دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1396 - 15:05
در جمع خبرنگاران مطرح شد

تکذیب انتقال ماهواره مصباح به موزه/ واعظی: اصلا موزه‌ای برای ماهواره نداریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: اظهارنظر یکی از کارشناسان سازمان فضایی که گفته است اگر ماهواره مصباح قابل پرتاب نباشد به موزه می‌رود، نادرست است چراکه ایران اصلا موزه‌ای برای ماهواره ندارد.
کد خبر : 192566

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، محمود واعظی ظهر امروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که چرا ماهواره مصباح به جای پرتاب به فضا قرار است به موزه منتقل شود؟ گفت: ماهواره مصباح اولین ماهواره سنجشی بود که از 13 سال قبل کار خود را آغاز کرد و 10 سال قبل تمام شد و در آن زمان خودمان پرتاب کننده نداشتیم که دولت وقت براساس هماهنگی اولیه‌ای که انجام داده بود این ماهواره را برای پرتاب به ایتالیا فرستاد و در آن زمان با مشکل مواجه شدند و آنها هم اعلام کردند که پرتاب نمی‌کنیم بنابراین این ماهواره در آنجا ماند که بعد از دو سال رئیس‌جمهور وقت اعلام کرد اگر آنها پرتاب نمی‌کنند ما خودمان برای ماهواره بعدی گام برمی‌داریم.


وی در ادامه افزود: ماهواره در دولت قبل و در این دولت ساخته شد و ماهواره‌های پیشرفته‌تر به فضا پرتاب شد و نتایج آن را هم گرفتیم.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: آنچه که در این میان مطرح است این بوده که ما مذاکراتی را به‌ویژه بعد از برجام شروع کردیم که این ماهواره را بگیریم. ماهواره معمولا اینگونه است که وقتی عمرش می‌گذرد باتری‌اش تمام می‌شود و انواع و اقسام اتفاقات برای آن می‌افتد و این ماهواره 10 سال از دست ما خارج بوده و نمی‌دانیم چه بر سر آن آمده است.


واعظی اظهار کرد: برنامه ما بر این است که این ماهواره را در مذاکراتی که داریم پس بگیریم و به متخصصان‌مان تحویل دهیم و آ‌نها به ما بگویند که آیا این ماهواره قابل پرتاب است یا خیر. بنابراین اظهارنظر یکی از کارشناسان سازمان فضایی که گفته اگر این ماهواره قابل پرتاب نباشد به موزه می‌رود نادرست است چرا که ما اصلا موزه‌ای برای ماهواره نداریم. ما وقتی این ماهواره را برگرداندیم گروه تخصصی آن را بررسی می‌کند و نتیجه آن گروه است که مشخص می‌کند ما با این ماهواره چه کار کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته