دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در سکوت شورای ملی زعفران اتفاق افتاد؛‌

سودجویی 4 میلیونی در هر کیلو/ کُنج رنگ‌شده زعفران به‌جای سرگل

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران گفت:‌ ارائه کُنج رنگ‌شده زعفران به‌جای سرگل آن به بازار باعث منفعت 4 میلیونی سودجویان در هر کیلو شده که بدون توجه به سلامتی مردم، تقلب در بازار را باب کرده‌اند.
کد خبر : 235876

جلیل مغازه‌ای، عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا درباره افزایش زعفران‌های تقلبی در بازار گفت: در نبود نظارت‌های دستگاه‌های ذیربط، سودجویان پس از صادرات زعفران ایرانی به افغانستان و صادرات آن از طریق هند به کشورهای اروپایی، حالا به فکر استفاده از کنج زعفران به‌جای سرگل آن در بازار مصرفی داخلی هستند.


وی ادامه داد: سودجویان، کنج و ریشه‌های زعفران را رنگ کرده و با شکر،‌ عسل و نمک آن را سنگین کرده و به‌عنوان زعفران تقلبی در بازار ارائه می‌کنند.


عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران با اشاره به سود هنگفت این سودجویان تاکید کرد: کنج زعفران قیمت 700 هزار تومانی را در بازار داشته و زمانی که این رنگ‌آمیزی روی آن انجام شود، سودجویان کنج را به قیمت اصلی زعفران یعنی 4 میلیون و 700 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسانند.


مغازه‌ای افزود: کنج زعفران جز دسته‌بندی زعفران قرار نمی‌گیرد و برخلاف عده‌ای که تصور می‌کنند کنج دارای عطر بیشتری نسبت به سرگل است، باید گفت که تنها مواد ارزشمند گیاه زعفران فقط در کلاله قرمز رنگ زعفران است.


وی با اشاره به اینکه شورای ملی زعفران درصدد تهیه یک کد اعتبار مصرفی برای مصرف زعفران برای ارائه به هیات دولت است، تاکید کرد: درصدد تنظیم و تدوین یک کد مصرفی استاندارد برای زعفران‌های عمده و خرده‌فروشی هستیم تا زعفران اصلی و فرعی برای خریدارانی که اطلاع چندانی از کیفیت زعفران ندارند، مشخص شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته