهدا در یک نوبت فعالیت می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات در این حوزه نبود فضای فیزیکی است، گفت: رسیدن به این فضای فیزیکی مستلزم وجود زمین و ساخت‌وساز در آن است که در حال حاضر با هماهنگی‌های صورت گرفته با حرم امام خمینی 6 هزار متر زمین در اختیار آموزش‌وپرورش قرارگرفته که قرار است مجتمع بزرگ با سه مدرسه در این بخش ساخته شود که برای احداث هر چه زودتر آن نیاز به همراهی بخش‌های دولتی داریم.


حنیفی‌نیا با تأکید بر اینکه نبود مدرسه دوره متوسطه دوم در این منطقه یک نقطه‌ضعف است، ادامه داد: نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که در حاشیه شهرها اصولاً مدارس متوسطه دوم کم‌جمعیت‌تر از سایر مقاطع است. در این منطقه نیز عده‌ای ترجیح می‌دهند به مدارس منطقه ۱۶ بروند؛ گروهی دیگر مدارس کار‌ودانش و فنی‌وحرفه‌ای را بر اساس علاقه یا ضوابط خروجی آموزش‌وپرورش برای تحصیل انتخاب می‌کنند و عده نیز ازدواج‌کرده و ترک تحصیل می‌کنند.


وی با اشاره به اینکه درست است که باید تمام تلاش خود را برای راه‌اندازی مدارس دوره متوسطه در این منطقه انجام دهیم اما ساخت این مدارس قطعاً نمی‌تواند آمار بیشتری را به سمت مدارس این منطقه هدایت کند ادامه داد: روستای صالح‌آباد و مدارس منطقه ۱۶ که دانش‌آموزان برای ادامه تحصیل در مقطع متوسطه دوم به آنجا می‌روند فاصله زیادی با مرتضی‌گرد ندارند، ضمن اینکه در سال‌های پیش حتی یک مورد نیز ترک تحصیل برای بعد مسافت نداشته‌ایم.


این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: همه‌چیز به نگرش خانواده‌ها نسبت به تحصیل برمی‌گردد. در سال گذشته وقتی متوجه شدیم که برخی از خانواده‌ها دچار مشکل مالی برای ایاب‌وذهاب هستند با کمک مدیر مدرسه و خیرین این مشکل برطرف و این گروه از بچه‌ها رایگان به مدرسه می‌رفتند.


حنیفی‌نیا با اشاره به اینکه هنوز قانون سرویس رفت‌وآمد دانش آموزان در روستاها که مجلس مدتی قبل آن را تصویب کرد به مدارس ابلاغ نشده ادامه داد: باید ببینیم که با چه نگاهی به این موضوع پرداخته می‌شود و چه روستاهایی تحت پوشش این قانون قرار می‌گیرند.


انتهای پیام/4087/ن


انتهای پیام/

برچسب ها: حرم امام خمینی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته