دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1397 - 03:00
پرونده ویژه/ انبار کردن مواد غذایی؛ ضد رفاه اجتماعی/ 2

خالی کردن فروشگاه‌ها توسط مردم چاره کار نیست/ مقایسه با وضعیت دهه شصت

یک جامعه‌شناس گفت: مردم به دلیل عدم اعتماد به مسئولان اقتصادی، کالاها را بیشتر از نیاز خود خریداری می‌کنند.
کد خبر : 315127
3366.jpg

علیرضا شریفی‌یزدی در گفتگو با خبرنگار حوزه انتظامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در خصوص موضوع احتکار و اینکه چه دلایلی موجب هجوم مردم به بازار و خرید کالاهای مختلف و بالاتر از نیاز خود و نگهداری آن‌ها در منازل می‌شود، اظهار کرد: مردم به‌دلیل بی‌اعتمادی که به مسئولان اقتصادی دارند به بازار هجوم می‌آورند و بیشتر از نیاز خودشان خرید می‌کنند. این افراد با توجه به شرایط اقتصادی نامناسب موجود در جامعه اقدام به خرید کالا کرده و آن را در منازل نگهداری می‌کنند چرا که گمان می‌برند اگر همان کالا را امروز خریداری نکند فردا باید با قیمتی بالاتر تهیه کنند. اما نفس این کار که توسط افرادی صورت می‌گیرد ناپسند است.

وی در پاسخ به‌ سؤال دیگری در خصوص اینکه مردم این جریان را در دوران جنگ تحمیلی نیز تجربه کرده بودند اما در آن دوران به یکدیگر رحم داشتند اما امروز شاهد این موضوع در جامعه نیستیم، ادامه داد: در دوران جنگ باور مردم نسبت به مسئولان این بود که افراد در جای درست و پست‌های صحیح خود قرار دارند و دلسوز مردم بودند لذا چون مسئولان را از خودشان می‌دانستند موضوعاتی از قبیل احتکار به بهانه گران‌فروشی پیش نمی‌آمد؛ بنابراین یکی از مهمترین عوامل ایجاد چنین مشکلی در زمان حال بی‌اعتمادی مردم نسبت به مسئولان است.

این جامعه شناس افزود: یکی دیگر از عوامل بی‌اعتمادی مردم به دولت و مسئولان، وقوع فسادهای متعدد بین برخی مسئولان است؛ لذا مردم وقتی با این موضوع مواجه می‌شوند دیگر اعتماد خود را از دست می‌دهند و در بحث کنترل بازار نیز حرف مسئولان را گوش نخواهند داد بنابراین  کالاها را بیش از حد نیاز می‌خرند و در منازل نگهداری می‌کنند.

شریفی یزدی گفت: وقتی اعتماد مردم از دست برود، خود آنها به فکر چاره‌جویی می‌افتند و چون کارشناس این کار نیستند با برخی اقدامات غلط خود مانند خالی کردن بازار و فروشگاه‌ها شرایط را بدتر از گذشته می‌کنند. مسئولان باید اعتماد مردم را به‌ویژه در مسائل اقتصادی و بحث کنترل بازار ارز جلب کنند و در این مواقع است که مردم نیز به حرف‌های مسئولان گوش خواهند داد.

وی تصریح کرد: متأسفانه درحال حاضر همدلی بین مردم وضعیت مناسبی ندارد و مردم به یکدیگر رحم نمی‌کنند. این کار اصلاً قابل توجیه نیست. عامل دیگری که مردم را می‌ترساند بازتاب بیش از حد رسانه‌ها به کشف کالاهای احتکار شده است. 

این جامعه شناس در پاسخ به‌ سؤال دیگری درباره راهکارهای موجود برای کنترل بازار و اینکه آرامش به مردم برگردد، اظهار کرد: اولین اقدام عملی، تثبیت قیمت ارز است. اگر مسئولان توانایی کنترل قیمت‌ها را ندارند بهتر است کار را به کارشناسان خبره این کار بسپارند تا وضعیت بازار به حالت عادی خود برگردد. اگر مردم در بحث قیمت کالاها احساس امنیت کنند دیگر به بازار هجوم نخواهند آورد؛ ولی نفس این کار که ما به بازار برویم و فروشگاه‌ها را خالی کنیم اشتباه است و از بعد روانی نیز روی مردم اثر نامناسبی خواهد گذاشت.

شریفی یزدی با اشاره به اینکه امروز مهمترین دغدغه مردم بحث اقتصاد و معیشت است، تصریح کرد: مهمترین راهکار برای کنترل بازار تحول اساسی در نظام اقتصادی کشور است و اگر قیمت‌ها ثابت باشد مردم دیگر به بازار و فروشگاه‌ها هجوم نخواهند آورد اما همانطور که عرض کردم مردم باید به یکدیگر رحم کنند و تا زمانی که بازار به حالت عادی برگردد باید هوای یکدیگر را داشته باشند و هر کسی با توجه به نیازش از بازار خرید کند.

انتهای پیام/4076/ن

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته