دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1397 - 10:35
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در گفتگو با آنا:

اقتصاد رانتی با معافیت‌های مالیاتی شکل می‌گیرد

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه با معافیت مالیاتی به عده‌ای اجازه دهیم کالای خود را با سود بیشتر و قیمت تمام شده پایین‌تری بفروشند؛ یعنی به گروهی رانت ویژه داده‌ایم.
کد خبر : 309611

علیرضا محجوب در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، معافیت‌های مالیاتی را عامل شکل‌گیری اقتصاد رانتی دانست و بیان کرد: اینکه در برخی طرح‌ها و لوایح، معافیت مالیاتی را به‌عنوان مشوق اقتصادی مطرح می‌کنند، از نظر علم اقتصاد یعنی اینکه فرصتی را به عده‌ای بدهید و همان فرصت را از دیگران دریغ کنید.


وی افزود: این امر قاعده رقابت را در اقتصاد بی‌معنا می‌کند؛ یعنی شما به نابودی اقتصاد رأی داده‌اید.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هزینه تولید برای افرادی که خارج از دایره قوانین معافیت‌ مالیاتی ایستاده‌اند بیشتر از کسانی است که در این دروازه هستند، تصریح کرد: وقتی هزینه نهایی تولید یک تولید کننده بالا رفت، باید کالایش را به قیمت بالاتری بفروشد؛ این در حالی است که عده‌ای اجازه دارند کالای تولیدی خود را با سود بیشتر و قیمت تمام شده پایین‌تری بفروشند؛ یعنی شما به گروهی رانت ویژه داده‌اید.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به معافیت‌های مالیاتی که برای مناطق ویژه اقتصادی در نظر گرفته شد، گفت: متأسفانه اجازه دادند در حدود 100 منطقه از کشور این روابط شکل بگیرد که تجربه هم نشان داده هرگونه توسعه در این مناطق فقط تجاری بوده و نه صنعتی!


محجوب با بیان اینکه مخالف مشوق‌های اقتصادی برای توسعه صادرات نیستم، اظهار کرد: مناطق ویژه اقتصادی باید سکوی صادرات باشد و عرف بین‌الملل اینگونه است که جوایزی برای صادرکنندگان در نظر می‌گیرند و مزیت‌هایی را برای صادر کنندگان ایجاد می‌کنند که این مزیت‌ها متعدد هم هستند، اما همه کشورها به فرمولی در این زمینه پایبندند که متأسفانه ما اینها را نادیده می‌گیریم.


عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به بسته‌های معافیت مالیاتی برای مناطق ویژه اقتصادی تأکید کرد: از نظر محاسباتی کار کردن در شهرک‌های صنعتی دیگر توجیهی ندارد. چون مناطقی که این رانت را از جیب مردم و مالیات دهندگان ارائه می‌کنند، دچار آبادی فراوان می‌شوند و شهرک‌های صنعتی یکی پس از دیگر خاموش و به قبرستان تبدیل خواهند شد.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اکنون این تصور شکل گرفته که با این سیاست‌ها باعث توسعه اشتغال می‌شویم، البته شاید در کوتاه مدت درست باشد، ولی در بلند مدت به‌شدت نادرست است و باعث هضم و انهدام اقتصاد می‌شود و به آنان که در شهر و روستا کار سالم می‌کنند القا می‌کنیم که کار در این مناطق پیش می‌رود و آنان دچار خسران هستند.


محجوب گفت: قطعاً قانون کار طبق مصوبه مجلس در این مناطق نادیده گرفته می‌شود و موجب ظلم به قشر کارگر است.


انتهای پیام/4034/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته