دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران:

مشکلات تنها برای جامعه ما نیست/ ما خبرهای خوب هم زیاد داریم؛ آنها را مطرح کنیم

باقر ساروخانی استاد تمام دانشگاه تهران معتقد است رسانه‌ها باید واقعیت اجتماعی را با لحن و طرح خوب مطرح کنند در عین حال امید و شادی‌آفرین باشند.
کد خبر : 255408

به گزارش گروه رسانه های دیگر آنا، واکنش ها به برگزاری همایش "خبر خوب، رسانه مسئول" در رسانه ها و شبکه های اجتماعی ادامه دارد. سیدمحسن بنی هاشمی رئیس دانشکده رسانه فارس، خبر خوب را نه یک تکنیک، بلکه یک رویکرد و جهان‌بینی می داند و از برگزاری همایش علمی خبر خوب، در اسفندماه سال جاری خبر داده است. سید‌وحید عقیلی رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه بر تئوریزه شدن خبر خوب در جامعه تاکید کرده و اکبر نصراللهی مدیرگروه ارتباطات واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی، بیان انتقادها و آسیب ها و ارائه راه چاره و امید به حل آن را خبر خوب می داند. اما برخی کارشناسان معتقدند از آنجا که جامعه ما درگیر مشکلات اقتصادی و اجتماعی هست نمی توانیم خبر خوب داشته باشیم، چرا که با واقعیت و شرایط اجتماعی منطبق نیست و به نوعی فریب افکار عمومیست. در حاشیه نشست هم اندیشی خبر خوب گفت و گویی کوتاه با پروفسور باقر ساروخانی استاد دانشگاه تهران و چهره ماندگار جامعه شناسی کشور داشتیم و از او در این خصوص پرسیدیم.


ساروخانی در پاسخ گفت: درست است، ما مشکلات زیادی داریم اما این مشکلات تنها مال ما نیست، برای کشورهای صنعتی، حتی امریکایی که به تمام عالم فخر می فروشد نیز مشکلاتی دارند. این روزها دولت امریکا بودجه ندارد و دستگاه ها تعطیل شده‌اند، فاجعه بزرگی در آن کشور اتفاق افتاده است، بنابراین ما باید توجه داشته باشیم که مشکلات همیشه هست. همه جای عالم مشکل هست، هیچ زندگی نیست که آرام حرکت کند، اما هنر جامعه این است که بر مشکلات فائق آید و مشکل را تبدیل به فرصت و از آن استفاده کند. ما هم بعنوان اصحاب رسانه و شاگردان رسانه باید بدون تردید مشکلات را بگوییم، اما در این خزانه جهانی خبر، خبرهای خوب را هم بیرون بیاوریم. جامعه ما خبرهای خوب هم زیاد دارد باید آنها را هم مطرح کنیم.


استاد جامعه شناسی دانشگاه تهران افزود: خبرهای نامطلوب را برجسته نکنیم، آنچنان که آدم را مآیوس کند و امید را از آدم ها بگیرد، خبر را بدهیم راه حلش را هم ارائه دهیم. اینجاست که می شود خبر خوب! بعنوان مثال یک کسی سرطان دارد می توان طوری گفت که برود خود کشی کند اما می شود طوری به او گفت که امیدوار شود. مثلا بگویم "درست است که سرطان داری، خیلی ها هستن که سرطان دارند. سرطان راه حل هم دارد، نگران نباش و یادت باشد برای فایق آمدن بر سرطان باید خودت اقدام کنی خودت را تقویت کنی نه اینکه ناامیدشوی".


بدین ترتیب واقعیت بیماری و راه حل آن را به فرد گفته ایم و او را امیدوار کرده ایم و در عین حال او را از واقعیتی که در کنارش هست آگاه کرده ایم.


ساروخانی گفت: ما ضمن اینکه باید به واقعیت متکی و امین انتقال واقعیت باشیم، باید یادمان باشد آنچه آدم ها نیاز دارند امید و شادیست. این است که خبر ما را می تواند برجسته کند، اینجاست که تمام ادبیات ما را برجسته کرده، مثلا حافظ به خاطر همین برجسته است، چون به آدم ها امید می دهد. بنابراین رسانه ها باید رسانه امید و شادی آفرین باشند، ضمن اینکه مسائل اجتماعی را با لحن خوب و با طرح خوب بیان کنند، ما حتی نیازمند یک مدل بومی خبررسانی هستیم.


همایش خبر خوب، یک آسیب شناسی درست و به موقع است


در بخش دیگر این گفت و گو حجت الاسلام والمسلمین حسین محمدیان مشاور معاون صدا و سیما در این خصوص گفت:


ملت ما همیشه امیرحادثه ها بوده است نه اسیر حادثه ها؛ هر جامعه ای که اسیر حادثه ها شد یعنی مرده است. انسان و جامعه زنده، دو ویژگی دارد، یکی اندیشه و یکی حرکت. اگر کسی در مقابل حادثه‌ای پویایی اندیشه و حرکت را از دست داد آن جامعه زنده نیست. بنابراین جامعه‌ای که امیر حادثه هاست باید هیچ وقت نه روحیه اش را از دست بدهد و نه روحیه دیگران را تخریب کند. قرآن کریم می فرماید حرکت انبیا گاهی به جایی می رسید که اطرافیان آنان انقدر متزلزل می شدند و می گفتند پس این یاری خدا کی می آید، بعد قرآن می فرماید "أَلَا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِیب" یاری خدا نزدیک است، شما هیچ وقت امیدتان را از دست ندهید همیشه ملتی باشید که امیرحادثه هاست نه اسیر حادثه ها.


او افزود: امروز نیاز جامعه ما پخش هر گونه خبر خوب است به شرطی که در آن صداقت باشد و البته بزرگ نمایی کاذبانه نباشد، مثلا اگر کانکس نمی توانیم به مردم زلزله زده بدهیم این را بگوییم که ستاد بحران ما ضعیف است، اما اگر یک دختری یک کانکس را هدیه کرده این را نیز منتشر کنیم، تا دیگران الگو بگیرند. مطمئن باشید مثل استاد مطهری که هر وقت دردی را تشخیص می داد، آسیب شناسی می کرد و فورا واکنش نشان می داد، حرفی که الان مطرح شده{خبر خوب} این همان آسیب شناسی دقیق و به موقع است که با کمک اساتید پخته تر هم خواهد شد. یعنی ما الان داریم به هم خبر بد می دهیم، همدیگر را نامید می کنیم، دشمن از خدایش است که ما همدیگر را مایوس کنیم. باور به امکانات و توانمندی هایی که داریم را از دست بدهیم، و بگوییم مایک ملت بدبخت بیچاره‌ایم، در صورتی که اصلا اینطور نیست. واقعا آسیب شناسی این موضوع درست و به موقع است و باید تقویت شود و ان شاء الله خواهد شد.


منبع:‌فارس


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب