دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مرداد 1394 - 16:28
معاون درمان وزیر بهداشت:

ارتقای کیفیت خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه یافته از اولویت‌های وزارت بهداشت است

معاون درمان وزیر بهداشت، عنوان کرد: از آنجا که سلامت مردم همواره یک اولویت ملی است برنامه تحول نظام سلامت با هدف برقراری عدالت در دسترسی به خدمات درمانی، کاهش پرداخت مستقیم مردم برای هزینه‌های سلامت و ارتقای کیفیت خدمات و مراکز ارائه خدمت با تلاش مجدانه دست اندرکاران نظام سلامت، حمایت دولت، مجلس و همراهی مردم در حال اجراست.
کد خبر : 33331

به گزارش گروه اجتماعی آنا، دکتر محمد آقاجانی با بیان اینکه ارتقای کیفیت خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه یافته کشور از اولویت‌های وزارت بهداشت است، گفت: سلامت حقی پایه و عمومی بوده و حکومت موظف است کلیه موانع دسترسی به آن را از میان بردارد و شرایطی که برای حفظ سلامت همه آحاد جامعه لازم است را فراهم کند. نگاهی به قانون اساسی مترقی کشور نیز نشـان می‌دهد که مبـانی عدالت در سلامت به خوبی در اصول مختلف بیان شده‌اند.


اهداف اجرای برنامه تحول نظام سلامت


معاون درمان وزارت بهداشت، افزود: براساس اصول 2 و 3 این قانون، ایران نظامی است‏ بر پایه‏ ایمان‏ که از راه استفاده‏ از علوم‏ و فنون‏ و تجارب‏ پیشرفته‏ بشریی و تلاش‏ در پیشبرد آنها، قسط، عدل‏ و استقلال‏ سیاسی، اقتصادی، اجتماعیی و فرهنگی و همبستگی ملی را تامین می‌کند و برای نیل‏ به‏ این اهداف‏ باید همه‏ امکانات‏ خود را برای اموری از جمله ‏ ایجاد رفاه‏ و رفع فقر و برطرف‏ ساختن‏ هر نوع‏ محرومیت‏ در زمینه‏‌های تغذیه‏، مسکن‏، کار و بهداشت‏ و تعمیم‏ بیمه به‏ کار برد. لذا از آنجا که سلامت مردم همواره یک اولویت ملی است برنامه تحول نظام سلامت با هدف برقراری عدالت در دسترسی به خدمات درمانی، کاهش پرداخت مستقیم مردم برای هزینه‌های سلامت و ارتقای کیفیت خدمات و مراکز ارائه خدمت با تلاش مجدانه دست اندرکاران نظام سلامت، حمایت دولت، مجلس و همراهی مردم در حال اجراست.








برنامه تحول نظام سلامت با هدف برقراری عدالت در دسترسی به خدمات درمانی، کاهش پرداخت مستقیم مردم برای هزینه‌های سلامت و ارتقای کیفیت خدمات و مراکز ارائه خدمت با تلاش مجدانه دست اندرکاران نظام سلامت، حمایت دولت، مجلس و همراهی مردم در حال اجراست

وی با بیان اینکه کمبود پزشک در مناطق محروم از عوامل نارضایتی مردم بوده و در یک سال گذشته وزارت بهداشت تلاش کرده است با متناسب سازی حقوق پزشکان عمومی این نقیصه را جبران کند، گفت: ترغیب پزشکان به فعالیت در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته کشور یکی از اهداف سیاست‌گذاران بخش سلامت بوده و در این راستا برنامه متعددی نیز طراحی و اجرا شده است.


آقاجانی افزود: برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در راستای اجرای برنامه تحول نظام سلامت، به منظور ارتقای کیفیت خدمات سلامت در مناطق کمتر توسعه یافته کشور، با هدف افزایش دسترسی مردم به خدمات و مراقبت‌های سلامت در سطح دوم و سوم، جذب و ماندگاری پزشکان در این مناطق تدوین شده و با اجرای آن از طریق پرداخت‌های تشویقی در مناطق کمتر توسعه یافته، زمینه‌‌ی تمام‌ وقتی پزشکان و در نهایت کاهش پرداخت از جیب مردم، فراهم می‌شود.


برخورداری شهرهای محروم از نیروهای متخصص پزشکی


معاون درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: با اجرای این طرح و بازنگری تعرفه‌های خدمات سلامت علاوه بر ساماندهی مناسب نظام ارجاع در سطح تخصصی و فوق تخصصی مناطق کمتر توسعه یافته و اجرای صحیح نظام سطح بندی در بخش نیروی انسانی و خدمات سرپایی و بستری، پرداخت‌های غیررسمی در این مناطق به حداقل رسیده است.


به گفته وی؛ با اجرای این برنامه 291 بیمارستان در 331 شهر محروم و کم برخوردار کشور از خدمات 5450 پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص برخوردار شدند.


دبیر ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت با بیان اینکه پزشکان متخصصی که دوره تعهدات خود را طی می‌کنند، منبعی مهم جهت تامین نیروهای متخصص مناطق محروم به شمار می‌روند، عنوان کرد: در عین حال، جذب این افراد در مناطق محروم پس از پایان دوره تعهدات می‌تواند یکی از راهکارهای اصلی افزایش نسبت پزشک به جمعیت در مناطق محروم و افزایش دسترسی مردم این مناطق به خدمات سلامت باشد.


افزایش شمار نیروهای متخصص در شهرهای کمتر توسعه یافته


آقاجانی افزود: قبل از اجرای برنامه تحول نظام سلامت 1400 متخصص در شهر های کمتر توسعه در حال ارائه خدمت به هموطنان بودند و با گذشت یکسال از اجرای برنامه این رقم به 3914 تن رسیده است. طی یک پرسشگری تلفنی از پزشکان شاغل در مناطق محروم و همکار برنامه ماندگاری طرح تحول میزان تمایل به ادامه فعالیت در مناطق محروم پس از پایان دروه تعهدات بررسی شد. 60 درصد پزشکان از ادامه اجرای برنامه تحول نظام سلامت در مناطق محروم استقبال کرده و 59 درصد آمادگی خود را برای ماندگاری در این مناطق و ادامه ارائه خدمت به هموطنان، اعلام نمودند.


بیش از 9 میلیون نفر زیر پوشش بیمه سلامت رفته‌اند


معاون درمان وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پوشش کامل بیمه سلامت همواره در دستور کار دولت‌ها قرار داشته است اما تا سرکار آمدن دولت یازدهم، تحقق کامل نیافته بود. هم اکنون پس از یک سال اجرای طرح تحول سلامت که بیش از نه میلیون نفر زیر پوشش بیمه سلامت رفته‌اند سطح پوشش این بیمه از 88 درصد به 95 درصد رسیده است که خدمات پوششی آن برای شهروندان کم بهره و محروم به صورت رایگان انجام می‌شود.








هم اکنون پس از یک سال اجرای طرح تحول سلامت که بیش از نه میلیون نفر زیر پوشش بیمه سلامت رفته‌اند سطح پوشش این بیمه از 88 درصد به 95 درصد رسیده است که خدمات پوششی آن برای شهروندان کم بهره و محروم به صورت رایگان انجام می‌شود

وی افزود: کاهش سهم پرداخت بیماران از هزینه‌های درمان در هنگام بستری در بیمارستان‌های دولتی، نخستین برنامه طرح بود به ویژه که که قشر کم درآمد و محروم و متوسط جامعه پشتیبان خود در این باره را دولت و وزارت بهداشت می‌داند. این برنامه، کاهش چشمگیر هزینه درمان بیماران را در پی داشت. این کاهش هزینه از طریق پرداخت مابه التفاوت هزینه‌های مورد تعهد بیمه‌های پایه، فراهم کردن خدمات، داروها و ملزومات مصرفی پزشکی و همچنین دیگر خدمات ضروری در بیمارستان‌ها بر پایه قیمته‌ای مصوب به دست آمد. جلوگیری از خروج بیماران از بیمارستان‌ها برای تامین دارو و لوازم پزشکی، حذف واسطه‌ها و پیشگیری از پرداخت‌های زیرمیزی از دیگر دستاوردهای این برنامه است.


کاهش پرداختی بیماران


آقاجانی با بیان اینکه با اجرای برنامه تحول نظام سلامت بیماران بستری واجد بیمه پایه سلامت تنها 6 درصد از مبلغ صورتحساب تنظیمی مشمول این برنامه را بر اساس تعرفه و قیمت مصوب پرداخت می‌کنند، گفت: از سوی دیگر روستائیان، عشایر و ساکنان شهرهای زیر 20 هزار نفر (دارای دفترچه بیمه روستایی) و سایر افرادی که از طریق نظام ارجاع به بیمارستان‌های مشمول برنامه مراجعه می‌کنند، 3 درصد از هزینه خدمات را پرداخت می‌کنند.


وی افزود: در اولین سال اجرای برنامه تحول نظام سلامت سه میلیون و هفتصد هزار روستایی، ساکنان حاشیه شهرها و مناطق کمتر برخوردار شهری از خدمات کاهش پرداخت هزینه‌های بستری، بهره‌مند شده‌اند. همچنین با تخصیص اعتبار کافی و توزیع امکانات هتلینگ و استاندارد سازی امکانات، شرایطی فراهم آمده که بیمار در شهر خود درمان شود و این مصداق عدالت در سلامت است.


انجام بیش از 183 هزار زایمان طبیعی در مناطق کمتر توسعه یافته


معاون درمان وزیر بهداشت، اظهار کرد: در همین مدت زمان بیش از 183 هزار زایمان طبیعی در مناطق کمتر توسعه یافته کشور به صورت رایگان صورت گرفته است که حدود 306 هزار تومان بابت هر زایمان از محل یارانه‌ها پرداخت شده است.


وی افزود: تمامی پزشکان متخصص، فلوشیپ یا فوق‌ تخصص و پزشکان عمومی شاغل در بیمارستان‌ها و اورژانس‌های پیش‌بیمارستانی که به صورت تمام‌ وقت در مناطق کمتر توسعه یافته کشور مشغول به خدمت می‌باشند، مشمول این طرح می‌شوند.


دبیر ستاد کشوری برنامه تحول نظام سلامت، اظهار کرد: در برنامه ارتقاء کیفیت ویزیت، پزشکان با افزایش زمان ویزیت و رعایت استانداردها در مراکز دولتی (انجام 8 ویزیت در یک ساعت) کیفیت خدمات خود را به بیماران افزایش خواهند داد. این برنامه ضمن اهمیت بخشیدن به معاینات و تشخیص‌های بالینی از اقدامات غیر ضروری پاراکلینیکی و تشخیصی جلوگیری نموده و همچنین سهم پرداخت مستقیم مردم در بخش سرپایی را کاهش می‌دهد. در 585 کلینیک دولتی 9500 نفر پزشک عمومی، متخصص و فوق تخصص بیش از سی میلیون ویزیت در این مدت انجام داده‌اند. این در حالیست که تنها 10 درصد از حق ویزیت متخصصان و فوق متخصصان حاضر در کلینیک‌های ویژه در بیمارستان‌های دولتی توسط مردم پرداخت می‌شود.


بهینه سازی هتلینگ بیمارستانی








اجرای برنامه ارتقاء کیفیت ویزیت موجب افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران می‌شود زیرا از انجام اقدامات غیر ضروری پاراکلینیکی و تشخیصی جلوگیری می‌کند

وی در پایان خاطرنشان کرد: بهینه سازی هتلینگ بیمارستانی و ارتقای کیفیت خدمات اقامت بیمار، فضای بستری و ارائه خدمات شایسته در بیمارستان‌های دولتی برای شهروندان کشور از دیگر محورهای این برنامه بوده است. عملیات نوسازی هتلینگ و استانداردسازی تجهیزات پزشکی در560 بیمارستان دولتی کشور انجام شده و تا کنون 87 درصد پیشرفت داشته است؛ بیش از 18750 بسته شامل تخت، کمد، تشک، پایه سرم، میز و پله کنار تخت که مربوط به وسایل رفاهی بیماران است با رعایت اولویت مناطق محروم توزیع شده است. بازسازی بیش از یک میلیون و چهار صد هزار مترمربع از فضای بیمارستان های دولتی و رضایت‌مندی 86 درصدی بیماران از محیط فیزیکی مراکز درمانی دانشگاهی وابسته به وزارت بهداشت از دیگر دستاوردهای این برنامه ملی در یک سال گذشته بوده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته