مسئولان از فعالیتهای پژوهشی دانشجویان حمایت کنند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از بجنورد، تبیین مسائل و تعیین مسیر جزئی از حوزه علوم انسانی بوده و بهصورت کلی بسترسازی توسعه پایدار بدون توجه به علوم انسانی، ناممکن و نشدنی است. همه رشتههای علوم انسانی از این باب که با انسان سروکار دارند، با سایر علوم متفاوت بوده و زیربنا و زمینهساز توسعه ملی و بومی هستند.
علوم انسانی مجموعهای از رشتهها و شاخههای علمی است که موضوع محوری آن انسان و رشتههای مهم و بنیادی مثل روانشناسی، جامعهشناسی، مدیریت، حقوق و اقتصاد را در خود جایداده است. ازآنجاکه این موضوعات از ریشهایترین مبانی فکری و فلسفی است، در پیشرفت و توسعه یک جامعه نقش اساسی دارد؛ اما متأسفانه در اکثر دانشگاههای کشور اهمیت ویژهای برای این حوزه قائل نمیشوند؛ این در حالی است که در کشورهای پیشرفته افراد نخبه وارد رشتههای علوم انسانی میشوند.
راحله علیزاده دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد که توانسته است عنوان دانشجوی نمونه واحد بجنورد مقطع کارشناسی ارشد در سال 97، دانشجوی نمونه استان خراسان شمالی مقطع کارشناسی ارشد در سال 97، دانشجوی نمونه کشوری مقطع کارشناسی ارشد در سال 97 و پژوهشگر برتر واحد بجنورد در سال 97 را در کارنامه درخشان علمی خود ثبت کند، امسال و در روز دانشجو در مراسمی که با حضور مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد تهران جنوب برگزار شد، از سوی دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تجلیل و به عنوان دانشجوی نمونه این دانشگاه معرفی شد.
خبرنگار خبرگزاری آنا در بجنورد با این مقدمه به سراغ راحله علیزاده دانشجوی برتر کشوری رفته و با وی درباره دلایل موفقیت در تحصیل و دانشجوی نمونهشدن، چگونگی فعالیت دانشجویان در عرصههای مختلف دانشگاه، طرحهای پژوهشی، تألیف کتاب و توسعه کمی و کیفی علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی به گفتگو نشسته است که حاصل آن را در متن زیر میخوانیم.
آنا: چند دلیل اصلی برای موفقیتهای خود ذکر کنید.
علیزاده: چندبعدیبودن را یکی از عوامل موفقیت خودم میدانم. حضور در حوزههای مختلف آموزشی، پژوهشی، فرهنگی نهتنها بنده را از فعالیت درسی دور نکرد؛ بلکه باعث نشاط، تلاش، پویایی و لذت بیشتر در طول دوران تحصیل شد. هدف، امید، برنامهریزی، پشتکار، مثبتاندیشی و توکل از مهمترین عوامل موفقیت بنده بوده و هست. هرگز دست از تلاش برنخواهم داشت، تا زمانی که به هدف اصلیام برسم.
در این راستا مشورت با دوستان و افراد باتجربه و موفق نیز کمک قابل توجهی به من کرده است؛ اگر جایی شکست خوردم، نترسیدم و همان را پلی برای رسیدن به پیروزی دانستم. ناگفته نماند همراهی و راهنماییهای استادان و دوستان در دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد، انگیزه من را بیشتر کرد تا دست از تلاش برندارم و همچنان به فعالیتهایم ادامه دهم و پرشورتر از همیشه دنبال اهدافم باشم.
آنا: از دلایل انتخاب خود بهعنوان دانشجوی نمونه کشوری بگویید.
علیزاده: انتخاب دانشجوی نمونه در کشور بر اساس آییننامه و ضوابط و شاخصهای تعیینشده در کشور انجام میشود که مهمترین مؤلفههای آن حضور فعال در فعالیتهای فرهنگی، پژوهشی و آموزشی است که با کارنامه علمی و پژوهشی که در نتیجه سالهای تحصیلم به دست آوردم، توانستم این عنوان را از آن خود کنم.
آنا: کدام جنبه انتخاب خود را بهعنوان دانشجوی نمونه کشوری بیشتر دوست دارید؟
علیزاده: در همه زمینهها خیلی تلاش کردهام. در قسمت آموزشی معدل کل من 19.44 شد که خوشبختانه باعث شد تمام امتیاز آموزشی را کسب کنم؛ اما ازآنجاییکه به کار پژوهشی بسیار علاقهمندم، بیشتر اوقاتم را به آن اختصاص دادهام. این جنبه را بیشتر دوست دارم. کار پژوهشی علاوه بر بالارفتن معلومات، باعث میشود با دنیای گستردهای از متغیرهای جدید آشنا شوم و این برایم بسیار لذتبخش است.
آنا: از رموز موفقیت خود بهعنوان دانشجوی نمونه کشوری بگویید.
علیزاده: در درجه اول همیشه به خدا توکل کردم و ایمان داشتم که من هم میتوانم و خدا را شاکرم که لطفش همیشه شامل حالم بوده و پسازآن دعاهای پدر و مادرم بود که بدرقه راهم شد. در این راستا حمایتهای ریاست دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد دکتر وثوقیمطلق و زحمات بیدریغ سایر مسئولان و معاونان دانشگاه بسیار تأثیرگذار بوده است.
آنا: به نظر شما دانشجویان چگونه میتوانند در حوزههای مختلف ازجمله درسی، پژوهشی و فرهنگی در دانشگاه فعالیت کنند؟
علیزاده: انجام فعالیتهای غیردرسی و حضور در کارهای گروهی برای هر شخصی، بهخصوص دانشجویان، بسیار ضروری است. حضور در این فعالیتها باعث رشد و پرورش خلاقیت، انگیزه و نشاط در دانشجویان میشود. ازجمله فعالیتهای غیردرسی که خودم داشتهام میتوان صاحبامتیازی، مدیرمسئولی و سردبیری نشریه، مشارکت در نمایشگاههای پژوهشی، مشارکت در کارگاههای آموزشی، عضویت در کانون قرآن و عترت بصیرت، شرکت در جشنواره قرآن و عترت و دارنده رتبه مقالهنویسی، ریاست انجمن علمی مدیریت آموزشی، همکاری فرهنگی با دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، تألیف کتب مدیریتی و قرآنی، انتشار مقالات در اجلاسهای بینالمللی، ملی، استانی و منطقهای و شرکت و همکاری در طرحهای پژوهشی درون و بروندانشگاهی را نام برد.
در دوران تحصیل سعی کردم که تجربیات خود را به سایر دانشجویان نیز انتقال دهم و مشوقی برای آنان باشم. اکنون نیز بهعنوان یکی از استادن حقالتدریس گروه علوم تربیتی و آموزش ابتدایی با دانشگاه همکاری دارم و مشتاقانه دانشجویان را به راهی که خودم رفتهام، راهنمایی خواهم کرد. دوست دارم دانشجویان علاوه بر درس به فعالیتهای غیردرسی نیز بپردازند و از دوران تحصیل لذت ببرند.
برای توسعه فردی در مرحله اول باید انگیزه درونی داشت. چنانچه انگیزه، خواست و اراده فردی در دانشجو ایجاد شود، هیچچیزی جلودار رسیدن به اهداف تعریفشده نخواهد شد. این اعتقاد بهانهای بیش نیست که کسی بگوید من فرصت کافی برای فعالیتهای جانبی و غیردرسی ندارم.
آنا: از طرحهای پژوهشی خود برایمان بگویید.
علیزاده: در پنج طرح پژوهشی که خاتمه پیدا کردند، فعالیت داشتم. در چهار طرح بهعنوان همکار پژوهشی طرح و یک طرح که نیز که عنوان پایاننامه ارشد خودم بوده و همچنین در دو طرح دیگر نیز بهعنوان همکار طرح هستم که در حال اجراست.
آنا: درباره کتابهای تألیفی خود توضیح دهید.
علیزاده: تاکنون توانستهام پنج کتاب در حوزه قرآن و مدیریت به چاپ برسانم و چند کتاب دیگر نیز آماده چاپ دارم. از مسئولان میخواهم در توزیع و انتشار کتابها نویسندگان را حمایت کنند. به دنبال نوشتن کتابهای کاربردی هستم که در زمینهٔ پژوهش میتواند مفید باشد و به دانشجویان کمک کند؛ اما همه اینها نیاز به حمایت دارد.
آنا: توسعه کمی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی در زمینهٔ حوزه علوم انسانی را چگونه ارزیابی میکنید؟
علیزاده: سطح علمی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد روزبهروز رو به بهبود است و توانسته جایگاهی در سطح ملی برای خود ایجاد کند. از این بابت سعی بر این بوده که از استادان باتجربه و مجرب استفاده شود. وجود استادانی که حساسیتی به تحقیق و پژوهش و درگیرکردن دانشجویان به کار پژوهشی و مقالات علمی را در سالهای اخیر داشتهاند، یکی از امتیازات قابلتوجه دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد است.
خوشبختانه توسعه کمی و کیفی خدمات دانشگاه در برنامههای پژوهشمحور انجام میشود؛ چون دانشگاه آزاد پژوهشهای کاربردی را عاملی برای تحقق شاخصهای تولید علم میداند، این قسمت که دانشجو چقدر بخواهد از این امکانات استفاده کند، به خود دانشجو و میزان فعالیت و علاقه او بازمیگردد. انجمن علمی، طرحهای پژوهشی درون و بروندانشگاهی، مقالات، همایش و اجلاسها و کارگاههایی که برگزار شد، انگیزه بیشتری را برای فعالیت در این بخش فراهم آورد تا با این حوزه بیشتر ارتباط برقرار کنم و از این بابت هم خوشحالم که حوزه پژوهش این واحد دانشگاهی و استادان این حوزه راه را برای همکاری در طرحها و سایر فعالیتهای پژوهشی باز گذاشتهاند.
آنا: به دانشجویان و مسئولان چه توصیهای دارید؟
علیزاده: دانشجویان اگر بهدنبال شادی و انرژی بخشیدن به زندگی دانشجویی خود هستند، باید علاوه بر درس خواندن به سایر فعالیتهای غیردرسی نیز بپردازند. استادان و مسئولان دانشگاه نیز همیشه با دانشجویان همگام و همراه باشند و با اعتماد به جوانان و میداندادن به آنان برای کار و فعالیت و ارائه توانمندیها، زمینههای رشد و شکوفایی را فراهم سازند تا دانشجو با رغبت به تحصیل بپردازد.
مسئولان باید به نشاط دانشجویی اهمیت بدهند. اگر نشاط در دانشگاه حفظ شود، انگیزه و شور و حال در دانشجویان برای تحصیل بیشتر خواهد شد. دانشجویان میتوانند با برگزاری تریبون آزاد در دانشگاه، مسائل و مشکلات خود را بیان کنند.
گفتگو از لادن لنگری
انتهای پیام/4117/خ
انتهای پیام/