دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1397 - 12:37
فرهاد کاظمی خبر داد:

برگزاری آزمون «تیمز و پرلز» برای سنجش هوش دانش‌آموزان

رئیس پژوهشکده آموزش‌‌و‌پرورش  گفت: برای سنجش هوش دانش‌آموزان سراسر کشور آزمون «تیمز» هر چهارسال و «پرلز» هر پنج‌سال یک‌بار برگزار می‌شود .
کد خبر : 327773
20180209_234101.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش‌و‌پرورش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، فرهاد کریمی پیش‌از ظهر امروز در نشست با خبرنگاران در استودیو الفبای آموزش‌‌و‌پرورش در مورد هفته پژوهش گفت: وزارت علوم اولین برنامه‌اش را در هفته پژوهش در سطح دانش‌آموزی دیده است.


رئیس پژوهشکده آموزش‌وپرورش در ادامه افزود: عقلانیت، خردباوری و تحقیق باید در مسائل پژوهشی نهادینه شود و باید تلاش کنیم از ظرفیت مدارس استفاده و تفکر پژوهش را در بین دانش‌آموزان رواج دهیم. اگر جامعه ما پژوهش‌‌محور باشد باید این فرآیند در دوران مدرسه تمرین شود تا در سطح بالاتر بتوان آن را عملیاتی کرد.


وی به سایر برنامه‌های هفته پژوهش در آموزش‌وپرورش اشاره کرد و گفت: در این هفته از پژوهشگران برگزیده در حوزه تعلیم و تربیت و ارائه‌دهندگان طرح‌های ابتکاری کمیته‌های پژوهشی تقدیر و تشکر می‌شود، همچنین معلم‌های پژوهنده معرفی و از 132 معلوم پژوهشگر در استان‌ها معرفی و تقدیر می‌شود. این معلم‌ها طرح‌های ابتکاری خود را ماه‌ها قبل ارائه و آثار آن‌ها توسط حداقل دو و حداکثر سه داور مورد ارزیابی قرار گرفته و 12 معلم از میان آن‌ها به عنوان معلم پژوهنده معرفی می‌شوند. از سال 1375 به بعد برنامه ملی معلم پژوهنده به منظور گسترش فرهنگ پژوهش در مدارس اجرایی می‌شود.


کریمی ادامه داد: در این طرح معلمان در قالب اقدام‌پژوهی، تجارب‌پژوهشی را در قالب تقدیر، تدوین و گردآوری اعمال می‌کنند و از این ظرفیت برای ایجاد فرهنگ تفکر و تکیه بر پژوهش تا سطح کلاس‌های درس پیش می‌روند.


وی در ادامه افزود: از برگزیدگان ویژه‌نامه‌های دانشجویی و دانشجویان پژوهشگر نیز در این هفته تقدیر می‌شود.


رئیس پژوهشکده آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه پژوهشگاه‌ها از بعد انقلاب اسلامی در کشور رشد پیدا کرده‌اند، ادامه داد: پژوهشگاه‌ها فرزند انقلاب هستند و بعد از آن جلوه‌گر شده‌اند. در 40 سال عملکرد مثبت و درخشان نشان داده که این نهاد توان 3 توفیقات زیادی را کسب کند.


وی به جایگاه پژوهش نیز اشاره کرد و افزود: پژوهشگاه در واقع مرکز بررسی نیازها در آموزش‌و‌پرورش به حساب می‌آیند و یک موضوع سازه‌ای مطرح می‌شود؛ دیدگاه‌های متفاوت براساس سازه‌های روانشناسی، سازه‌های نرم و قابل تعبیر و تفسیر تعریف می‌شود و بعد به بهره‌بردار که آموزش‌وپرورش است ارائه می‌شود. در حال حاضر پیوست پژوهشی صنعت تحول و بررسی 131 راهکار که در این سند وجود دارد در حال بررسی است. یکی از اهداف پژوهشکده آموزش‌وپرورش بررسی وضعیت دانش‌آموزان در حوزه پژوهش و راهکارهای افزایش ترغیب در این حوزه است. اقدام دیگری که این مرکز انجام می‌دهد مطالعات تیمز و پرلز است که سنجش تیز هر چهار سال یکبار و فرز هر پنج سال یک بار انجام می‌گیرد.


کریمی به برخی از طرح‌ها که در این پژوهشکده مورد ارزیابی قرار می‌گیرد نیز اشاره کرد و گفت: ارزشیابی آیین‌نامه مجتمع‌های شبانه‌روزی، مشق شب، آزمون‌ها از جمله مواردی است که پژوهش‌های زیادی در مورد آنها صورت می‌گیرد.


رئیس پژوهشکده آموزش‌وپرورش گفت: یکی از نکات بارز در بحث آزمون‌ها این است که چرا باید اجازه دهیم برخی از مؤسسات به دنبال سودآوری از ظرفیت مدارس استفاده کند. البته برای این منظور به منشأ این ماجرا نیز پرداخته‌ایم. کتاب‌های درسی متن استانداردی دارد که براساس نیاز دانش‌آموز تدوین می‌شود اما دانش‌آموز برای فهم آن نیاز به جزوه‌هایی دارد که موضوع را بیشتر توضیح دهد و این مسئله سبب می‌شود که دانش‌آموز برای رفع آن به سمت کتاب‌های تست و آموزشی برود و این مسئله فضا را برای سودجویان باز می‌کند.


کریمی با اشاره به اینکه ضعیف‌ترین آزمون‌های آزمون‌های تستی چند گزینه‌ای هستند، گفت: متأسفانه کنکور نیز صرفاً سؤالات چهار گزینه‌ای دارد و نمی‌تواند دقیقاً نشان‌دهنده میزان توانایی دانش‌آموز در دروس باشد.


وی به بحث پیشگیری از آسیب‌ها و پژوهش در مورد این مسئله نیز در پژوهشکده آموزش‌وپرورش اشاره کرده و افزود: در پژوهش‌ها مداخلات بهداشت روان، وضعیت زندگی دانش‌آموزان مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه آن نیز به حوزه‌های مربوطه ارسال شده است. در حال حاضر بحث سلامت روان معلمان در دست بررسی است.


رئیس پژوهشکده آموزش‌وپرورش به تأمین ساختارهای مورد نیاز پژوهش اشاره کرد و می‌گوید: فعالیت‌های پژوهشی نیاز بودجه و پول دارد. مسئله اینجاست که متأسفانه در جامعه ما آموزش‌و‌پرورش در رأس برنامه‌ها قرار ندارد و در صورتی که آموزش‌وپرورش به عنوان اولویت در کشور قرار نگیرد این پژوهش‌ها در برخی از موارد به نتیجه نخواهد رسید.


انتهای پیام/4087/


انتهای پیام/

برچسب ها: فرهاد کاظمی
ارسال نظر
هلدینگ شایسته