دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

واکنش تهیه‌کننده «اکسیدان» به اعتراض ١٧ نماینده مجلس: دیگر سکوت نخواهم کرد

هنوز خاطره حواشی و جنجال‌های مخالفان فیلم «مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی از ذهن‌ها محو نشده که ١٧ نماینده مجلس شورای اسلامی علیه فیلم «اکسیدان» به کارگردانی حامد محمدی و تهیه‌کنندگی منوچهر محمدی نامه اعتراضی نوشتند و خواستار توقف اکران آن شدند. البته در این نامه در کنار «اکسیدان»،‌ علیه فیلم توقیفی «مادر قلب‌اتمی» به کارگردانی علی احمدزاده که حالا بعد از سه سال بلاتکلیفی در سینماها اکران شده،‌ هم اعتراض کردند و دست‌آخر چاره را در پایین‌کشیدن هر دو فیلم از پرده سینماها دانستند.
کد خبر : 193091
به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا از شرق، هرچند که اعتراضاتی از این دست بارهاوبارها علیه فیلم‌های مجوزدار ایرانی صورت گرفته، منتها هربار مخالفان و دلواپسان تنها راه‌حل را بایکوت و توقیف‌کردن فیلم‌ها می‌دانند و تا امروز راهکار دیگری مطرح نکرده‌اند!

اما روایت یکی از نمایندگان مجلس درباره نحوه جمع‌آوری امضای این نامه در مجلس در جای خود حائز اهمیت است. علیرضا رحیمی، ‌نماینده مردم تهران، درباره این موضوع مطلبی با عنوان «تحریف حقایق این‌بار برای سینما» در کانال تلگرامی خود نوشت: «جمع‌کردن امضا از نمایندگان در صحن مجلس امر عادی و بعضا همراه با حاشیه‌هایی است. امضاها علاوه بر طرح‌های قانونی و تذکرات و سؤال‌های رسمی نمایندگان، بعضا در قالب نامه به رئیس‌جمهور یا مقامات عالی و بیانیه نمایندگان جمع‌آوری می‌شود. انگیزه واقعی جمع‌کنندگان امضاها و متولیان اصلی غالبا در آغاز امر آشکار نیست و با کمی درایت و تفحص قابل دسترسی و کشف است». او ادامه داد: «در حاشیه جلسه علنی چهارشنبه (١٤ تیر) یکی از نمایندگان متنی را در ضدیت با اکران فیلم «اکسیدان» تهیه کرده بود و با ادعای اینکه در این فیلم به دین مسیحیت اهانت شده، امضا جمع می‌کرد. از بنده هم درخواست امضا داشت که به او گفتم فیلم را ندیده‌ام و قضاوتی ندارم و امضا نکردم. در توضیح گفت که بعضی مراجع قم هم از این اهانت ناراحت شده‌اند». رحیمی توضیح داد: «همان‌جا با یکی از متولیان خوشنام سینما تماس گرفتم و توضیحی درباره «اکسیدان» خواستم. مشخص شد اتفاقا این فیلم در جهت تقریب ادیان تهیه و ساخته شده است. توضیحاتی دادند و پیشنهاد کردند با تهیه‌کننده آن هم صحبتی داشته باشم. به فاصله کمی با آقای منوچهر محمدی، تهیه‌کننده فیلم، تماس داشتم، توضیحات بیشتری با جزئیات دادند که روشن شد اتفاقا تبلیغ مسیحیت و نمادهای آن مثل کشیش و کلیسا در این فیلم پررنگ و برجسته شده و به‌نوعی تبلیغ مسیحیت شده است. همین امر یکی از ایرادهای شورای نمایش برای صدور پروانه پخش بوده است؛ یعنی نقطه مقابل ادعای مطرح‌شده در نامه سرگردان در صحن مجلس. در نهایت این نامه با ۱۷ امضا به دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد با درخواست توقف اکران ارسال شد».
این نماینده مجلس در ادامه گفت: «صرف‌نظر از اینکه این روزها اولویت‌های مهم کشور و زندگی مردم چیست و اقدامات نمایندگان فردی و جمعی رسمی و غیررسمی چقدر با واقعیت مشکلات و اولویت‌های مردم و کشور منطبق است، این سؤال مطرح است که چرا با وارونه‌کردن واقعیات برای مردم و کشور حاشیه‌سازی می‌کنیم؟ اگر همین وقت و انرژی صرف حل مشکلات و اولویت‌ها شود، چه میزان ارزش افزوده در اقتصاد و معیشت مردم ایجاد می‌شود؟».
رحیمی در پایان خاطرنشان کرد :«آیا رأی مردم برای حضور ما در حاشیه‌هاست یا شهامت گام‌نهادن در متن مشکلات و چاره‌جویی برای آنها انتظار مردم امیدوار است؟ «اکسیدان» نیز مانند بقیه فیلم‌های زیر تیغ حاشیه به اندازه کافی ادله و مستندات در دفاع از محتوا و قالب و تأثیر بر مخاطب دارد و در این میان (و موارد مشابه) سکوت سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فضاهای وسیع‌تری در اختیار حاشیه‌سازان خواهد گذاشت».
با توجه به محتوای این نامه با منوچهر محمدی گفت‌وگو کردیم. تهیه‌کننده «اکسیدان» واکنش خود را این‌گونه بیان کرد: «یکی از مشکلات جدی سینمای ایران در این سال‌ها این بوده که برخی‌ها بدون اینکه فیلمی را دیده باشند درباره آن فیلم قضاوت می‌کنند. چون این آسیبی است که من در مقام تهیه‌کننده متأسفانه در برخی از فیلم‌هایم با آن مواجه شده‌ام. البته امروزه همگان می‌دانند آن موج کاذب و هیجانی که علیه فیلم «مارمولک» در زمان اکرانش به راه انداختند، باوجود تأیید مقامات بالای نظام صورت گرفته بود. آنها تصور می‌کردند که با چنین هجمه‌هایی می‌توانند حرف خودشان را به کرسی بنشانند. هرچند که توانستند بعد از دو هفته اکران، ‌فیلم را از روی پرده پایین بکشند، اما تصورشان خام‌دستانه بود. چون آمارها نشان داد که بسیاری از مردم داخل و خارج از کشور بیش از ١٠بار فیلم را تماشا کردند. به همین دلیل اولین توصیه جدی‌ام به‌عنوان یک آدم دلسوز رسانه‌ای این است که آقایان بهتر است به عواقب حرف‌ها و تصمیماتشان جدی فکر کنند. دست‌کم به کلام مولا علی (ع) تأسی کنند که حرف مثل تیری می‌ماند که تا زمانی که از چله کمان رها نشود، ‌اسیر آن است، ولی به محض اینکه از دهان بیرون بیاید دیگر معلوم نیست که چه عواقبی خواهد داشت». تهیه‌کننده فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» افزود: «بنابراین متأسفانه شاهدیم که کار به جایی رسیده که این رفتار به سنت غیرحسنه‌ای تبدیل شده که عواقب و تأثیرات بدی گذاشته است که متأسفانه نه‌تنها در حوزه فرهنگ و هنر، بلکه در حوزه‌های دیگر هم شاهدش هستیم».
من بشخصه روش و منش و اخلاقم این است که سعی می‌کنم در گام نخست با توضیح و تبیین مسئله‌ای اگر اطلاعاتی غلط داده شده را تصحیح کنم. اگر که مؤثر افتاد که خداراشکر وگرنه دیگر در برابر این بی‌اخلاقی‌ها سکوت نخواهم کرد و دردهایی را که در این سی‌وچندسال درون خودم ریخته‌ام علنی بیان می‌کنم و امیدوارم دوستانی که تحت‌تأثیر جوسازی‌هایی که نه فرهنگی و نه دلسوزانه، بلکه متأثر از مناسبت‌های سیاسی- جناحی هستند سر عقل بیایند و از چنین حرکت‌های ضدفرهنگی‌ای دست بکشند». محمدی در پایان خاطرنشان کرد: «البته بناست که در روزهای آتی با نمایندگان امضاکننده نامه و همین‌طور کمیسیون فرهنگی جلساتی برگزار کنم و امیدوارم این سوءتفاهم با تعاملات سازنده برطرف شود. در غیر این صورت در برابر عده‌ای که تحت‌تأثیر عوامل پشت‌پرده قصدشان ضربه‌زدن به سینما و ناامن‌کردن آن است، نه‌تنها بنده، بلکه جمع کثیری از اهالی سینما ساکت نخواهیم نشست و از حقوق حقه خود و سینما دفاع می‌کنیم».


همچنین مهندس محمدعلی‌ حیدریان، رئیس سازمان سینمایی، در واکنش به نامه انتقادی تعدادی از نمایندگان مجلس درباره اکران دو فیلم سینمایی ضمن تأکید بر احترام به قانون، به مهر گفت: «مراقب باشیم خلاقیت را قربانی نکنیم». این مدیر سینما افزود: «آیا نمایندگان مجلس پیش از این نامه‌نگاری با کارگردان یا تهیه‌کننده این فیلم‌ها صحبتی داشته‌اند؟ وقتی نه فیلم را دیده‌ایم، نه با کارگردان و تهیه‌کننده آن صحبت می‌کنیم و به‌جای آن اعتراض خود را رسانه‌ای می‌کنیم، مردم حتما نسبت به ما قضاوت خواهند داشت و این قضاوت حتما مثبت نخواهد بود».


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب