دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 مرداد 1394 - 12:05

زائران حامل مواد مخدر 5 سال ممنوع الخروج می‌شوند

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برابر قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، افراد و زائرانی که قصد خروج از کشور را دارند، با حمل مواد مخدر، بین یک تا پنج سال ممنوع الخروج می‌شوند.
کد خبر : 34051

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علیرضا جزینی به مناسبت فرارسیدن ایام حج و با بیان اینکه حج تمتع سال جاری به واسطه شرایط خاص سیاسی بین ایران و عربستان از حساسیت ویژه‌ای ‏برخوردار است، افزود: در ‏صورتی که قضات طبق قانون زائرین را به ممنوع الخروج شدن از کشور محکوم کنند، زائر نه تنها توفیق تشرف به حج را از ‏دست خواهد داد، بلکه تا پایان یافتن این ممنوعیت، حق خروج از کشور را هم نخواهد داشت.


وی تصریح کرد: جریمه نقدی و شلاق نیز، از ‏دیگر جرایم حاملین مواد مخدر است که نسبت به نوع و میزان جرم ارتکابی، از سوی قضات برای متهمان در نظر ‏گرفته می‌شود.


بر اساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر، جزینی گفت: به استناد ماده 40 قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام، افرادی که بدون داشتن مجوز ‏پزشکی و یا قضایی، مبادرت به حمل قرص و یا شربت متادون می‌کنند، مجرم شناحته شده و ضمن محکومیت‌های مندرج در ‏ماده پنج قانون مذکور، از خروج آنها از کشور جلوگیری می‌شود.








چنانچه متقاضی تشرف به حج که دارای سوء مصرف مواد است، خواستار ترک اعتیاد باشد، دبیرخانه ستاد ‏مبارزه با مواد مخدر از طریق شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها، امکان مراجعه وی به مراکز مجاز و مطمئن ‏ترک اعتیاد را فراهم خواهد کرد، بدیهی است هزینه‌های درمان به عهده فرد است، البته با توجه به زمان باقی مانده تا حج ‏امکان ترک اعتیاد برای امسال متصور نیست لیکن برای سال آینده این امر امکان‌پذیر است.

وی افزود: همچنین براساس ماده چهار قانون مجازات اسلامی، هرگاه قسمتی ‏از جرم در ایران واقع و نتیجه آن در خارج از قلمرو و حاکمیت ایران حاصل شود یا قسمتی از جرم در ایران یا در خارج نتیجه ‏آن حاصل شود، در حکم جرم واقع شده در ایران است، بنابراین اگر فردی در عربستان دستگیر و پس از تحمل کیفر به کشور ‏بازگردانده شود، تعقیب قانونی وی در داخل همچنان ادامه خواهد داشت.


جزینی ادامه داد: افراد معتادی که با مواد مخدر عازم حج و یا عمره می‌شوند، مشکلات عدیده‌ای را برای ‏خود و اطرافیان فراهم می‌کنند. خودکشی، ضرب و شتم همسر، جستجوی مواد مخدر در خیابان‌های مکه و مدینه ‏نمونه‌هایی از رفتارهای نابهنجار افراد معتادی است که مواد مخدر به همراه خود نبرده بر اثر فشار ناشی از محرومیت از مواد، از ‏خود بروز داده‌اند.


وی گفت: همراه داشتن هرگونه داروی گیاهی مشکوک به مواد مخدر، قرص‌های روانگردان مانند متادون، قرص‌های ‏آرام‌بخش از قبیل انواع مسکن‌های حاوی کدیین، دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اکسازپام و لورازپام در عربستان جرم تلقی ‏شده و در صورت کشف از زائرین در فرودگاه‌های عربستان، حسب مقدار آن، مجازات جریمه و حبس از 2 تا 10 سال را در بر ‏خواهد داشت.


جزینی ادامه داد: از آنجایی که مصرف داروهای مذکور در ایران با نظر پزشک معتمد منعی ندارد، زائرین در صورت داشتن ‏بیماری، نوع بیماری و داروهای مصرفی خود را به مدیر کاروان اعلام کنند تا با هیات پزشکی هماهنگی لازم صورت بگیرد، ‏زائرین باید از قبول امانت و یا حمل وسایل افرادی که نمی‌شناسند، اجتناب ورزند زیرا ممکن است حاوی مواد مخدر باشد.‏
آشنایی پلیس فرودگاه با 32 محل جاسازی مواد مخدر


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: پلیس فرودگاه‌ها علاوه بر استفاده از ابزار و تجهیزات فنی، با نیروهای کارآزموده و با تجربه، مبادی خروجی کشور را ‏به خوبی کنترل و با استفاده از شیوه‌های روان‌شناختی پیشگیری از وقوع جرایم، اقدام می‌کند و به 32 نوع محل جاسازی مواد ‏مخدر آشنایی کامل دارد.


وی خاطرنشان کرد: سازمان حج و زیارت نیز براساس تکلیف قانونی و با توجه به مفاد قرارداد منعقده با زائران، حاملین مواد ‏مخدر و روان‌گردان‌ها و زائرانی که اعتیاد آنان محرز بوده را حداقل به مدت یک ‏دوره از اعزام محروم خواهد کرد و ثبت‌نام مجدد این افراد در کاروان‌ها و اعزام‌شان در سال بعد، منوط به ترک اعتیاد و تایید ‏پزشک معتمد است.


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تعدی مامورین سعودی در عمره سال گذشته به زائران از یکطرف و اقدامات مداخله‌جویانه ‏عربستان و دخالت‌های این کشور در امور داخلی سایر کشورها و متقابلا موضع‌گیری‌های سیاسی کشورمان، باعث اوج گرفتن ‏تنش‌های موجود شده است، به همین منظور برای جلوگیری از بهانه‌جویی‌های احتمالی مامورین این کشور لازم است مدیران کاروان‌ها ‏بیش از پیش به موضوع حمل احتمالی مواد مخدر توسط معدود افراد، دقت کنند تا امسال نیز شاهد عدم دستگیری حتی یک زائر در عربستان باشیم.








امکان اعتراض و تجدید نظر در رای صادره وجود ندارد و شرایط ‏زندان‌های عربستان به جهت عدم برخورداری از امکانات رفاهی و بهداشتی در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد به طوری که ‏دسترسی به بدیهی‌ترین امور بهداشتی، درمانی و تماس و ملاقات با بستگان وجود ندارد.

وی با توجه به صیانت از شان و منزلت زائران عتبات مقدسه در عراق و ‏عربستان افزود: به منظور پیشگیری از نگهداری، اختفا و حمل هر گونه مواد مخدر و روانگردان‌ها توسط تعداد معدودی از افراد و ‏تبعات قانونی و حیثیتی ناشی از دستگیری احتمالی مرتکبان این گونه جرایم، امر اطلاع‌رسانی و آموزش افراد متقاضی اعزام به ‏اماکن زیارتی در اولویت قرار دارد.


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: چنانچه متقاضی تشرف به حج که دارای سوء مصرف مواد است، خواستار ترک اعتیاد باشد، دبیرخانه ستاد ‏مبارزه با مواد مخدر از طریق شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌ها، امکان مراجعه وی به مراکز مجاز و مطمئن ‏ترک اعتیاد را فراهم خواهد کرد، بدیهی است هزینه‌های درمان به عهده فرد است، البته با توجه به زمان باقی مانده تا حج ‏امکان ترک اعتیاد برای امسال متصور نیست لیکن برای سال آینده این امر امکان‌پذیر است.


جزینی یادآور شد: سازمان حج و زیارت باید نسبت به درج موضوع مواد مخدر در دوره‌های آموزشی ‏برای مدیران دفاتر زیارتی، مدیران و معاونین راهنمای کاروان‌های حج تمتع، عمره مفرده و عتبات عالیات و تبیین اقدامات و ‏برنامه‌های را اجرایی کند که در این رابطه یک جلسه دو ساعتی در دوره‌های عمومی آموزش کارگزاران حج و زیارت که بر ‏اساس هماهنگی به عمل آمده با دفتر آموزش سازمان حج و زیارت، هماهنگی‌های لازم صورت پذیرفته است، برگزار می‌شود.‏
برخورد پلیس عربستان با حاملین مواد مخدر بسیار سخت است


قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به نکاتی در خصوص سفر حج اشاره کرد و گفت: ساک و وسایل زائرین حج تمتع حسب روال بین 24 تا 48 ‏ساعت قبل از پرواز تحویل قسمت بار شده و متعاقبا توسط واحد «سپکا» پلیس مبارزه با مواد مخدر بررسی و کنترل می‌شود.


جزینی با بیان اینکه حمل و نگهداری قرص و شربت متادون بدون مجوز پزشک همانند حمل مواد مخدر است، افزود: همه ساله ‏تعدادی از هموطنان به دلیل داشتن مواد مخدر از سفر معنوی حج باز می‌مانند، برخی زائران مواد مخدر را در وسایل ‏همراهان خود از جمله همسر و فرزند خود جاسازی می‌کنند که با کشف مواد مذکور، همراهان از سفر باز می‌مانند.


وی گفت: برخوردهای پلیس عربستان با حاملین مواد مخدر ولو ناچیز، بسیار سخت، شکننده، توام با توهین ‏و تحقیر است و زندان‌های طویل المدت بدون داشتن وکیل و حق اعتراض در انتظار این افراد خواهد بود. ضمن اینکه ‏کهولت سن یا بیماری تاثیری در تخفیف مجازات ندارد.


جزینی ادامه داد: امکان اعتراض و تجدید نظر در رای صادره وجود ندارد و شرایط ‏زندان‌های عربستان به جهت عدم برخورداری از امکانات رفاهی و بهداشتی در بدترین وضعیت ممکن قرار دارد به طوری که ‏دسترسی به بدیهی‌ترین امور بهداشتی، درمانی و تماس و ملاقات با بستگان وجود ندارد.‏


جزینی گفت: شواهد و سوابق امر حاکی از آن است، محاکم قضایی عربستان در برخورد با متهمان ایرانی، علاوه بر نوع ‏جرم و شرایط ارتکاب آن، متاثر از برخی تعصبات مذهبی، مبادرت به صدور رای می‌کنند، دولت عربستان در سال‌های اخیر ‏مبادی فرودگاهی خود را به آخرین امکانات کنترلی و حفاظتی مجهز کرده و با بهره‌گیری از کادر متخصص در چهره زنی، ‏مبادرت به شناسایی زائران معتاد و جستجوی بار همراه آنان می‌کند.‏


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته