دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 آبان 1397 - 14:52

دور باطل نوجوانان در فضای مجازی

موضوعات پرورشی علی‌رغم اهمیت آن و تکرار بسیار برای احیا شدن هنوز حلقه‌ای مفقوده‌ در نظام تعلیم و تربیت هستند که این نقصان دانش‌آموزان را تهدید می‌کند.
کد خبر : 327155

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، همین که در فضای مجازی جستجویی می‌کنیم با انواع صفحات پر رنگ و لعاب و پرببیننده مواجه می‌شویم که اغلب ادمین‌های آن‌ها نوجوانان و افراد کم‌سن‌وسال هستند که حالا برای خود در فضای مجازی اسم و رسم و قلمرویی دست و پا کردند تا از این طریق خودنمایی کنند و حالا جز سلبریتی‌های فضای مجازی شده‌اند؛ شاید تا اینجای کار معروف بودن مشکلی نداشته باشد، اما اینکه به چه قیمتی چنین نامی به دست آمده است؛ جای سؤال دارد و  اینکه چرا لایک و فالوئر بیشتر مبنای برتری نوجوانان و گرفتار شدن در پرسه زنی‌های مجازی محسوب می شود؟


گاه نوجوان به بهای دیده شدن که اقتضای سنش است، چنان چوب حراج به حریم شخصی می‌زند که هیچ مرزبندی برای زندگی‌اش وجود ندارد و آنچنان در الگو‌های غربی رواج یافته غرق می‌شود که به‌دنبال آن دچار تضاد در جامعه ایرانی خواهد شد؛ هرچند جامعه و اطرافیان غربی‌مآب باشند باز هم چندان خوشایند آن‌ها نخواهد بود.


شاید این اعتیاد مجازی به عقیده بسیاری معضل روز جامعه به‌ویژه برای جوانان باشد، اما این تنها معضل هم نیست و خطرات بسیاری روح و جسم نوجوان امروز و بیانی دیگر جامعه دانش‌آموزی را تهدید می‌کند.


خانواده یا مدرسه؛ کدام بستر معیوب برای تربیت‌اند؟


آسیب‌های اجتماعی موضوعی است که  مخاطبان و قربانیان اصلی آن نوجوانان و به تعبیری دیگر دانش‌آموزان هستند و در این میان دو بستر خانواده و مدرسه مرکز توجه برای جلوگیری از آسیب‌ها محسوب می‌شوند؛  بار‌ها مسئولان آموزش‌و‌پرورش بر مکمل بودن خانواده و مدرسه برای تربیت صحیح فرزندان تأکید کردند تا حدی که سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش‌و‌پرورش هم بر ضرورت تعامل خانواده و مدرسه و توجه هرچه بیشتر بر این موضوع در انجمن اولیا و مربیان تأکید داشت و این مهم را عامل تربیت درست نسل آتی دانست.


با علم بر اثر مثبت همسویی فضای تربیتی خانواده با مدرسه، اما گاه این الگو‌ها در تضاد با هم قرار می‌گیرند و سرنوشتی نه چندان مطلوب برای دانش‌آموز و نوجوان رقم می‌زند که بخشی از این کوتاهی سهم مدرسه و نبود ساختار پرورشی مناسب و بخشی دیگر سهم خانواده و تربیت ناصحیح آن است.


آثار تخریبی همچون واقعه تلخ خودکشی در نوجوانان این روز‌ها کم و بیش شدت گرفته است و رسانه‌ای می‌شود؛ موضوعی که تعارضات دوران نوجوانی و ناهمسویی تربیت و ارزش‌ها در خانواده و مدرسه و حتی آموزه‌های کتاب‌های درسی و جامعه می‌تواند عامل آن محسوب می‌شود.


پرورشی؛ مختصات گمشده در نظام آموزش‌و‌پرورش


کمبود نیروی مشاوره صحبتی که نه تنها اکنون علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی می‌کند بلکه سبقه طولانی‌تر دارد و حدود ۴ الی ۵ سال قبل هم از سوی مدیران کل مشاوره و معاونان پرورشی اعلام شده بود و هر سال قرار بر این بود تا اوضاع بهتر شود، اما هنوز که هنوز است این کلاف سردرگم نیروی انسانی در هم پیچیده باقی‌مانده است.


طبق قانون و سند تحول بنیادین در همه دوره‌های تحصیلی نیاز به مشاور است و به ازای هر چهار دانش‌آموز یک ساعت فعالیت مربی تربیتی لازم است؛ حال بر اساس قانون باید ۳۰۰ هزار ساعت فعالیت پرورشی داشته باشیم و با این تعداد مدارس کمبود مربی پرورشی کاملاً مشهود به نظر می رسد.


 بطحایی  درباره وضعیت پرورشی با اشاره به اینکه فاصله ما به‌عنوان اولیا با فرزندان افزایش یافته است، بیان کرد: عامل بسیاری از آسیب‌های اجتماعی همین مورد است چراکه بچه‌ها تعلق خاطر کمتری نسبت به خانواده‌ها دارند.


وی همچنین با انتقاد از فاصله بین محتوای آموزشی در مدارس و نیاز‌های جامعه از توجه جدی برای رفع این معضل خبر داد و گفت: گسست بین نیاز‌های جامعه و محتوای آموزشی و تربیتی در مدرسه به مرحله بحرانی رسیده و آموزش‌و‌پرورش را منزوی کرده است و باید راهبرد‌ها و راهکار‌های تحول ⁩را باید با جدیت و فوریت اجرا کنیم.


تربیت همه جانبه در مدرسه؛ علم آموزی در دانشگاه


وزیر آموزش‌و‌پرورش با علم بر مشکلات پرورشی، نکات لازم و نقاط ضعف را می‌داند، اما اقدامی عاجل برای رفع موانع محقق نشده است و کار‌ها در حد طرح اولیه یا بیان مساله باقی می‌ماند همان‌طور که شبکه تعاملی سینا با هدف آشنایی با آسیب‌های اجتماعی راه اندازی شده است، اما هنوز جایگاه قابل قبول و شناخته شده‌ای میان جامعه و جمعیت دانش‌آموزی ندارد.


محمود فرشیدی وزیر اسبق آموزش‌و‌پرورش و دبیرکل کانون تربیت اسلامی درباره وضعیت پرورشی در مدارس کشور با اشاره به اینکه این موضوع آن‌طور که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است، بیان کرد: توفیق چندانی از آنچه در آموزش‌و‌پرورش در حوزه پرورشی انتظار داریم محقق نشده است و بنا بر سند تحول بنیادین دانش‌آموز باید در تمام زمینه‌ها تربیت شود و علم‌آموزی واقعی در دانشگاه رخ می‌دهد.


وی با اشاره به اینکه تربیت دو بازو دارد، ادامه داد: بال اول آن مسائل پرورشی و بال دوم موضوعات آموزشی است که در آموزش انتقال علوم و در پرورش رشد و کشف استعداد‌های دانش‌آموزان مورد توجه است.


در این مورد بطحایی هم بیان کرد که سیطره حوزه شناختی به‌ویژه دانش و سطح حافظ محوری که سطحی‌ترین سطح دانش است،  در برنامه‌های آموزشی و پرورشی ما باعث شده است که فعالیت‌های پرورشی به شدت رنگ ببازد و کم رنگ شود به تبع آن کار مربیان و مشاوران متأسفانه کاهش می‌یابد.


معلم پرورشی آچار فرانسه مدرسه شده است


فرشیدی بیان کرد: به بستر آموزش‌و‌پرورش باید به هر شکلی پاسخ داد  و این اهمیت نه صرفاً به جهت مسلمان بودن بلکه به دلیل جلوگیری از نفوذ غربی‌هاست و باید به خاطر داشته باشیم که نگاه به پرورش مکمل نظام آموزشی است چراکه در نظام آموزشی شرایط معلم مدار و در بستر پرورشی وضعیت دانش‌آموز مدار است.


وزیر اسبق آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش‌و‌پرورش باید وزارت تربیت باشد، گفت: الان متأسفانه معلم پرورشی آچار فرانسه است در حالی که نگاه سند عمق بیشتری نسبت به شرایط فعلی دارد و معلمان پرورشی هدایت کننده هستند.


دبیرکل کانون تربیت اسلامی با اشاره به ظرفیت شورا‌های دانش‌آموزی و شورای دانش‌آموزی در پشیبرد برنامه‌های تربیت و پرورشی گفت: این چنین اقداماتی در مدرسه منجر به ایجاد مدارس زندگی می‌شود چرا که این فضا صرفاً مختص آموزش و ریاضی و فیزیک نیست و دانش‌آموز باید در ۶ ساحت تربیتی آموزش ببیند که البته این موضوع هم به معنای آمادگی کامل در تمامی عرصه‌ها نیست.


معاونت پرورشی بعد از احیا کمر راست نکرد


«آموزش» و «پرورش» در نگاه کلی دو مقوله جدا از هم محسوب می‌شوند و همین نگاه باعث ادغام معاونت پرورشی در سال ۸۰ شد تا دفاع از وحدت فعالیت‌های پرورشی و آموزشی به این ترتیب شکل گیرد، اما این برخورد حدود ۵ سال طول کشید و بار دیگر معاونت پرورشی در بستری جداگانه احیار شد.


فرشیدی درباره این تغییر و تحولات در معاونت پرورشی اظهار کرد: عده‌ای برای حرکت به سمت بالندگی پرورشی را تعطیل کردند که این اقدام باعث حذف فرمانده از برنامه‌های تربیتی بود و همین عامل باعث شد تا بعد از احیا هم معاونت پرورشی کمر راست نکند.


وی افزود: اکنون مهم‌ترین اقدام خوراک فکری است که باید در این معاونت به جریان بیفتد و خط فکری دشمنان را شناسایی و آن را با واکنش مناسب به بیراهه بفرستد و سرطان‌های روحی را گوشزد کند.


از نگاه حزبی برخی افراد وزارتخانه گلایه‌مندیم


بار‌ها و بار‌ها از زبان مسئولان مربوطه در حوزه احیای پرورشی و ساماندهی آن صحبت شده، اما این گفته در حد صحبت باقی‌مانده است و به همین جهت است که می‌بینیم هر جریان حساب شده معاند به خوبی تیرش به هدف یعنی دانش‌آموز و نوجوان ما می‌رسد و در این ورطه عقب مانده‌ایم.


وزیر اسبق آموزش‌و‌پرورش با تأکید بر اینکه ارزش‌های اخلاقی با سخنرانی محقق نمی‌شود، گفت: در عمل باید این ارزش‌ها تبیین شود و در این زمینه نسبت به وزارتخانه گلایه‌مند‌هایی داریم چراکه برخی، اهداف وزیر آموزش‌و‌پرورش را دنبال نمی‌کنند و اهداف سیاسی و حزبی دارند و گویی دغدغه‌های دیگری جز آموزش‌و‌پرورش را اولویت می‌دانند.


وی همچنین بر این موضوع تأکید کرد: ساختار آموزش‌و‌پرورش در دولت ضعیف تعریف شده است و با این حجم از وظایف تقسیم‌بندی عادلانه‌ای نسبت به وظایف این وزارتخانه نداشتیم و در راس دولت باید جمهوری اسلامی که نظامی معلم‌مدار است در اولویت‌های اصلی قرار دهد.


اکنون حال و اوضاع پرورشی دانش‌آموزان وخیم است و تربیت نسلی انقلابی با هویت ایرانی را دچار چالش کرده است؛ گویی موانع و معاونت پرورشی و دیگر ذی‌ربطان هنوز نقطه مقبول و سازوکار درخور رفع این مشکل را نیافتند.


منبع: باشگاه خبرنگاران جوان


انتهای پیام/4028/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب