دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

کتابی برای رهایی از اضطراب منزلت

«آلن دوباتن» در کتاب «اضطراب منزلت» راهکارهای رفع نگرانی افراد از تأیید و قضاوت دیگران را بررسی کرده است.
کد خبر : 318018
0-.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، معمولاً اولین سؤالی که یک فرد جدید از ما می‌کند این است که «چه کاره‌ای؟» و پاسخی که دریافت می‌کند، تعیین‌کننده میزان تمایلش به ادامه معاشرت با ماست. نگرانی ما از این که دیگران تأییدمان کنند و بتوانیم موقعیتی «مناسب» بر روی نردبان سلسله‌مراتب اجتماعی داشته باشیم، چیزی است که «آلن دوباتن» نامش را «اضطراب منزلت» می‌گذارد.


آنچه در بالا آمد، بخشی از توضیحات زهرا باختری مترجم کتاب «اضطراب منزلت» نوشته «آلن دوباتن» است. این کتاب که توسط نشر چترنگ منتشر شده، استقبال خوب مخاطبان ایرانی را به دنبال داشته است.


آلن دوباتن سوئیسی که تحصیلات دانشگاهی خود در رشته فلسفه را نیمه‌تمام گذاشت تا به نوشتن آثار فلسفی برای عموم مردم به زبانی همه فهم بپردازد، در این کتاب هم مانند آثار دیگر خود به دنبال بررسی امور و پدیده‌های روزمره با نگاهی فلسفی و البته به زبانی ساده است. وی این بار علاوه بر نگرش فلسفی، لایه‌های روان‌شناختی مفهوم منزلت اجتماعی را بررسی می‌کند. این نویسنده 48 ساله ساکن انگلستان، در این کتاب این پرسش بنیادین را مطرح می‌کند که آیا زندگی مدرن سبب شادی ماست؟ در همین راستا از خوانندگان می‌خواهد تا به شرایط زندگی اجداد بدوی‌مان فکر کنیم و ببینیم آیا آنها خوشحال‌تر بوده‌اند یا ما خوشحال‌تریم.



کتاب از دو بخش اصلی تشکیل شده است. در بخش اول، دوباتن علت‌های مبتلا شدن به اضطراب منزلت را بر می‌شمرد و هر کدام را به تفصیل بررسی می‌کند و در بخش دوم راه‌حل‌هایی برای مقابله با این اضطراب ارائه می‌دهد.


وی در بررسی علت‌ها، پنج عامل نیاز به عشق، اسنوبیسم (نوکیسگی)، توقع، شایستگی و وابستگی را بررسی می‌کند و از سوی دیگر راه‌حل‌ها را نیز در پرتو فلسفه، هنر، سیاست، مذهب و بوهمیا (بی‌توجهی به زرق و برق دنیا و تحقیر عرف و سنت‌ها) واکاوی می‌کند. 


نویسنده کتاب‌های «تسلی بخشی‌های فلسفه» و «پروست چگونه می‌تواند زندگی شما را دگرگون کند؟» در کتاب «اضطراب منزلت» افرادی را مخاطب قرار داده است که نگران منزلت و شأن اجتماعی خود هستند. به همین منظور او راهکارهای ساده، امّا دقیقی را ارائه می‌دهد.


دوباتن در صفحات پایانی این کتاب نوشته است: هر چقدر هم که اضطراب‌های منزلت ناخوشایند باشد، تصورش سخت است که زندگی خوب به‌کلی فارغ از آنها باشد، چرا که ترس از شکست احتمالی و کم ارزش شدن از دید دیگران، فقط پیامد طبیعی آرزومند بودن است و ترجیح برخی نتایج بر نتایج دیگر و احترام برای افرادی که کنار ما هستند. اضطراب منزلت بهایی است که می‌پردازیم تا بپذیریم که بین زندگی موفق و ناموفق تفاوتی عمومی وجود دارد.


نویسنده این کتاب توانسته است با نثری ساده، روان و جذاب مفهومی روان‌شناختی و چند لایه را به مخاطبان ارائه دهد.


نشر چترنگ، کتاب «اضطراب منزلت» نوشته آلن دوباتن را با ترجمه زهرا باختری در 238 صفحه و با قیمت 28 هزار تومان منتشر کرده است.


انتهای پیام/4072/4104/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱
۰
کتابی بسیار خواندنی که به نظر من همه ما باید آن را بخوانیم
هلدینگ شایسته