دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
02 آذر 1397 - 03:01
سخنگوی کمیسیون اقتصادی:

معافیت‌های مالیاتی نیاز شرایط خاص کشور است

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: استثنائات در معافیت مالیاتی همان‌طور که ممکن است ایجاد رانت کند، می‌توانند عاملی برای گشایش مشکلات باشد.
کد خبر : 328041
2254067.jpg

زهرا سعیدی مبارکه در گفتگو با خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری آنا، درباره معافیت‌های مالیاتی و مغایرت آن با اسناد بالادستی کشور، اظهار کرد: رفع موانع بیکاری از اولویت‌های کشور است و حمایت از تولید و اشتغال را می‌طلبد و ملزم هستیم شرایط بنگاه‌های اقتصادی را با وضعیت اقتصادی کشور تطبیق دهیم.


وی با بیان اینکه باید با رفع معایب و جلوگیری از تخلف‌های قانونی به رونق کسب و کار کمک‌ کنیم، تصریح کرد: عدم تطبیق معافیت مالیاتی با اسناد بالادستی کشور به این بستگی دارد که این معافیت در طرح‌ها لحاظ شود یا لوایح‌ و اینکه نظر شورای نگهبان نسبت به آن چه باشد!


سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه باید ببینیم ضرورت و اقتضائات روز کشور چیست، بیان کرد: اگر طرح یا لایحه‌ای خلاف قوانین باشد، شامل اصل 75 قانون شده و شورای نگهبان مانع تصویب آن می‌شود. همان‌گونه که به لایحه مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی با همین موضوع ایراد گرفته است.


سعیدی با بیان اینکه هر قانونی که نظارت بر آن نباشد، امکان ایجاد رانت را دارد، گفت: برخی استثنائات در معافیت مالیاتی همان‌طور که ممکن است ایجاد رانت کنند، می‌توانند عاملی برای گشایش مشکلات باشند و ما نمی‌توانیم به بهانه تشکیل رانت کارها را متوقف کنیم؛ لذا موظفیم زمینه ایجاد رانت را از بین ببریم که فقط با تقویت نظارت امکان‌پذیر خواهد بود.


نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی راه‌های تخلف مسدود می‌شد و افراد به جای ایجاد شغل و تقویت صادرات، دست به واردات نمی‌زدند، مناطق آزاد ما را به موتور حرکت اقتصادی کشور تبدیل می‌کرد؛ بنابراین نباید صورت مسئله را پاک کنیم، بلکه دنبال راهکارهای تقویت نظارت و انجام صحیح قوانین باشیم.


وی گفت: وضعیت صنایع اصلی کشور مانند فرش و نساجی با اخذ مالیات همخوانی ندارد و به نظرم باید برای اینها معافیت مالیات در نظر گرفته شود تا بتوانند بار دیگر روی پای خود بایستند و چرخ این صنایع را به حرکت  درآورند.


انتهای پیام/4034/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته