دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
آنا گزارش می‌دهد؛

هوش مصنوعی نظام‌های آموزشی را متحول می‌کند/ اهمیت استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیندهای آموزشی

پیشرفت فناوری‌های هوشمند موجب شده روش‌های تدریس در چند سال گذشته با تغییرات زیادی همراه شود حالا هوش مصنوعی نشان داده به خوبی می‌توان از آن برای فرآیندهای آموزشی استفاده کرد.
کد خبر : 488829
هوش 1.jpeg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از تکنولوژی، آموزش مفاهیم علمی و پرورش استعدادهای درخشان در هر کشور از جمله مهم‌ترین مسئولیت‌های دولت و دستگاه‌های متولی امور آموزشی و تحصیلاتی است. در جهان کنونی فناوری‌های هوشمند به خوبی توانایی‌های خود را در مباحث آموزشی نشان داده و دانش‌آموزان و معلمان استفاده‌های زیادی از آن‌ها می‌کنند.


هوش مصنوعی و فرآیندهای آموزشی


یکی از فناوری‌هایی که نظام‌های آموزشی را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده و مسئولان برنامه‌ریزان تحصیلی در هر کشوری را متقاعد به بهره‌گیری از آن ساخته فناوری هوش مصنوعی است. هوش مصنوعی بارها در شرایط متفاوت ثابت کرده هیچ محدودیتی برای یادگیری و پذیرش داده‌های بیشتر ندارد و هر روز می‌تواند کامل‌تر و هوشمندتر از روز گذشته باشد.



رایانه‌های هوشمند برای حل مشکلات و مسائل مختلف همیشه ساده‌ترین و کوتاه‌ترین روش را انتخاب می‌کنند. این دستگاه‌ها به دلیل برخورداری از فناوری هوش مصنوعی دقت بسیار بالایی دارند و احتمال بروز خطا در راه‌حل‌های ارائه شده از سوی آن‌ها تا حد قابل توجهی کمتر از خطای انسانی است. مقایسه عملکرد رایانه‌های هوشمند با فعالیت‌های معلمان و دانش‌آموزان نشان داده است این دستگاه‌ها به دلیل برخورداری از الگوریتم‌های پیچیده عصبی در کوتاه‌ترین زمان ممکن مباحث علمی که دریافت کرده و پس از  تجزیه و تحلیل آن‌ها مسائل مربوطه را حل می‌کنند در صورتی‌که حل همین مسائل توسط معلمان احتمالا مستلزم زمان بیشتری است.


هوش مصنوعی فناوری کاربردی برای آموزگاران و دانش‌آموزان


محققانی که در حال حاضر روی پروژه توسعه هوش مصنوعی برای فرایندهای آموزشی کار می‌کنند معتقدند هوش مصنوعی به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین ثابت برای معلمان باشد ولی اگر در کلاس‌های درس در کنار آموزگاران قرار بگیرد با تحلیل سریع از مسائل علمی بهترین روش‌های آموزشی را به دانش‌آموزان پیشنهاد می‌دهد و کمکی بسیار بزرگ برای معلمان است.



توانایی هوش مصنوعی تا حدی است که یادگیری مبحثی علمی و بسیار پیچیده که طبق بررسی‌ها برای آموزش به دانش‌آموزان 200 ساعت وقت نیاز دارد تنها 3 تا 4 ساعت فراگیری شده و به دانش‌آموزان ارائه می‌شود. این موضوع دانشمندان را امیدوار کرده است که در آینده دانش‌آموزان ضمن ارتباط با فناوری هوش مصنوعی هم موضوع‌های درسی را بهتر یادگرفته و هم به کامل‌تر شدن این فناوری کمک کنند.


هوش مصنوعی توانایی‌های علمی خود را افزایش می‌دهد


محققان برای آماده‌سازی هوش مصنوعی در فرایند‌های آموزشی الگوریتم خاصی را طراحی کردند. به طوری که معلمان توانایی ماشین را طی فرایند «درست، درست» افزایش می‌دهند. سؤال‌ها و موضوع‌های متعددی از سوی دستگاه مطرح شده و آموزگاران با بررسی روش حل مسئله درست یا غلط بودن آن را اعلام و مهارت‌های هوش مصنوعی را افزایش می‌دهند.


از جمله مزیت‌های مهم استفاده از هوش مصنوعی در تدریس مباحث علمی امکان پیگیری انفرادی روند پیشرفت درسی دانش‌آموزان است. آموزگاران توانایی محدودی دارند و به دلیل ساعت‌های کم آموزشی و حجم زیاد مسائل درسی قادر به پیگیری نوع یادگیری و پیشرفت تحصیلی تک‌تک دانش‌آموزان نیستند ولی هوش مصنوعی قادر است به هر اندازه نیاز با همه دانش‌آموزان ارتباط برقرار کرده و اشکال‌های آن‌ها را برطرف سازد. حتی در مواردی که نیاز باشد دانش‌آموز موضوع درسی را مجددا یاد بگیرد آموزش همه نکات به وسیله هوش مصنوعی ممکن است.



هوش مصنوعی در زمان شیوع بیماری کرونا به کمک دانش‌آموزان آمده است


جهان پس از همه‌گیر شدن ویروس کووید-19 به خوبی آموخت که امروز بیش از هر زمان دیگری باید از توانایی‌های فناوری هوش مصنوعی برای آموزش مطالب مختلف علمی و پیگیری فعالیت‌های درسی دانش‌آموزان و دانشجویان استفاده کرد. مثالی ساده از قابلیت‌های هوش مصنوعی تلفن‌های همراه است که در شرایط کنونی همه دانش‌آموزان، دانشجویان و اساتید آن‌ها برای برگزاری و شرکت در کلاس‌های آنلاین از آن‌ها استفاده می‌کنند.


با اجرای چنین روش‌های آموزشی علاوه بر جلوگیری از عقب افتادگی درسی بیش از حد دانش‌آموزان و دانشجویان می‌توان با آموزش در منزل سلامت آیند‌ه‌سازان جامعه را حفظ  و حتی تا حد زیادی به قطع زنجیره گسترش ویروس کرونا در بخش‌های مختلف کشور کمک کرد.


انتهای پیام/4144/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته