دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1397 - 15:39
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح کرد؛

عدم توافق با وزارت نیرو در خصوص آب زاینده‌رود/ پدیده گردوغبار ریشه 40 ساله دارد

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: هنوز با وزارت نیرو به تفاهم نرسیده‌ایم و اختلافات ما با این وزارتخانه زیاد است؛ به طوری‌که تا آبی در زاینده‌رود جاری نباشد، ما نمی‌توانیم حق‌آبه 180 میلیونی گاوخونی را دریافت کنیم.
کد خبر : 300143

به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری آنا، عیسی کلانتری در گفت‌وگوی زنده رادیویی در مورد تغییر مرجعیت کنوانسیون تنوع زیستی گفت: وزارت امور خارجه مسئولیت رسیدگی به موضوع تغییر اقلیم و تنوع زیستی را دارد و ما از دولت درخواست کردیم که این موضوع را به سازمان محیط‌زیست واگذار کنند که هم‌اکنون در کمیسیون‌های دولت در حال بررسی است البته باید توجه داشته باشیم که از سال 73 بعد از کنوانسیون ریو مرجع رسیدگی به تغییر اقلیم و کنوانسیون تنوع زیستی در وزارت امور خارجه مستقر شد.


وی در مورد ادغام معاونت‌های محیط‌زیست اظهار کرد: براساس ساختار تشکیلاتی شورای عالی اداری استخدامی کشور سازمان محیط‌زیست باید چهار معاونت داشته باشد در حالی‌که ما هم‌اکنون پنج معاونت داریم البته ما نسبت به این مصوبه اعتراض کرده و درخواست داشتیم با توجه به اهمیت و گستردگی موضوع محیط‌زیست به این مساله رسیدگی کنند هم‌اکنون نیز منتظر تعیین تکلیف و نظر نهایی دولت هستیم.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد عدم انتصاب معاون آموزش و پژوهش سازمان محیط‌زیست در طول چند ماه اخیر و خالی بودن این مسئولیت نیز گفت: هم‌اکنون مسئولیت معاونت آموزش و پژوهش را شخصاً به عهده دارم اما این معاونت نیز یکی از معاونت‌هایی است که منتظر تعیین تکلیف آن هستیم.


کلانتری در ادامه به انتصاب پروین فرشچی به عنوان سفیر ایران در فنلاند اشاره کرد و گفت: معاون دریایی سازمان اخیراً به عنوان سفیر ایران در فنلاند منصوب شدند قاعدتاً‌ باید بعد از تعیین تکلیف معاونت‌ها نسبت به این معاونت نیز تصمیم‌گیری کنیم و معاون مورد نیز منصوب خواهد شد.


وی یادآور شد: مشکل کنونی ما این است که ساختار کنونی سازمان محیط‌زیست پاسخگوی وظایف این سازمان نیست چرا که از هوا گرفته تا گرد و غبار و حیات وحش و کویر به این سازمان مربوط است.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: بودجه سازمان محیط‌زیست سه در هزار از بودجه کل کشور است به طوری‌که هم‌اکنون بودجه کل کشور 340 هزار میلیارد تومان است و بودجه سازمان محیط‌زیست تنها 900 میلیارد تومان است بنابراین ما یکی از سازمان‌های فقیر دولت هستیم در حالی‌که 6 هزار و 900 نفر پرسنل داریم که 50 درصد آن را محیط‌بانان تشکیل می‌دهند.


وی در مورد ادغام سازمان محیط‌زیست با سازمان جنگل‌ها نیز گفت:‌ ادغام این دو سازمان با یکدیگر به طور کلی مطرح نیست اما باید توجه داشته باشیم که نیروهای ارزشمندی در دستگاه‌های دیگر وجود دارند که براساس نیاز هر یک از سازمان‌ها قابلیت تغییر و جابجایی دارند.


کلانتری یادآور شد: با وزارتخانه شدن سازمان حفاظت محیط‌زیست مخالفم زیرا سازمان حفاظت محیط‌زیست باید بر رفتار سایر دستگاه‌های اجرایی نظارت داشته باشد و این یک سازمان تولی‌گر محسوب می‌شود و نباید به عنوان یک سازمان تصدی‌گر به آن نگاه کنیم.


رئیس سازمان حفاظت‌ محیط‌زیست در مورد اقدامات این سازمان برای معضل ریزگردها و گرد و غبار جنوب کشور نیز گفت: ریزگردهای کشور ناشی از رفتارهای خود ماست به طوری‌که بخشی از این ریزگردها از ابتدا در کشور وجود داشته اما بخش دیگر ناشی از رفتارها 40 سال گذشته ما است.


وی ادامه داد: در طول 40 سال اخیر رفتار ما با طبیعت باعث بروز پدیده ریزگردها شده و یکی از دلایل آن ناشی از عدم اختصاص به موقع حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها است زیرا ما به صورت یک‌طرفه و بدون کارشناسی در برخی مناطق روی رودخانه‌ها سد زدیم و آب مهار شده پست سد را برای مصرف کشاورزی و شرب برداشت کردیم به طوری‌که در گذشته سالانه دو بار آب را در دشت خوزستان رها می‌کردیم که امروز اینطور نیست.


کلانتری راه علاج جلوگیری از افزایش ریزگردها و گرد و غبار را بازگشت به گذشته دانست و گفت: رهاسازی آب در دشت‌ها باعث می‌شود علف‌های بیابانی سبز شوند و با ایجاد پیوستگی خاک مانع پراکنده شدن ذرات خاک خواهیم شد، همچنین با اجرای رهاسازی آب می‌توانیم باعث تثبیت گرد و غبار در منطقه شویم.


وی ادامه داد: متاسفانه تاکنون مطالعاتی در زمینه ریزگردها صورت نگرفته بود که از سال گذشته این تحقیقات با همکاری مرکز مطالعات جنگل‌ها و مراتع آغاز شده و تا پایان شهریور نهایی و به سازمان محیط‌زیست ارائه می‌شود.


رئیس سازمان محیط‌زیست خاطرنشان کرد: هم‌اکنون برای قسمت جنوب شرقی اهواز بودجه داریم و باید اقداماتی از قبیل آب‌رسانی، بوته‌کاری و مالچ‌پاشی صورت گیرد تا مانع بروز بخشی از ریزگردها شود.


کلانتری منشأ گرد و غبار زمستانه را داخلی و منشأ گرد و غبار بهاره را خارجی دانست و ادامه داد: عملیات اجرایی در این زمینه از سال گذشته آغاز شده و به سازمان جنگل‌ها و مراتع فشار آورده‌ایم تا به صورت شبانه‌روزی به تحقیقات خود ادامه دهند و از پایان شهریور ماه با توجه به نتایج این تحقیقات برنامه‌های خود را آغاز کنیم البته باید توجه داشته باشیم که مهار گرد و غبار خوزستان نیازمند گذشت یک دوره زمانی چهار الی پنج ساله است.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه یکی از شروط پذیرش این مسئولیت سیاست‌گذاری در حوزه آب بود که به شورای عالی آب محول شود در حالی‌که هنوز نتوانسته‌اید حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها را از وزارت نیرو دریافت کنید، گفت: مساله و دغدغه محیط‌زیست کشور هم‌اکنون کمبود آب و مصرف انرژی بالا در قیاس با تولید است برهمین اساس کمیته سازگاری با کم‌آبی در بهمن‌ماه در دولت تشکیل شد و به صورت مرتب و هفتگی جلساتی در این زمینه برگزار می‌شود آیین‌نامه‌ای در حال تنظیم است که مصرف آب را ساماندهی کند همچنین حق‌آبه زیست‌محیطی کشور را مطرح کردیم زیرا تا دو سال پیش برای مصرف کشاورزی و مصرف شرب از حق‌آبه تالاب‌ها و رودخانه‌ها استفاده می‌کردیم تا به تولیدات کشاورزی افزوده شود.


کلانتری ادامه داد: هنوز با وزارت نیرو به تفاهم نرسیده‌ایم و اختلافات ما با این وزارتخانه زیاد است به طوری‌که تا آبی در زاینده‌رود جاری نباشد ما نمی‌توانیم حق‌آبه 180 میلیونی گاوخونی را دریافت کنیم.


وی یادآور شد: متأسفانه عمده تالاب‌های کشور در انتهای حوضه آبریز و در خشکی هستند، باید مصرف آب کشاورزی را کاهش دهیم زیرا هم‌اکنون حدود 85 درصد منابع آبی برای کشاورزی مصرف می‌شود در حالی‌که براساس اصول بین‌المللی ما حق نداریم بیش از 40 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده کنیم.


کلانتری خاطرنشان کرد: هم‌اکنون اسپانیا 25 درصد، هند 33 درصد و چین 29 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کند در حالی‌که در ایران بیش از 100 درصد از آب‌های تجدیدپذیر استفاده می‌شود بنابراین باید با برنامه‌ریزی مناسب کاهش مصرف آب از منابع تجدیدپذیر را درپیش گیریم.


وی با بیان اینکه ما حق محیط‌زیست را از ابتدا قربانی کردیم، گفت: کاهش مصرف آب در کشاورزی و منع احداث صنایع آب‌بر در درون کشور باید مورد توجه قرار گیرد زیرا به عنوان مثال صنعت فولاد در اصفهان سالانه 15 میلیون تن آب نیاز دارد در حالی‌که باید چنین صنایعی در کنار سواحل احداث شود.


کلانتری تصریح کرد: بیش‌از 80 درصد صنایع جهان در سواحل واقع شده است در حالی‌که ما از آبادان تا گواتر فقط 1/8 جمعیت کشور سکونت دارند. برهمین اساس صنایع آب‌بر مانند پتروشیمی و فولاد باید در نزدیکی سواحل احداث شوند تا بتوانیم مصرف درون‌سرزمینی را مهار کنیم.


انتهای پیام/4009/4044


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته