دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1394 - 16:07

رژیم غذایی برای محافظت از گوش‌ها

دانشمندان آمریکایی رژیم غذایی سالمی را برای محافظت از گوش در مقابل کاهش شنوایی به علت قرار گرفتن در معرض سر و صدا پیشنهاد کرده‌اند. البته این رزیم غذایی نمی‌تواند آسیب‌های قبلی را جبران کند.
کد خبر : 19948

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی آنا، پژوهشگران دانشگاه فلوریدا با بررسی عادات غذایی 2366 فرد که پرسشنامه هایی را در مورد وضعیت سلامتی‌شان پر کرده و آزمایش شنوایی چهار قسمتی‌ای را انجام داده‌اند، به ارتباطی معنادار بین رژیم غذایی و شنوایی در شرایط قرار گرفتن در معرض آلودگی صوتی پی برده‌اند.


شنوایی افرادی که خوب تغذیه می شوند اما در معرض سر و صدای زیاد قرار دارند، قابل مقایسه با اشخاصی است که در معرض صدای کمتر قرار دارند اما با رژیم غذایی کمتر سالم تغذیه می شوند.


بر اساس این آزمایش که نتیجه‌اش در International Journal of Audiology منتشر شده است، افرادی که رژیم غذایی آنها نزدیک به چیزی است که از سوی وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا پیشنهاد شده است، امتیازهای خوبی از لحاظ میزان شنوایی می‌گیرند.در این رژیم غذایی مقادیر فراوان سبزیجات، میوه‌جات و فایبر مصرف می شود و مصرف نمک، کلسترول، چربی و چربی‌های اشباع شده پایین‌تر از حد توصیه شده می‌ماند.


کریستوفر اسپانکوویچ، استادیار پژوهش در امور شنوایی، گفتار و زبان دانشکده علوم دانشگاه فلوریدا با اشاره به اینکه بهداشت شنوایی کاملاً با بهداشت عمومی مرتبط است، می‌گوید: «دستگاه شنوایی ما مربوط است به بهداشت قلبی و عروقی، عصبی و سوخت‌و‌ساز و اگر ما به‌طور کلی سالم نباشیم، منطقی است که احتمال کاهش شنوایی ما بالا برود.»


بیشتر شرکت کنندگان در این آزمون از نمره بین 0 تا 100، امتیازی میان 58 تا 61 داشتهاند. در این پژوهش مشخص شده است که افرادی که امتیاز کامل از لحاظ شنوایی می گیرند، مقدار کافی و توصیه شده از سبزیجات مصرف می‌کنند. اگر میزان نمک طعام مصرفی بالا برود، نمره شنوایی پایین می‌آید.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته