دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

تالیف کتاب چهار فصل در شعر زنان معاصر از سوی عضو هیات علمی واحد میانه

کتاب چهار فصل در شعر زنان معاصر از سوی دکتر عزیزه یوسفی، عضو هیأت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه تالیف شد.
کد خبر : 260421

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، دکتر عزیزه یوسفی با بیان اینکه کتاب چهار فصل در شعر زنان معاصر از اندیشه­ شاعرانه­ زن سخن می­گوید اظهار کرد: «زن، به عنوان نیمی از پیکره­ خلقت و در عین حال پروراننده و­ نیمه­ دیگر آن. مخاطب اثر نیز به­ طور خاص می‌­تواند دانشجوی ادبیات فارسی بوده و یا به ­طور اعم، مخاطب کتاب، چه زن و چه مرد، می‌تواند بر افکار خود نگاهی بکند.»


وی گفت: «اثر حاضر اندیشه­ های شعری سه تن از شاعران زن ایران، ژاله (عالم­ تاج) قائم ­مقامی، سیمین بهبهانی و دکتر طاهره صفارزاده را از دیدگاه نقد ادبی زن محور مورد کندوکاو قرار داده است.»


عضو هیات علمی واحد میانه ادامه داد: «اندیشه ­هایی که در اغلب موارد تار و پود آن را مسائل و دغدغه­ های زنان این مرز و بوم به هم تنیده است. این کتاب از چشم ­انداز شاعران منتخب و از لابلای الفبای کلام ­شان موقعیت زنان جامعه­ معاصر، آنان را به بحث نشسته است.»


یوسفی با بیان اینکه به منظور دریافت بهتر سخن آنان، مولف، جایگاه زنان را در ادوار مختلف تاریخ ایران و نیز جریانات مربوط به جنبش دفاع از حقوق زنان در جهان را به­ صورتی گذرا به پیش چشم خوانندگان نهاده است تصریح کرد: «کتاب در یک پیش­گفتار و «چهار فصل» جامه­ی نظم به خود پوشانده است. در فصل یکم، تحت عنوان کلیات، در قالب پنج بخش، پیرامون تفکر فمنیستی، فمنیسم ایرانی، اسلام و مسائل مربوط به زن، نقد ادبی فمنیستی، زن در عرصه­ تاریخ، و زن در عرصه­ تاریخ ادبیات، سخن به میان آمده است.»


استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد میانه، اضافه کرد: «فصل دوم، با عنوان تجلی عواطف و تجارب زنانه در کلام شاعران هدف پژوهش، در چهار بخش بوده که جلوه ­های عشق زنانه در کلام شاعران، زن در فکر شاعران و فرهنگ جامعه، زن و تنهایی، و جلوه های زن (دختر، همسر، مادر، مادر بزرگ و بیوه) در فکر شاعران و فرهنگ جامعه را شامل می‌شود.»


وی در توضیح فصل سوم و چهارم کتاب بیان کرد: « فصل سوم به زبان و گفتمان زنانه، می­پردازد و فصل چهارم نتایج و دستاوردهای تحقیق را منعکس می­کند. مولف کتاب از پژوهشگران و خوانندگان روشن­ بین انتظار دارد که «چهار فصل در شعر زنان معاصر» را نجوایی از سر درد دل، و دل­سوزیِ برخاسته از نگرانی و احساس مسئولیت، از دریچه­ نگاه زنان شاعر تلقی کنند.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب