نقش مدیریت ریسک در توسعه کسب و کارهای دانشبنیان
به گزارش خبرنگار گروه واحدهای دانشگاه آزاد خبرگزاری آنا، جلسه بررسی طرحهای صنعتی و ایدههای دانشبنیان با حضور جمعی از اعضای شورای راهبردی سرای صنعت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس در دفتر ارتباط با صنعت این دانشگاه برگزار شد و بخشی از طرحهای ارائه شده به منظور اجراییشدن در دستور کار سرای صنعت قرار گرفت.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای غرب استان تهران (شهرقدس، ملارد و صفادشت) در حاشیه این جلسه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: رکود جهانی تحولات سریع فناوری در کسب و کارهای دانشبنیان، شکنندهشدن بازارهای داخلی و صادراتی به دلیل تحریمهای اخیر و اجرای سیاست هدفمندی یارانهها از جمله موضوعات مهم اقتصادی سالهای اخیر هستند که ضرورت توجه به مدیریت ریسک در توسعه کسب و فعالیتهای دانشبنیان را بیشتر میطلبد.
مهدی فتحالله ادامه داد: هدف از طرح مدیریت ریسک در این حوزه، شناخت انواع ریسکها در راستای آمادهسازی حوزههای کسب و کارهای دانشبنیان بویژه در نهادهای علمی و دانشگاهی برای کمکردن اثرات ناخوشایند احتمالی عوامل محیطی دور و نزدیک بر روند رو به رشد نوعی از کسب و کارهاست.
فتحالله با بیان اینکه تعداد عظیمی از افراد جویای کار کشور را فارغالتحصیلان دانشگاهی تشکیل میدهند افزود: توسعه اینگونه کسب و کارها منافع بسیاری را از حیث اشتغالزایی، کسب درآمدهای ارزی و ارتقای سطح استاندارد زندگی شهروندان را به همراه دارد.
وی تصریح کرد: ریسکها در حوزه کسب و کارهای دانشبنیان را میتوان به دو نوع مالی و غیرمالی طبقه بندی کرد. ریسکهای مالی شامل بیثباتی نرخ ارز، سیر صعودی نرخ تورم و ریسکهای غیرمالی شامل تغییرات سریع فناوری، تحریمها در انتقال دانش فنی در حوزه کسب و کارهای دانشبنیان هستند.
این مسئول گفت: مدیریت ریسک را میتوان فرایند و سازکارهای منطقی و حساب شدهای دانست که با شناسایی، تحلیل، ارزیابی، نااطمینانیها به منزله مدیریت تهدیدات و فرصتهای توسعه کسب و کار به شمار میرود تا علاوه بر بهرهگیری از مزایای فرصتها؛ خسارتهای احتمالی در جریان توسعه کسب و کارهای دانشبنیان را به حداقل برساند.
رئیس واحد شهر قدس خاطرنشان کرد: از آنجایی که محرک اصلی پیشرفت کسب و فعالیتهای دانشبنیان را عموماً طرحها و ایدههای خلاقانه مهندسان و مبتکران دانشگاهی تشکیل میدهند، تجاریسازی ایدهها در شرایطی که اقتصاد جهانی به سمت افزایش رقابت و کاهش انحصارات در حوزه دانشبنیان حرکت میکند و کسب و کارهای دانشبنیان کشور عمدتاً جدید و نوزاد هستند، خواه ناخواه در ابتدای فعالیت، بسیار حساس و آسیبپذیر هستند و لذا نیازمند به دانش و تجربه مدیریتی، دسترسی آسان کارآفرینان به منابع مالی کافی و انعطافپذیر و فضای مناسب کسب و کار دانشبنیان در محیط و اکو سیستم دانشگاه است.
انتهای پیام/4062
انتهای پیام/