دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 دی 1396 - 13:17
عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97:

قرار بود مبالغ زیادی از یارانه به تولید اختصاص داده شود؛ نه به قشر ثروتمند

نماینده مردم نیشابور در مجلس دهم گفت: عدم تخصیص مبالغی به تولید و توزیع نامناسب یارانه‌ها از دلایل ناموفق بودن این طرح مهم اقتصادی در کشور است.
کد خبر : 249358

حمید گرمابی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی خبرگزاری آنا با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق بودجه 97 مبنی بر مبلغ 37 هزار میلیارد تومانی درآمدهای حاصل از هدفمندسازی یارانه‌ها، عنوان کرد: هنوز دررابطه با بخش هزینه‌ای هدفمندی یارانه ها در سال 97 تصمیمی اتخاذ نشده است. با این وجود پیشنهاد دولت مبنی بر حذف یارانه 33 میلیون نفر در سال 97، از سوی نمایندگان رد شده است.


عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: یارانه های نقدی از ابتدا قرار نبود به تمام افراد پرداخت شود. دلیلی نداشت کسی که به عنوان مثال 10 میلیون تومان درآمد ماهانه دارد، از یارانه هم برخوردار شود. هیچ کجای دنیا چنین حرکتی انجام نمی گیرد.


وی با اشاره به اینکه یکی از عوامل ناموفق بودن طرح هدفمندسازی یارانه‌ها عدم تخصیص مبالغی به تولید بوده است، اظهار داشت: قرار بود مبالغی از یارانه ها به تولید اختصاص داده شود اما از آنجا که مبلغ هدفگذاری‌شده به دست نیامد، این امر میسر نشد. البته تلاش خواهیم کرد و امیدواریم این مشکلات در لایحه بودجه امسال اصلاح شود.


به گفته این نماینده مجلس به منظور مشخص شدن افراد مناسب برای دریافت یارانه نقدی تاکنون مشکلاتی وجود داشته است و اکنون نمایندگان مجلس سعی دارند مشکل را حل کنند. به گفته وی یکی از پیشنهادات مطرح‌شده این است که نیازمندان به دریافت یارانه، موضوع را به دولت اعلام کنند و یارانه ها بر این اساس توزیع شود.


عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 در پاسخ به این سوال که آیا تعیین رقم 37 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از هدفمندی یارانه ها خواه ناخواه سبب حذف 33 تا 35 میلیون نفر از یارانه‌بگیران نخواهد شد، گفت: چنین دیدگاهی غلط است؛ چراکه هدفمندی یارانه‌ها بندهای گوناگونی دارد و ممکن است با جابه‌جایی بندها تصمیم متفاوتی گرفته شود.


نماینده مردم نیشابور در مجلس دهم با اشاره به اینکه کاهش ارزش ریال یکی از عواملی بود که باعث شد به قیمت‌های جهانی نرسیم، بیان کرد: زمانی که هر لیتر بنزین به قیمت 700 تومان رسید هدف این بود که با قیمت خلیج فارس همسان شود اما این هدف محقق نشد و یکی از دلایل آن افت ارزش ریال بود.


وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت هدفمندی یارانه ها در همسان‌سازی قیمت ها این است که متوسط درآمد مردم در ایران خیلی کمتر از کشورهای توسعه‌یافته است و نمی توان آن کشورها را ملاک قرار داد. در برخی از کشورها مثل ترکیه قیمت بنزین 6 برابر قیمت ایران است. راهکار درست در این زمینه این است که سایر مسائل اقتصادی کشور حل شود و آنگاه قیمت حامل های انرژی و سایر اقلام افزایش یابد؛ چراکه نباید به قشر نیازمند فشار وارد آید.



انتهای پیام/

برچسب ها: تولید یارانه
ارسال نظر
هلدینگ شایسته