دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مرداد 1394 - 11:04
در پیامی به اجلاس آموزش و پرورش

رئیس‌جمهوری: انسجام فرهنگی و اجتماعی حافظ مرزهای فرهنگی و اجتماعی است نه تسلیحات نظامی

حسن روحانی در پیامی به اجلاس آموزش و پرورش، با تأکید بر ضرورت حراست از مرزهای اجتماعی و فرهنگی گفت: سامانه تعلیم و تربیت ملی ما، برای حفظ انسجام اجتماعی چاره‌ای ندارد جز آنکه احترام به تمامی نمادهای هویت ملی، دینی، مذهب رسمی، پرچم، سرود، زبان، خط رسمی و میراث فرهنگی را توسعه دهد.
کد خبر : 30940

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در امور فرهنگی، پیش از ظهر امروز ـ یکشنبه 11 تیرماه ـ در سی‌و دومین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش که در سالن همایش‌های برج میلاد تهران در حال برگزاری است، پیام رئیس‌جمهوری به این اجلاس را قرائت کرد.


متن پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی به این اجلاس، به شرح زیر است:


«بسم‌الله رحمن الرحیم


فرصت مغتنمی فراهم آمده است تا با هم به مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت کشور بیندیشیم و برای شکوفایی کودکان و نوجوانان عزیز کشورمان تدبیر کنیم.


اصل 43 قانون اساسی، آموزش و پرورش را یکی از نیازهای اصلی مردم تلقی و دولت را موظف به تأمین آن کرده است. این وظیفه خطیر در عین حال فرصت بی‌بدیلی را فراهم آورده است تا آموزش و پرورش همراه با نهادهای دینی و رسانه‌ای شرایط اصلاح اجتماعی و زیست بهتر را رقم بزند.








حراست از انسجام اجتماعی در آموزش و پرورش به مثابه حراست از هویت فرهنگی ملت ماست. احساس پیوند اعضای یک ملت با یکدیگر، یک روزه به‌دست نمی‌آید بلکه نیازمند ممارست طولانی در سال‌های تربیت مدرسه‌ای است

شرایط و تغییرات جهان امروز تحول نظام آموزشی را بیش از هر زمان دیگری ضروری ساخته است. نظام آموزش و پرورش باید حافظ انسجام ملی و عامل نهادینه‌سازی رفتارهای بهنجار اجتماعی باشد.


تعلیم و تربیت معطوف به ارزش‌ها و نیازهای جامعه علاوه بر اینکه دانش‌آموز را متدین، گفت‌وگومدار، نقاد، مدافع حقوق خود، شجاع و ایثارگر تربیت می‌کند، باید بتواند انسجام اجتماعی را هم تأمین نماید.


امروز باید، به این پرسش مهم و اساسی پاسخ دهیم که آموزش و پرورش چگونه می‌تواند در کنار توسعه و اصلاح رفتارهای فردی، در شکل‌گیری رفتارهای اجتماعی مانند احساس مسئولیت، کار جمعی، قانون‌گرایی و انضباط اجتماعی ایفای نقش کند؟


انسجام اجتماعی زمینه توسعه فرهنگی و ثبات سیاسی و اعتماد عمومی و متغیر اصلی برای استقامت در برابر نفوذ فرهنگی بیگانگان است. اهمیت انسجام اجتماعی به عنوان یکی از آثار و برکات آموزش و پرورش در دنیای پر از شتاب امروز تا حدی است که حد و مرزهای جغرافیایی جای خود را به حد و مرزهای فرهنگی و اجتماعی سپرده است و حافظ آن نه تسلیحات نظامی بلکه انسجام فرهنگی است.


مسئولان و رؤسای محترم آموزش و پرورش!


حراست از انسجام اجتماعی در آموزش و پرورش به مثابه حراست از هویت فرهنگی ملت ماست. احساس پیوند اعضای یک ملت با یکدیگر، یک روزه به‌دست نمی‌آید بلکه نیازمند ممارست طولانی در سال‌های تربیت مدرسه‌ای است.


سامانه تعلیم و تربیت ملی ما، برای حفظ انسجام اجتماعی چاره‌ای ندارد جز آنکه احترام به تمامی نهادهای هویت ملی، دینی، مذهب رسمی، پرچم، سرود، زبان، خط رسمی و میراث فرهنگی را توسعه دهد و میان اجزای خود اعم از معلم، مدرسه و خانواده رابطه‌ای منزلتی، مبتنی بر کرامت را شکل دهد تا دانش‌آموزان هرچه بیشتر این نوع رابطه را در میان خود و جامعه، بازتولید کنند.


شما مدیران آموزش و پرورش باید احساس افتخار نسبت به این موضوعات را برانگیزید و سیاست‌گذاری آموزشی و تربیتی را برای بسط انسجام و عدم شکاف‌های قومی و مذهبی و افراطی‌گری در دستور کار خود قرار دهید.


آموزش و پرورش باید بتواند خردجمعی و امید وافر دانش‌آموزان به وظایف و مسئولیت‌های فردی و اجتماعی را تعمیق نماید و به آرمان‌خواهی و ایجاد چشم‌اندازهای روشن، توجه وافی نشان دهد و مهارت‌های کارآفرینی و تحقق شعار "هر دانش‌آموز یک مهارت" را تقویت کند.


در پایان امیدوارم همانگونه که خدمتگزاران ملت در سیاست خارجی توانستند با تکیه بر الطاف الهی و راهبری‌های مقام معظم رهبری و حمایت و پشتیابی ملت، در برابر زیاده‌خواهی‌ها استقامت کنند و با گفت‌وگو، صلح و دوستی ایرانیان را به جهان اثبات نمایند، مدیران آموزش و پرورش بتوانند با تدبیرگری و امیدآفرینی، در بسط انسجام اجتماعی و همدلی و همزبانی بیشتر برای توسعه ایران امروز و فردا نقش‌آفرینی نمایند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته