دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 مرداد 1394 - 16:59
رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم

4/5 میلیون دانشجو تحت پوشش صندوق رفاهند/ وام 5میلیونی ودیعه مسکن برای دانشجویان غیر ایرانی بورسیه

رئیس صندوق رفاه دانشجویان بابیان اینکه 4.5 میلیون دانشجو به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم تحت پوشش این صندوق قرار دارند، گفت: سعی ما بر این است که به ارتقای خدمت‌رسانی در صندوق رفاه دانشجویان جامه عمل بپوشانیم زیرا این صندوق باید یک سازمان چابک و پاسخگو باشد.
کد خبر : 32589

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، مهندس یزدان مهر در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار از تشکیل شورای راهبردی صندوق رفاه خبر داد و اظهار داشت : با استفاده از ظرفیت جامعه دانشگاهی، مشاوران و کارشناسان اقتصادی، شورای راهبردی صندوق رفاه دانشجویان تشکیل شد و جلسات منظمی در مورد سند راهبردی صندوق رفاه توسط این شورا تشکیل می‌شود. همچنین در حال تدوین سند راهبردی صندوق هستیم تا بتوانیم برای دستیابی به اهدافمان نقشه راهبردی داشته باشیم.


وی همچنین ضمن اشاره به طلب 420 میلیارد تومانی این صندوق از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی از سال 53 تاکنون، گفت: افرادی که از سال 53 تا 79 فارغ‌التحصیل شده‌اند، چنانچه تا 31 شهریورماه سال جاری بدهی خود را پرداخت نکنند، به ازای هرسال باید 12 درصد جریمه دیرکرد پرداخت کنند.


در سازمان‌های دولتی محدودیت مالی وجود دارد


رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به محدودیت‌های مالی، اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های مالی که در سازمان‌های دولتی وجود دارد، سعی کردیم به دنبال ایجاد منابع مالی پایدار باشیم و از طریق درآمدهای اختصاصی محدودیت‌های بودجه‌ای را برطرف کنیم.


وی در ادامه با اشاره به ظرفیت خیرین تصریح کرد: دانشگاه‌های بزرگ خارجی برخی از اعتبارات خود را از طریق جلب خیرین تأمین می‌کنند و امسال باتدبیر ویژه وزیر علوم اولین همایش بنیاد حامیان آموزش عالی در مشهد تشکیل شد.


مهندس یزدان مهر خاطرنشان کرد: در همین راستا صندوق رفاه جلساتی با بنیاد مستضعفان و کمیته امداد داشت و مذاکراتی نیز با بنیاد علوی انجام و تفاهم‌نامه‌ای با این بنیاد منعقد شد.


وی با تأکید بر اینکه در ساختار جدید، جایگاه ویژه‌ای برای خیرین قائل هستیم، افزود: هدف ما این است که استفاده از ظرفیت خیرین را هدفمند کنیم و همان‌طور که خیرین در مدرسه‌سازی مشارکت می‌کنند، در خوابگاه سازی، بورسیه دانشجویان مستعد کم‌بضاعت و وام شهریه نیز مشارکت داشته باشند.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به بحث مطالبات صندوق اظهار کرد: یکی از مشکلات صندوق رفاه این است که از سال 53 تاکنون بالغ‌بر 420 میلیارد تومان مطالبه از فارغ‌التحصیلان طلب دارد.


وی بابیان اینکه میزان کل بدهی 420 میلیارد تومان است، گفت: بیشترین میزان بدهی مربوط به فارغ‌التحصیلان دانشگاه تهران بوده و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه 21 میلیارد تومان به صندوق رفاه دانشجویان بدهکار هستند.


مهندس یزدان مهر در خصوص تمهیدات صندوق برای اخذ مطالبات توضیح داد: صندوق رفاه سیاست‌های تشویقی را برای بازگرداندن مطالبات در نظر گرفته است. برای مثال به افرادی که از سال 53 تا 79 فارغ‌التحصیل شده‌اند، اعلام‌شده درصورتی‌که تا 31 شهریورماه سال جاری بدهی خود را پرداخت کنند، فقط از آن‌ها اصل بدهی دریافت می‌شود و چنانچه بدهی خود را تا تاریخ معین پرداخت نکنند به ازای هرسال باید 12 درصد جریمه دیرکرد پرداخت کنند. همچنین فارغ‌التحصیلانی که مشکل خاص داشته باشند طبق تصمیم هیئت‌امنا کلیه جریمه دیرکرد برای آن‌ها بخشیده می‌شود.


وی افزود: همچنین طبق تصمیم هیئت‌امنا و اجازه‌ای که به رئیس صندوق رفاه دانشجویان داده شد قرار است افرادی که بدهی خود را یکجا پرداخت می‌کنند 50 درصد بدهی‌شان بخشیده شود.


420 میلیارد تومان طلب صندوق رفاه


رئیس صندوق رفاه دانشجویان با تأکید بر اینکه میزان بدهی به صندوق بیشتر از 420 میلیارد تومان بود، اظهار کرد: با پیگیری‌های صندوق مقداری از بدهی‌ها به صندوق پرداخت شد و به‌طورکلی صندوق رفاه دانشجویان نسبت به سال گذشته 36 درصد افزایش درآمد داشته است.


وی بابیان اینکه یکی از برنامه‌های صندوق رفاه این است که یک سازمانی IT محور شود، گفت: تلاش بر این است که زیرساخت‌ها اصلاح‌شده و نظام دریافت و پرداخت شفاف‌تر شود و در این راستا نظام دریافت و پرداخت از طریق یک بانک عامل صورت می‌گیرد.


مهندس یزدان مهر در ادامه با اشاره به بحث خوابگاه‌ها، گفت: به‌طورکلی دو نوع خوابگاه ملکی و غیردولتی که دارای مجوز هستند، وجود دارد. تعداد خوابگاه‌های ملکی 1016 و تعداد خوابگاه‌های غیردولتی دارای مجوز نیز320 خوابگاه است.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان ادامه داد: به دلیل نظارت بیشتر بر خوابگاه‌ها دستورالعمل تأسیس خوابگاه‌های غیردولتی توسط وزیر علوم اعلام شد و قرار است شورای نظارت راهبردی در خوابگاه‌ها تشکیل شود تا روی ارائه مجوز و اجاره‌بها نظارت مستمری وجود داشته باشد.


وی با تأکید بر اینکه امسال تمرکز ویژه‌ای روی بحث خوابگاه‌ها صورت گرفته است، گفت: خوابگاه‌هایی که مجوز ندارند، باید مجوز بگیرند. همچنین دانشجویان برای انتخاب خوابگاه توجه داشته باشند لیست اسامی خوابگاه‌هایی که تحت نظارت صندوق رفاه است در سایت اینترنتی این صندوق درج‌شده است.


مهندس یزدان مهر در مورد برنامه‌های صندوق رفاه برای تمرکز بیشتر روی خوابگاه‌ها توضیح داد: امسال 50 درصد به دانشگاه‌ها برای تأمین و بازسازی خوابگاه‌ها توسط صندوق به دانشگاه‌ها عودت داده شد. همچنین برای دانشجویان متأهل و مجرد ودیعه مسکن ارائه شد که 30 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته ، و از طرف دیگر به برخی از دانشگاه‌های خاص کمک رهن اختصاص داده شد.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به مشارکت خیرین در بحث خوابگاه‌سازی نیز گفت: در سه‌ماهه اخیر 6 خوابگاه توسط خیرین وارد فاز اجرایی شده است.


میزان وام ودیعه مسکن دانشجویان غیر ایرانی بورسیه پنج میلیون تومان


وی با تأکید بر اینکه حضور خیرین در آموزش عالی قابل ارزش و احترام است، گفت: تاکنون 36 خوابگاه توسط خیرین ساخته‌شده و همان‌طور که ذکر شد 6 خوابگاه هم در مرحله اجرایی قرار دارند. البته خیرین در آموزش عالی فقط در بخش خوابگاه‌ها حضور ندارند بلکه در ساخت آزمایشگاه و کمک بورسیه نیز حضور پیدا می‌کنند.


مهندس یزدان مهر بابیان اینکه در مورد ودیعه مسکن تفاهم‌نامه‌ای بین صندوق رفاه و بنیاد علوی بسته‌شده است، گفت: همچنین در این راستا با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی وارد مذاکره شده‌ایم و درنهایت میزان ودیعه مسکن در مقطع کاردانی و کارشناسی حدود پنج میلیون تومان و در مقطع تحصیلات تکمیلی هفت میلیون و 500 هزار تومان در شهر تهران است.


وی تصریح کرد: این میزان در پنج شهر بزرگ سه میلیون و 750 هزار تومان در مقطع کاردانی و کارشناسی و شش میلیون تومان در مقطع تحصیلات تکمیلی است. در سایر شهرها سه میلیون تومان در مقطع کاردانی و کارشناسی و چهار میلیون و 500 هزار تومان در مقطع تحصیلات تکمیلی به دانشجویان متأهل ودیعه مسکن داده می‌شود.


رئیس صندوق رفاه دانشجویان خاطرنشان کرد: همچنین میزان وام ودیعه مسکن دانشجویان غیر ایرانی بورسیه پنج میلیون تومان است.


وی با اشاره به وام شهریه بابیان اینکه مبلغی که سال گذشته به وام شهریه تخصیص داده شد به دلیل مشکلات اعتبارات عمومی ابلاغ نشد، اظهار کرد: بااین‌وجود بخشنامه‌ای از سوی صندوق رفاه به دانشگاه‌ها ابلاغ شد که امتحانات دانشجویانی که شهریه خود را پرداخت نکردند برگزار شود و از طریق اعتبارات منابع اختصاصی و صرفه‌جویی در هزینه‌های عمومی واداری 70 میلیارد تومان از وام شهریه را پرداخت کردیم.


بازگشت بخشی از رقم اختلاس از صندوق رفاه


رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با اشاره به اختلاس صورت گرفته در صندوق رفاه دانشجویان در دولت قبل اظهار کرد: این پرونده دارای دو جنبه عمومی و کیفری و حقوقی است که جنبه حقوقی آن توسط صندوق رفاه پیگیری می شود و طبق احکام صادر شده تاکنون دو میلیارد و 400 میلیون تومان مراحل قانونی خود را طی کرده و به صندوق عودت داده شده است.


به گزار ایسنا، یزدان مهر در این رابطه گفت: چهار میلیارد و 300 میلیون دیگر نیز در حال اجرای احکام است. در این راستا دیوان محاسبات و دادرسی در حال پیگیری جنبه عمومی و کیفری این پرونده هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته