دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آذر 1397 - 16:51
بعد از چند سال منتشر شد؛

روایت مولوی بابایی از پشت‌پرده دشمن در ماجرای مسجد اهل‌سنت تهران

امام جماعت اهل‌سنت تهران با اشاره به شایعه‌ای درباره تخریب مسجد اهل‌سنت تهران، گفت: شطینتی در این مورد انجام و عکسی از مسجد فلسطین جای این مسجد نشان داده شد.
کد خبر : 329973
photo_2018-11-28_12-19-43.jpg

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، مولوی عزیز بابایی امام جمعه اهل‌سنت مسجد صادقیه تهران در بازدیدی از خبرگزاری آنا به سؤالات خبرنگاران این خبرگزاری درباره مسائل مختلف از ضرورت وحدت تا شایعه تخریب مسجد اهل سنت پاسخ داد. مولوی عزیز بابایی از علمای اهل‌سنت اردبیل است که از سال 1381 در مسجد صادقیه تهران امامت جمعه اهل‌سنت را برعهده دارد. مشروح گفتگوی با خبرگزاری آنا را مطالعه کنید.


آنا: شما درس طلبگی را از چه زمانی آغاز کردید و از چه سالی امامت جمعه مسجد صادقیه تهران را برعهده دارید؟


مولوی عزیز بابایی: از سال 1360 بعد از أخذ مدرک سوم راهنمایی در استان‌های مختلف استان گیلان، استان کردستان و استان هرمزگان به تحصیل در مدارس علوم دینی پرداختم و بعد از آن در دانشگاه قم پذیرفته شدم. سال 74 دانشگاه قبول شدم و از همان سال در خانه‌های همشهر‌هایمان آذری زبان اردبیل با چند نفر نماز جمعه را شروع کردیم. البته در حین مشغول بودن تحصیل در تهران، کارشناسی ارشد را در رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه رازی کرمانشاه گرفتم و چند ترمی هم در دانشگاه ادیان در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد مبانی فقهی اهل سنت را تدریس می‌کردم. سال 80 بود که صادقیه یک مکان ثابتی را توسط برادرانی از اهل سنت مقیم تهران اجاره کردیم و هم‌اکنون حدود 17 سال است که در صادقیه با نزدیک به  سه هزار نفر نماز جمعه می‌خوانیم و بخشی از کارهای فرهنگی اهل سنت نیز در این مسجد صورت می‌گیرد.


آنا: جمعیت اهل سنت تهران چه مقدار است؟


بابایی: آمار دقیقی وجود ندارد. بعضی می‌گویند 10 درصد از جمعیت تهران را اهل سنت تشکیل می‌دهند، البته بخشی از این جمعیت موسمی‌اند، یعنی چند ماهی در تهران برای کار مانده و دوباره به محل زندگی اصلی خود برمی‌گردند.


آنا: چه تعداد مدرس یا حوزه اهل سنت در تهران یا کل ایران وجود دارد؟


بابایی: در تهران مدارس آنچنانی نداریم، ولی از این دست مکان‌‌های مذهبی که به مواردی مانند نماز جماعت، کلاس قرآن، فقه اهل سنت  و این موضوعات اختصاص دارد، در تهران یک مکان ثابت بزرگ در صادقیه و چند مکان دیگر نیز در اطراف تهران  در صادقیه وجود دارد.


آنا: سؤال بعدی من این است شما از اهل سنت شافعی مذهب هستید؟


بابایی: بله.


 آنا: چرا از نظر رویکردی شافعی مذهب‌ها به شیعیان نزدیک‌تر هستند؟


بابایی: شاید یکی از این علت‌ها این باشد که در زمان امام شافعی، ایشان به دلیل حمایت از اهل بیت ماه‌ها در زندان بودند و جمله‌ای معروف دارند که عده‌ای به ایشان گفتند شما رافضی هستند و امام شافعی‌ها در پاسخ به این جریان و افراد در شعری می‌گویند: «اگر حب اهل بیت رافضی بودن است، انس و جن شاهد باشید که من نخستین رافضی هستم». از نظر فقه قضایی نیز ما می‌خوانیم که در قرن چهارم و پنجم هجری قمری فقه شافعی به تشیع نزدیک بودند. البته برادرهای حنفی ما نیز در بحث‌ها خود عنوان می‌کنند که ما هم به شیعیان نزدیک هستیم.


آنا: در فتواهایشان حنفی مذهب‌ها این موارد را بیان می‌کنند؟


بابایی: شاید در ابعاد مختلف این موضوع را مطرح کنند. چون امام ابو‌حنیفه، برخی از امامان حنفی‌ نیز مذهب‌ هم می‌گویند ما به شیعیان نزدیک هستیم. همه مذاهب‌های اسلام یک خانواده هستند. قبله‌، خدا، کعبه و قرآن تمام مسلمانان مشترک است. مثلا در کشورهای اروپایی و آمریکایی اختلافات زیادی وجود دارد، ولی آنها اتحادیه و اتئلاف‌های را شکل داده‌اند و ما مسلمانان که یک خانواده مشترک هستیم نیز باید اتحادیه مشترک کنار هم شکل بدهیم. مقام معظم رهبری می‌فرمایند ما منظور از اتحادمان این نیست که شیعه بیاید سنی شود یا بالعکس؛ منظورمان این است که این‌ها در اشتراکات با هم باشند، دل‌هایشان با هم باشند. اختلافات‌شان هر چی هست، کنار گذاشته و مشترکات را بررسی کنند.


این دل‌ها باید هم باشد، حداقل‌اش همدیگر را تکفیر نکنند، یکدیگر را نکشته و نابود نکنند، شهرهایشان را ویران نکنند. مثلا در زمان جنگ تحمیلی که صدام علیه ایران به راه انداخت، موشکی که حزب بعث به شهرها می‌زد، شیعه و سنی را نمی‌شناخت و همه را شهید می‌کرد. بسیاری از خانواده‌های اهل سنت در همین بمباران‌ها به شهادت رسیدند. دنیای اسلام می‌تواند با این امکانات به وحدت استراتژیک برسند. مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام همواره می‌گویند که درد جهان اسلام تفرقه و عدم وحدت است. وحدت جهان اسلام به هفته وحدت ختم نشود و باید کارهای بسیار زیادی تری برای این موضوع صورت داد.


آنا: ماجرای شایعه تخریب مسجد اهل سنت تهران چه بود؟


بابایی: چون ما در منطقه صادقیه تهران سکونت داریم، از صادقیه به بالاتر (پونک) یک نمازخانه‌ای یا مسجدی هست که مدیریتش دست برادر بلوچ است و حنفی مذهبی‌های بلوچ در آن فعالیت دارند. شهرداری جایجایی دیوارها را خلاف قوانین دانسته بود.


آنا: آیا ایرادات شهرداری در حوزه فنی و ایمنی بوده است؟


بابایی: ایراداتی که شهرداری تهران نسبت به آن مکان گرفته بحث فنی بوده است. در یکی از طبقات ساختمان متعلق به اهل سنت  تغییرات اساسی ایجاد شده بوده و از سوی شهرداری چند بار تذکر داده شد.بعد از این ماجرا کشورهای غربی در رسانه های خود اینگونه عنوان کردند که مسجد اهل سنت در تهران تخریب شده است البته شطینتی نیز انجام شد و عکس تخریب یک مسجد در فلسطین که توسط رژیم صهیونیستی خراب شده بود را به عنوان مسجد تخریبی نشان دادند.


آنا: پس طبق فرمایش شما این یک ساختمان چند طبقه بود نه یک مسجد، درست متوجه شدیم؟


بابایی: مسجد نیست. ساختمانی چهار طبقه بود که یک طبقه‌‌اش‌ را به  نمازخانه شده است. 


گفتگو از محمدعلی حسن‌نیا


انتهای پیام/4082/4071/


انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب