دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1397 - 11:44
پرونده ویژه/ انبار کردن مواد غذایی؛ ضد رفاه اجتماعی/ 3

ایران کشور قحطی‌پذیری نیست/ بدتر از این دوران را گذرانده‌ایم

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با اشاره به رفتار برخی و خرید بیش از نیاز خانوار گفت: قطعاً در آینده از رفتار خود پشیمان خواهند شد زیرا مملکت ما قحطی‌پذیر نیست.
کد خبر : 315278
TCCIMir_950704_46115.jpg

نصرت‌الله نوربخش در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، با تقبیح رفتار مردم برای هجوم به فروشگاه‌ها و خرید بیش از نیاز خود و خانوارشان گفت:  رفتار برخی‌ برای خرید بیش از حد نیاز خانوار به جهت ترس از قحطی احتمالی وجاهتی ندارد و اگر هم ترس از افزایش قیمت‌هاست، هجوم مردم برای خرید بیشتر خودش عامل تورم‌زا است.

وی با بیان اینکه برخی‌ شایعه درست می‌کنند که اجناس و ارزاق در فروشگاه‌ها کم است و کشور در آینده‌ای نزدیک و با شروع تحریم‌های آمریکا دچار قحطی می‌شود، افزود: این ذهنیتی است که خود مردم ایجاد کرده‌اند و تراوشات ذهنی عوام است نه نخبگان اقتصادی. مملکت ما کشور قحطی‌پذیری نیست؛ زیرا آنقدر در داخل کشور امکانات داریم که بتوانیم سال‌ها روی پای خودمان بایستیم؛ اگر به‌درستی منابع داخل کشور مدیریت و هدایت شود می‌توانیم تمام مشکلات اقتصادی‌ را حل کنیم.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران با انتقاد از وضعیت کنونی محاورات اقتصادی بین مردم در کوچه و بازار اظهار کرد: منکر ضعف اقتصادی و مدیریتی دولت نیستیم ولی بخشی از به‌وجود آمدن این وضعیت به رفتار مردم برمی‌گردد که همه‌چیز را به قیمت دلار ارتباط می‌دهند. اینکه از صبح تا شب قیمت دلار را رصد می‌کنند که چه قیمتی شد، کی بالا رفت، کی پایین می‌آید خودش فضاسازی است.

نوربخش ادامه داد: هیچ کجای دنیا به این شکل نیست که اقتصادشان را به قیمت دلار ربط بدهند؛ ولی ما همه‌چیزمان را به دلار چهار حرفی ارتباط می‌دهیم که با هر نوسانش اقتصاد ما هم تکان می‌خورد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اگر ارز مورد نیاز تولیدکنندگان تأمین شود محصولات کارخانجات هم بیشتر تولید شده و وارد بازار می‌شود، گفت: کشور ما کشوری نیست که بخواهد تازه دوران تحریم‌ها را بگذراند، ما قبلاً و در سال‌های گذشته و مخصوصاً در دوران دفاع مقدس وضعیتی به‌مراتب سخت‌تر از این دوران را داشتیم و به سلامت از آن وضعیت خارج شدیم بنابراین الان هم قرار نیست اتفاق خاصی در خصوص قحطی یا افزایش بیش از حد اجناس بیفتد.

عضو سابق اتاق بازرگانی ایران در خاتمه گفت: اکنون که قیمت دلار کاهش یافته و در روزهای آینده هم شاید بیشتر از این مقدار کاهش یابد آیا مردم می‌توانند اجناسی که بیشتر از حد نیاز خود را ابتیاع کرده‌اند به فروشگاه‌ها پس دهند؟ بنابر این با توجه به امکاناتی که ما داریم هجوم مردم به فروشگاه‌ها رفتاری نیست که مناسب شأنیت مردم ما باشد.

انتهای پیام/4076/ن

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته