دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

پایان عملیات احداث بند خاکی به‌روی کارون/ آب شور دیگر به کارون نفوذ نمی‌کند

عملیات احداث بند خاکی به‌روی رودخانه کارون به‌همت جهادگران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) به‌اتمام رسید.
کد خبر : 292226

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، به‌منظور کنترل جریانات جزر و مدی و جلوگیری از نفوذ آب شور خلیج فارس به رودخانه کارون، اجرای بند خاکی به‌روی رودخانه کارون و در دهانه بهمنشیر به‌همت جهادگران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) انجام شد که بهبود کیفیت و کمیت آب آبادان و خرمشهر را در پی خواهد داشت.


بنا بر این گزارش، با ایجاد این طرح که شامل احداث سد و سرریز و قفل کشتیرانی به‌روی رودخانه کارون در پایین‌دست ورودی کانال مارد است و توسط مؤسسه عمران صنعت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اجرا شده، کمبود آب شرب آبادان و خرمشهر از طریق ایستگاه پمپاژ و کانال مارد آبادان بهبود می‌یابد.


همچنین این بند به‌طول 123 متر و عمق یازده متر، ظرفیت مناسبی برای ارتقای کیفیت آب مورد نیاز محصولات کشاورزی منطقه ایجاد می‌کند و باعث اشتغال‌زایی و توسعه صیادی و بهبود اقتصاد شیلاتی خواهد شد.


برای اجرای این بند، 42 هزار مترمکعب مصالح سنگی و 6055 مترمکعب مصالح خاکی مورد نیاز بود که مصالح سنگی این پروژه از فاصله 300کیلومتری تأمین شد. طبق قرارداد، زمان اجرای این پروژه پنج‌ماهه بود که بنا بر اضطرار و شرایط ناگوار آب منطقه، این پروژه به‌صورت شبانه‌روزی و در کمتر از دو ماه انجام شد.




انتهای پیام/

برچسب ها: کارون
ارسال نظر
هلدینگ شایسته