دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 آبان 1397 - 11:01
فرمانده مرزبانی ناجا:

زیرساخت‌های مرز مهران متناسب با تعداد زائران نیست

فرمانده مرزبانی ناجا با بیان اینکه ۶۰ درصد زائران اربعین از مرز مهران تردد کردند، گفت: مرز مهران خیلی شلوغ است و زیرساخت‌ها متناسب با تعداد زائران نیست.
کد خبر : 322289

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه خبری پلیس، سردار قاسم رضایی با اشاره به تمهیدات مرزبانی برای برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی(ع)، اظهار کرد: نیروهای مرزبانی با به‌کارگیری ظرفیت‌های حداکثری در راستای خدمات‌دهی به زوار ایفای نقش کردند و هم‌زمان با آغاز  راهپیمایی اربعین حسینی(ع)، اقدامات کنترلی مرزبانان در مرزها تشدید شد.


وی افزود: صیانت و مراقبت از ۸ هزار و ۷۵۵ کیلومتر مرزهای کشور و تأمین امنیت آن بر عهده مرزبانان است؛ در ایام اربعین همه نیروهای مرزبانی به حالت آماده‌باش درآمدند تا کنگره اربعین حسینی(ع) در نظم و امنیتی بی‌نظیر برگزار شود که خوشبختانه تاکنون این‌گونه نیز بود. 


فرمانده مرزبانی ناجا تأکید کرد: همواره  اولین اولویت ما در مرزبانی هم‌زمان با راهپیمایی اربعین تأمین امنیت زائران و در مراحل بعدی تسریع در تردد زوار است.


وی با بیان اینکه در ایام اربعین، در موج رفت و بازگشت، مرزبانان در مرزهای سه‌گانه (مهران، چذابه و شلمچه) و در مرز میرجاوه (برای استقبال از زوار اتباع خارجی) به‌صورت ۲۴ ساعته  ایفای نقش کردند، ادامه داد: هم‌زمان با این ایام و با همکاری نیروهای مرزبانی کشور عراق، یک قرارگاه مشترک ایجاد و عملیات مشترک مرزی در راستای  تردد زائران اجرایی شد.


عالی‌ترین مقام مرزبانی کشور تصریح کرد: به‌منظور تأمین بیشتر امنیت در مرزهای مشترک با کشور عراق، گشت‌های مشترک و هم‌زمان مرزی فعال شد.


رضایی با اشاره به اقدامات مرزبانی در ماه‌ها قبل از آغاز برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی(ع) یادآور شد: سه ماه پیش از شروع مراسم اربعین با مقامات کشور عراق دیداری داشتیم و یکی از موضوعات مهمی که در این دیدار مطرح شد، چگونگی مدیریت تردد زائران اربعین بود و تمام تصمیمات اتخاذشده در این خصوص، اجرایی و عملیاتی شد.


تردد بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از مرز مهران


فرمانده مرزبانی ناجا در پاسخ به این سؤال که چرا امسال مرز خسروی برای تردد زائران بازگشایی نشد، عنوان کرد: مرز خسروی یک مرز رسمی است و زیرساخت‌های خوبی هم در کشور عراق و هم در ایران دارد. برای بازگشایی  این مرز، از دو سال گذشته نشست‌هایی برگزار شده و مسئولان کشور عراق برای بازگشایی این مرز آمادگی داشتند اما بنا به دلایلی مقامات این کشور صلاح ندیدند که امسال مرز خسروی بازگشایی شود و امیدواریم برای اربعین سال ۹۸ این مرز باز شود.


وی تأکید کرد: اگر همین امروز هم مقامات کشور عراق اعلام کنند که مرز خسروی آماده تردد است، ما این آمادگی را داریم که زائران را از این مرز انتقال دهیم و این مهم  یکی از ضروریات منطقه است؛ به‌هرحال هر دو کشور برای استفاده از مرز خسروی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و بخشی از سرمایه دو کشور در مرز خسروی در حال تحلیل رفتن است.


رضایی اشاره کرد: البته مرز خسروی در دیگر ایام سال باز است و تردد از آن انجام می‌شود و البته زائران ایرانی به‌ندرت از آن تردد می‌کنند و تبادلات بازرگانی نیز از این مرز انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه ۶۰ درصد زائران از مرز مهران تردد کردند، تصریح کرد: مرز مهران خیلی شلوغ است و زیرساخت‌ها متناسب با تعداد زائران نیست و با توجه به اینکه با موج بازگشت زوار مواجهیم، به زائران توصیه می‌کنیم برای بازگشت از مرزهای شلمچه و چذابه استفاده کنند چون قطعاً زودتر به مقصد می‌رسند و همچنین درخواست داریم زائران زمان بازگشت را به‌روزهای پایانی موکول نکنند، اگرچه موکب‌ها تا بازگشت آخرین زائر در مرزها دایر هستند.


فرمانده مرزبانی ناجا در پایان گفت:  امسال بیش از ۹۹ درصد زائران با روادید مجاز به مرزها مراجعه کرده‌اند و این مهم بیانگر این است که نیروی انتظامی در راستای تردد قانونی زائران همه ظرفیت‌ها و  تلاش خود را به کار گرفت.


انتهای پیام/4076


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته