دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 مهر 1397 - 02:00
پرونده ویژه/ انبار کردن مواد غذایی؛ ضد رفاه اجتماعی/ 5

وقتی مردم به همدیگر رحم نمی‌کنند انتظاری از بیگانگان نیست/ احتکار خانگی در تضاد با رزاقیت خداوند

مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به احتکار خانگی برخی مردم گفت: وقتی مردم به همدیگر رحم نمی‌کنند چه انتظاری از بیگانگان داریم.
کد خبر : 315724

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسین مؤمنی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به احتکار خانگی برخی از مردم و هجوم به فروشگاه‌های مواد غذایی گفت: برای تحلیل این رفتار عده‌ای از مردم با دو نگاه روبه‌رو هستیم، نگاه اول اینکه نارضایتی مردم همراه با ناامیدی مساوی است با شورش و اغتشاش و نگاه دوم آن‌که نارضایتی مردم همراه با امید به آینده و امید به اصلاح وضعیت، مساوی است با پیشرفت؛ اما آنچه دشمن انجام می‌دهد، تزریق یأس و ناامیدی و ایجاد فتنه و اغتشاش در جامعه است. 

وی سه عامل اساسی را برای مشکلات کنونی کشور برشمرد و در ادامه افزود: فشار خارجی که ناشی از دشمنی بیگانگان است به همراه بی‌کفایتی برخی مسئولان اجرایی و رحم نکردن مردم به یکدیگر سه عاملی است که مشکلات اقتصادی را برای کشور ایجاد کرده است.

مدرس سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم در تشریح این سه عامل بیان کرد: قطعاً دشمنی استکبار برای ایجاد مشکل در کشور واضح و روشن است ولی در خصوص بی‌کفایتی مسئولان باید توجه داشت که وقتی مسئولی در مسندی قرار می‌گیرد و توان اجرایی و عملی ندارد و فقط بر اساس ارتباط به مسئولیت رسیده است، طبیعتاً مشکلاتی را برای کشور ایجاد می‌کند.

مؤمنی با اشاره به مشکلاتی که اوایل انقلاب برای کشور ایجاد شده بود، افزود: قطعاً مشکلات کنونی کشور بدتر از زمان دهه اول انقلاب نیست؛ مردم ما یادشان می‌آید که برای گرفتن نفت ساعت‌ها در صف منتظر بودند ولی همدلی و ایمان مردم به رزاقیت خداوند در آن زمان بیشتر بود.

وی در خصوص عامل سوم که رحم نکردن مردم به یکدیگر است، توضیح داد: مردم اگر به همدیگر رحم بکنند، یقیناً رحمت خدا بر ما نازل می‌شود؛ وقتی ما خودمان به خودمان رحم نمی‌کنیم، چه انتظاری داریم که بیگانگان به ما رحم بکنند! وقتی خودمان به خودمان رحم نمی‌کنیم، انتظار داریم رحمت الهی نازل شود؟ مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در نظر گرفته شود این است که اگر باور به خدا داشته باشیم و رزقمان را از خداوند بخواهیم و اگر در رزاق بودن خداوند شک نکنیم، طبیعتاً آسیب‌های کنونی متوجه‌مان نمی‌شود. 

استاد حوزه علمیه قم افزود: اوایل انقلاب چون دین‌داری و اعتقاد مردم به خداوند زیاد بود و همه در یک سطح بودند، چه روحانیت، چه مسئولان، چه سردار و چه مردم عادی، بنابراین بسیاری از مشکلات رفع می‌شد؛ منزل شهید باهنر، شهید رجایی و شهید مطهری در کدام منطقه تهران بود؟ الان وضعیت به چه شکل است؟

مؤمنی راهکار حل وضعیت کنونی کشور را احیای فرهنگ معنویت در جامعه به‌صورت صحیح و نه همانند فرهنگ‌های غلط عنوان و بیان کرد: یقیناً اگر معنویت همانند دوران دفاع مقدس و اوایل انقلاب در جامعه احیا شود از آسیب‌هایی مانند احتکار خانگی و فساد دور خواهیم بود.

وی ادامه داد: مردم باید بدانند خدای ارزانی، خدای گرانی هم هست و کشور ما شرایطی را پشت سر گذاشته و مردم آسیب‌هایی را دیده و تجربه کرده‌اند که آسیب‌های کنونی نسبت به مشکلات گذشته اصلاً قابل‌توجه نیست؛ بنابراین اگر اعتقاد به خدا و رزاقیت او داشته باشیم و به همدیگر رحم بکنیم، یقیناً رحمت الهی هم بر ما نازل خواهد شد ولی اگر کفران نعمت داشته باشیم، یقیناً مشکلات هم بیشتر خواهد شد.

انتهای پیام/4076/ن

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶
۰
وقتی که مسئولان محترم کشور همگی به همراه آقازاده‌هایشان مشغول زراندوزی هستند و بخشی از بیت‌المال را به جیب خود و فرزدانشان می‌ریزند و به مردم رحم نمی‌کنند و مقداری از بیت‌المال مردم را هم به جیب مفت‌خورهای سایر کشورهای منطقه می‌ریزند و به مردم ایران رحم نمی‌کنند ، طبیعی است که مردم نیز به همدیگر رحم نکنند. به قول امام علی (ع) : مردم بر دین و مرام حاکمان خود هستند .
هلدینگ شایسته