دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1397 - 14:50
پرونده ویژه/ انبار کردن مواد غذایی؛ ضد رفاه اجتماعی/ 4

دغدغه کمیابی کالا در کشور اشتباه است/ مسئولان احساس ناامنی اقتصادی را برطرف کنند

یک جامعه‌شناس گفت: مردم با دغدغه تمام شدن کالا به انبار کردن اجناس نگاه نکنند و اگر مردم و مسئولان همراهی کنند می‌توان اقتصاد کشور را بازسازی کرد.
کد خبر : 315375
9999999999999.jpg

کوروش محمدی، جامعه‌شناس و عضو شورای شهر اصفهان در گفتگو با خبرنگار رفاهی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در مورد علل استقبال برخی از مردم از انبار کردن اجناس و اقلام روزانه و خرید مازاد نیاز خانوار اظهار کرد: بخشی از مشکلاتی که ما امروز در بحث اقتصادی داریم  نتیجه رویکردهای اقتصادی مدیریت کشور است که با مدیریت ضعیف و سوءمدیریت موجب آشفتگی بازار شده است. 

وی افزود: بخشی از این وضعیت تحت فشارهای اقتصادی و سیاسی و تابع بیرون از مرزهای ما و از سوی جوامع جهانی در حال شکل‌گیری است اما بخش مهمی از این آسیب‌های اقتصادی که امروز به صورت ملموس شاهدیم مانند تورم، کاهش عرضه در جامعه ناشی از التهاب و احساس و ناامنی مردم به لحاظ روانی نسبت به وضعیت اقتصادی جامعه است. 

این عضو انجمن جامعه‌شناسی ایران یادآور شد: ناامنی‌ای که مردم در بحث اقتصادی احساس می‌کنند بیشترین ضربه را به پیکره اقتصاد جامعه می‌زند زیرا از نظر روانی مردم را تحت تأثیر قرار داده است به عنوان مثال وقتی رئیس جمهور آمریکا وعده‌ای در مورد تحریم‌ها اعلام می‌کند و همان موقع دلار گران می‌‌شود زمانی که مردم به سمت صرافی‌ها و دلارفروشی‌ها هجوم می‌برند و  اقدام به جمع آوری دلار می‌کنند ریشه در حس ناامنی و بی‌اعتمادی مردم نسبت به وضعیت و مسئولان و متولیان اقتصادی کشور دارند. 

محمدی یادآور شد: مردم باید هشیارانه و آگاهانه نسبت به این مسئله ورود کنند به طوری که ظرف یکی دو روز گذشته که مردم دلارهای خود را تحویل دادند و فروختند قیمت دلار سقوط کرد بنابراین اگر مردم در صحنه نقش حامی داشته باشند شرایط اقتصادی و سیاسی موضوعی نیست که بتواند به بدنه جامعه آسیب بزند. 

وی با تأکید بر همراهی مردم در وضعیت اقتصادی اخیر کشور ادامه داد: در شرایط نا‌بسامان اقتصادی و بحران اقتصادی ترکیه مردم به سرعت ارزهای خود را به دولت تحویل دادند و نرخ ارز رشد معقولی داشت و مانند ایران دچار رشد نامعقول و جهشی نشد، اما هم اکنون شاهدیم که بسیاری از مردم کالاهای موجود در بازار مانند رب و پوشک را از ترس گرانی و کمیابی در منزل انبار می‌کنند که این موضوع موجب برهم خوردن تعادل بازار می‌شود. 

این استاد دانشگاه همچنین به مسئولان و متولیان اقتصادی کشور توصیه کرد: بدون توجه به وابستگی سیاسی، اجتماعی و جناحی  با مفاسد اقتصادی به صورت جدی و قاطع برخورد کنند زیرا برخورد با اغماض و دوگانه و برخورد طویل‌المدت در حوزه‌های اقتصادی می‌تواند آسیب‌زا باشد بر همین اساس اگر سریع با مفاسد اقتصادی کشور برخورد کنند آرامش و اعتماد عمومی جلب می‌شود. 

محمدی اظهار کرد: در طول چند روز اخیر که خبر اعدام سه مفسد اقتصادی اعلام شده است اثرات مثبتی در جامعه داشته و نشان داد که مردم منتظرند که حاکمیت برخورد قاطع و قانونی با مفاسد اقتصادی داشته باشد تا از این طریق اعتماد عمومی جلب شود. 

این استاد جامعه‌شناسی به مردم نیز توصیه کرد: به میزان نیاز خود کالاها را تهیه کنند و نیازی نیست پول خود را به دلار تبدیل کنند و حتی اگر در این عمل  شکیبا باشند و اگر دلاری در منزل دارند به ریال تبدیل کنند باعث می‌شود که سرمایه آن‌ها باقی بماند و از گزند آسیب به دور باشد چون وقتی سرمایه خود را با خرید ارز و دلار چند برابر می‌کنیم دارایی بخشی از جامعه را چند برابر کاهش می‌دهیم. 

این عضو شورای شهر اصفهان از مردم خواست با دغدغه تمام شدن کالا و از بین رفتن فرصت خرید به انبار کردن اجناس نگاه نکنند زیرا ایران کشور ثروتمندی است و  اگر مردم و مسئولان همراهی کنند می‌توانیم اقتصاد کشور را بازسازی کنیم و هم اکنون چیزی به نام گرانی ارز در کشور وجود ندارد بلکه بار روانی این مسأله باعث بروز این وضعیت شد که مردم کنترل صحیح روی خرید و رفتار اقتصادی خود ندارند به همین دلیل تشکیل تورم و گرانی هستیم. 

محمدی در مورد تبلیغات رسانه‌ای در صدا و سیما نسبت به اخبار گرانی کالا و احتکار تولیدکنندگان گفت: رسانه نقش مهمی در صحنه اقتصاد اجتماع ما بازی می‌کند زیرا وقتی بحران شایعات افزایش می‌یابد مردم به سمت رسانه‌ها و مطبوعات گرایش پیدا می‌کنند و اتفاقاً به سمت رسانه‌هایی توجه می‌کنند که اخبار جنجالی و هیجان‌انگیزی برای مخاطب دارد برخی از رسانه‌ها عملیات تبلیغ بحران را بر عهده دارند مردم باید تکلیف خود را روشن کنند با رسانه‌هایی که به اقتصاد و سلامت روانی مردم آسیب می زند. 

این استاد دانشگاه یادآور شد: رسانه ملی باید اعتمادسازی کند متأسفانه مردم ما به رسانه ملی کمترین اعتماد را دارند که در سال‌های گذشته با سوگیری برنامه‌های خود را تهیه و پخش کرده که انتظار می‌رود صادقانه برخورد کند و نباید با سرپوش گذاشتن روی اتفاقات روز جامعه سعی در پنهان کردن بحران داشته باشد و یا در مواقع بحران نباید درگیر جوسازی شود که مردم مجبور شوند همان اخبار را از رسانه‌های بیگانه دنبال کنند. زیرا سرپوش گذاشتن بر بحران‌ها و برخوردهای مصلحتی به اعتماد عمومی لطمه زده است.

انتهای پیام/4044/4076/پ

انتهای پیام/

برچسب ها: کوروش محمدی
ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
سلطانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹
۰
اجناس توی انبارا بی داد میکنه و به وفور پیدا میشه کارخانجاتم دارند کماکان تولید میکنند و دلیلی نداره که تو کشور این موج خریدای بی رویه راه بیفته
هلدینگ شایسته