بازی ویدئویی برای تدریس مهندسی برق
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، این بازی که «وایرد» نام دارد، از روز ۱۷ام ژوئیه برای دانلود و بازی به صورت رایگان در دسترس علاقهمندان قرار گرفت. وایرد با هدف انتقال مفاهیم ریاضیاتی اساسی در زمینه برق به مخاطبان خود طراحی شده است.
برق هر روز بر زندگی همه ما تاثیر میگذارد، اما از آنجا که انتزاعی است، عینیسازی آن دشوار است و تسلط به آن نیز تمرین زیادی را میطلبد. گفتنی است تدریس آن نیز دشوار است.
دایارمید کمپبل، از گروه مهندسی کمبریج و طراح این بازی، توضیح میدهد: «بازی ویدئویی یک روش ایدهآل برای تدریس برق به دانشآموزان است، و برای بازیکنندگان، این امکان را فراهم میکند که مفاهیم اساسی و رابطه میان آنها را تجسم کنند. این بازی ترکیبی از چالشهای پیشرونده فراهم میآورد، که هر یک بر پایه چالش قبلی ساخته شده است. علاوه بر آن، مجموعهای از تکنیکهای انگیزشی آزموده شده نیز در آن گنجانیده شده است که میتواند افراد را به عبور از چالشهای دشوار تشویق کند.»
کمپل نزدیک به دو دهه در صنعت بازیسازی حضور داشته و عناوینی را برای پلتفرمهای پلیاستیشن، ایکسباکس و رایانههای شخصی ساخته است. او هماکنون به عنوان دستیار آموزشی ارشد در کمبریج مشغول به کار است، و بازیهای ویدئویی را با هدف الهامبخشی بیشتر به نوجوانان طراحی میکند تا به تحصیل در رشته مهندسی ترغیب شوند.
کسانی که وایرد را بازی میکنند، درکی دیداری از مدارها، منطق سوئیچها، ولتاژ، جریان و مقاومت به دست خواهند آورد. آنها این کار را از طریق تحلیل مدارها انجام نمیدهند، بلکه با سیمکشی مدارها برای حل مسائل، کار را پیش میبرند. مورد اول همان روشی است که در کتابهای درسی با آن مواجه میشویم.
کمپل میگوید: «اکثر بازیهای آموزشی در کلاس درس ارائه میشوند. از همین رو، حداقل باید سرگرمکنندهتر از درسی باشند که جایگزین آن شدهاند. وایرد از طریق وبسایتهای فروش بازی ارائه خواهد شد، بنابراین لازم است که به اندازه دیگر بازیهای ویدئویی که مردم بازی میکنند، سرگرمکننده باشد. ما آموزش را به بازی تبدیل نمیکنیم، بلکه بازی را آموزشی، و شاید حتی تقویت میکنیم.»
در بسیاری از حیطههای فیزیک، افراد پیش از آن که به صورت رسمی درباره آن آموزش ببینند، درک دیداری پایهای از رفتار اشیاء دارند. برای مثال، مردم از زمانی که کودکانی نوپا بودهاند، توپ پرتاب کردهاند. بنابراین، زمانی که همین مردم درباره پرتابهها و قوانین حرکت نیوتون آموزش میبینند، از قبل بینشی دارند که آنها را در چگونگی کاربست معادلات راهنمایی میکند.
از آنجا که برق نامرئی است و چیزی نیست که ما کودکان را تشویق کنیم با آن بازی کنند؛ این بینش در مورد آن وجود نخواهد داشت. دانشآموزان میتوانند ریاضیات را بیاموزند، اما ممکن است بینش لازم برای کاربست آن را نداشته باشند.
کمپل در پایان صحبتهای خود، میافزاید: «اغلب به دانشآموزان گفته میشود که برق رفتاری مانند جریان آب در لوله دارد – که اندکی به شما کمک میکند، اما در واقع، افراد واقعا درک نمیکنند که آب چگونه رفتار میکند. چند نفر میتوانند به این سوال پاسخ دهند که چرا وقتی سیفون توالت را میکشیم دمای آب دوش تغییر میکند؟»
به گفته کمپبل، وایرد این شکاف خالی را پر میکند و به بازیکنندگان یک درک دیداری از چگونگی رفتار برق منتقل و به آنها کمک میکند به حل مسائلی بپردازند که تا قبل از سطح A فیزیک با آن مواجه نخواهند شد.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/
انتهای پیام/