دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
جبار آذین:

باندهای مافیایی تهاجم به فرهنگ را در دستور کار خود دارند

یک منتقد سینما معتقد است: برخی سوداگران و سودجویان در قالب باندهای مافیایی، تهاجم به فرهنگ و بیت‌المال را در دستور کار خود دارند.
کد خبر : 330207

جبار آذین در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، درباره دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با دست‌اندرکاران ساخت سریال‌های تلویزیونی اظهار کرد: معضل اصلی فرهنگ و هنر ما پیش از آن‌ که نشأت گرفته از واقعیت‌های فرهنگی و هنری کشور باشد، ریشه در برخی مسائل نگرشی و سیاسی دارد. به‌ عبارت صریح‌تر، چون اداره کشور، دولتی و ارگانی است، نیروهایی که تحت عنوان عوامل هدایتی و اجرایی در این دو جهت و جریان فعال هستند، در انجام فعالیت‌های خود به نحو خاص و در مسیر اهداف تعریف شده برای خود در چارچوب باورهای ارگانی و دولتی به‌ حرکت درمی‌آید.


وی افزود: چون این‌گونه به مسائل و ارکان کشور نگریسته می‌شود، بازتاب این نوع نگاه‌ها در فضاهای اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هم قابل مشاهده است. این نوع نگاه باعث شده که علاوه بر این که طول و عرض و تعدد دستگاه‌های فرهنگی در کشور بیش از نیاز مردم باشد، فعالیت‌های این نهادها و ارگان‌ها و سازمان‌ها گاه به‌ موازات یکدیگر و گاه مقابل و مغایر یکدیگر تلقی می‌شوند. به‌گونه‌ای که اگر قرار است به‌ عنوان نمونه در حوزه سینما، تئاتر یا موسیقی حرکتی صورت گرفته بشود بر مبنای رهنمودهای مقام معظم رهبری، این توصیه‌ها، رهنمودها و راهبردها باید یک‌جهت و یک‌کاسه به‌ همت همه مسئولان جنبه اجرایی پیدا بکند اما در واقعیت ما شاهد این رخداد نیستیم.


آذین ادامه داد: در بخش‌هایی از سازمان‌های دولتی و خصوصی کمترین اهمیت به فرمایشات رهبری داده می‌شود. از آن‌سو در بعضی از نهادها و اغلب متأسفانه به‌ شکل شعار به بیانات رهبری توجه می‌شود. در نتیجه سفارشات و رهنمودهای فرهنگی و سیاسی و اجتماعی رهبری که در قالب مطالبات رهبری خلاصه می‌شود، در عمل به اجرا در نمی‌آید. جدا از این مسئله، ما در کنار مطالبات رهبری، انتظارهای مردمی هم داریم. در واقع آثار هنری، فرهنگی و اجتماعی کشور باید پاسخگوی مطالبات رهبری و انتظارهای مردمی باشد اما ما به‌ندرت حرکت یا تولیداتی را می‌بینیم که جوابگوی هر دوی این نیازهای کشور باشند. 


وی افزود: عوامل دیگری هم در اجرایی نشدن این نوع نگاه‌های کلان نظام وجود دارد که به‌نوعی از کارنابلدی برخی از مسئولان فرهنگی و رسانه‌ای و سینمایی کشور هست و علاوه بر اینها متأسفانه بیشتر مسئولان فرهنگی و هنری کشور بر اساس دانش و تجربه و تخصص به‌کار گمارده نمی‌شوند یا گزینش نمی‌شوند. آنچه که در این میانه رخ می‌نماید، انتخاب سیاسی افراد است.


آذین ادامه داد: وقتی که افراد به‌ سبب نزدیکی فکری و سیاسی گزینش می‌شوند و اطلاعی در حوزه فرهنگ و هنر ندارند، بدیهی است که اینها مدیران و زیرمجموعه‌هایی را انتخاب کرده و شکل می‌دهند که آنها هم کارایی لازم را ندارند. این‌چنین می‌شود که آگاهانه و یا ناآگاهانه، توصیه‌هایی که برای نظام و سبک زندگی در کشور صورت گرفته و یا مسیرهایی که توسط رهبران نظام، به‌ویژه مقام معظم رهبری برای جامعه مشخص شده، جنبه اجرایی پیدا نمی‌کند. این دو راه بودن، تقابل و مغایرت و کارشناس نبودن مسئولان و به‌هم‌ریختگی اوضاع و متأسفانه این بلبشویی که ایجاد شده شرایطی را فراهم کرده که برخی سوداگران و سودجویان در قالب باندهای مافیایی، تهاجم به فرهنگ و بیت‌المال را در دستور کار خود دارند.


وی عنوان کرد: این فضاها و عملکردها در مجموع از عواملی هستند که جامعه حرکت فرهنگی مناسب و شایسته داشته باشد و ما شاهد تولیدات بهینه در صدا و سیما، در سینما، در موسیقی، در تئاتر و در عرصه سایر هنرها داشته باشیم. اگر قرار است حرکت فرهنگی کشور به شکوفایی و بالندگی برسد، تنها مجرای صحیح آن، حرکت زیر لوای پرچم رهبری و نیازها و خواست‌های مردمی است. چنانچه جریان‌های فرهنگی کشور، همچنین مسئولان هنری و هنرمندان بخواهند خدمات مناسبی به جامعه ارائه کنند، با ملاک و الگو قرار دادن دو قطبی که عرض کردم، می‌توانند در ایجاد تولیدات مناسب و همراه کردن هنرمندان و مسئولان با مردم، گام‌های مؤثری بردارند. در غیر این‌ صورت ما همچنان شاهد همین موازی‌کاری‌ها، آشفته‌کاری‌ها، سوءاستفاده مافیاها و باندهای ناسالم از اوضاع هستیم و در چنین آشفته‌بازاری بدیهی است که نمی‌توان و نمی‌شود حرکت‌های خوب اجتماعی و هنری فرهنگی انجام داد و بیانات مقام معظم رهبری را به‌اجرا درآورد.


انتهای پیام/4046/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته