رقابتپذیری لوازمخانگی نباید به دلیل گرانی بیش از 5درصد نابود شود
محمد طحان پور رئیس اتحادیه لوازمخانگی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی آنا درباره افزایش قیمت لوازمخانگی در زمستان گفت: کارخانههای لوازمخانگی مانند کارخانههای خودروسازی و دیگر صنایع به مواد اولیه و دلار متکی هستند و در زمانی که این دو معقوله با افزایش قیمت روبهرو شود، کاملا طبیعی بود که کارخانهدار مجبور به افزایش قیمت کالاهای تولیدی خود برای تداوم به تولیدات کارخانه است.
وی ادامه داد: در انبار کارخانههای لوازمخانگی، تعدد کالا در سطح مطلوبی به سر میبرد و تولیدکنندگان این صنعت نیز مبنای گرانی را بیش از 5درصد قرار ندادند تا گرانی را بر بازار تحمیل نکنند.
طحانپور با اشاره به اینکه نمیتوان قیمت کالاهای داخلی را غیرمعقولانه افزایش داد، تاکید کرد: رقابت در بین کارخانههای لوازمخانگی از اهمیت بالایی برخوردار بوده بنابراین زمانی که فولاد، مس، پتروشیمی، آلومینیوم و ... گران میشود باید به فکر حفظ بازار و عدم گرایش بازار به کالاهای خارجی نیز فکر کرد.
رئیس اتحادیه لوازمخانگی درخصوص اینکه گرانی کالا تنها مختص به افزایش دستمزدها نیست، تصریح کرد: در جامعه کارگری ایران، حقوق، بیمه، مالیات بین کارگر خودروساز و لوازمخانگی یکی است، زمانی که خودروسازان پرچم گرانی را در دست میگیرند و بخاطر فولاد و دیگر مواد اولیه سریعا قیمتهای خودرو را افزایش میدهند،این کاملا طبیعی بوده که دیگر صنایع نیز با گرانی مواد اولیه اقدام به افزایش کالاهای خود کنند.
وی به تفاوت عمده مابین خودروسازان و صنایع لوازم خانگی اشاره داشت و گفت: در بازار خودرو انحصار کاملا وجود داشته و مشتریان مجبور به تهیه ماشینهای ارزان قیمت هستند اما در بحث لوازم خانگی این موضوع کاملا متفاوت بوده و انحصاری وجود ندارد؛ در این افزایش قیمت 5درصدی کالاهای لوازمخانگی نیز بعضی از شرکتها گرانی را در دستور کار قرار دادند و بعضی از شرکتها نیز تخفیفهای خود را برداشتند، بالاخره نمیتوان رویه را اتخاذ کرد که چرخ صنعت نچرخد.
طحانپور درخصوص افزایش تعرفهها نیز اظهارکرد: بازی با تعرفه راهکار صحیحی برای تولید نیست اما کتمان نمیکنیم افزایش تعرفهها کاملا به نفع تولیدکننده بوده اما هیچ سودی برای مصرفکننده ندارد چراکه دولت در قبال افزایش تعرفهها هیچ تعهدی از تولیدکننده مبنی بر افزایش کیفیت و تثبیت قیمت نمیگیرد ؛ در بازار مصرفی نباید تنها منافع تولیدکننده مدنظر قرار گرفته شود بلکه باید به فکر مصرفکننده نیز بود تا مصرفکننده ایرانی به سمت کالای خارجی نرود.
انتهای پیام/