30 راهکار در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیتهای هنری مشهد
امیر خالقی به عنوان یک هنرمند و مدرس هنر در خصوص وضعیت هنر مشهد مقدس مصاحبهای با خبرنگار فرهنگی آنا داشته است که میخوانید:
** ارزیابی شما از وضعیت هنری شهر مشهد بعد از انتخابات چیست و چه چشم اندازی برای آن می بینید؟
مشارکت و حضور حداکثری در انتخابات مهمترین میزان توسعه یافتگی و از منابع مهم امنیت، قدرت و محبوبیت در نظام جمهوری اسلامی است. مردم از طریق انتخابات مجال حضور در صحنۀ سیاست را به دست میآورند ، و اعتماد مردم نیز بزرگترین سرمایهاجتماعی و نظر و خواستشان از معیارها و شاخص های امتیاز و داوری عملکرد مسئولین می باشد.
انتخابات در مشهد نیز هیچگاه از این امر مستثنی نبوده و همواره با مطالبات متعدد مردمی و تحولات مختلف اجتماعی همراه بوده است .
یکی از مطالباتی که در دوره قبل و این دوره مورد توجه خاص مردم قرار گرفته فعالیتهای مدیریت امور هنری شهرداریست، مدیریتی که طی 10 سال گذشته با تمام فراز و نشیبها و فعالیتها و اقدامات متنوع و سلایق مدیران مختلف، اما عموم مردم آن را بیشتر با جشنواره و فراخوان استقبال از بهار شناخته و آن را معیار و مورد سنجش قرار میدهند. البته هرچند، هستند بسیاری از اساتید و نخبگان هنری که نظر مردم را ملاک کیفیت و شاخص سنجش و ارزشگذاری یک رویداد و یا اثر هنری نمیدانند، ولی قطعا نظر عموم مردم و خواست ایشان در یک رویداد شهری بسیار مهم و حتی ملاک و سنجش اقبال عمومی به آن رویداد است و همین اقبال و رضایت عمومیست که اهمیت توجه به این مدیریت را دوچندان میسازد.
تغییرات پس از هر دوره انتخابات امری اجتنابناپذیر است و قطعا گریبان مدیریت امور هنری را نیز خواهد گرفت، مدیریتی که در عمر ده ساله خود دو نسل متفاوت مدیران را توسط دو شهردار مختلف، با سلایق و افکار و نظرات و تجربیات متنوع تجربه کرده و اکنون منتظر آغاز فعالیت نسل سوم مدیریت خود است و در این راستا مطالبه عمومی مردم و نخبگان نیز، پایان دوران آزمون و خطا وفرارسیدن دوران بلوغ و رشد مدیریت هنری است.
**آیا مدیریت هنری توانسته جایگاه واقعی خود را در مدیریت شهری پیدا کند ؟ جایگاه شهر مشهد را از این حیث چگونه میبینید و شکلگیری این جایگاه متاثر از چه عواملی بوده است؟
خیر، هنوز اهمیت و جایگاه مدیریت هنری برای بسیاری از مسئولان شهری ناشناخته مانده و از تاثیر مستقیم اقدامات و تصمیمات آن بر نشاط اجتماعی و شادابی روح و روان مردم و حتی بر امنیت، آسایش و آسیبهای اجتماعی اقشار مختلف جامعه غافلاند.
هستند همشهریان محترمی که به دلایل مختلف تلویزیون نمیبینند، رادیو گوش نمیدهند، روزنامه نمیخوانند، در فعالیتهای اجتماعی مشارکت ندارند و با سلایق و روحیات متنوع از طبقات مختلف اجتماعی در این شهر زندگی میکنند، اما همین عزیزان با هرنوع سلیقه و تفکر و سطح اجتماعی و هر گروه سنی، به اجبار جهت رفتوآمد از خیابانها و فضاهای شهری عبور میکنند و ناچارند فضاها و مناظر شهری را مشاهده کنند ، لذا آنجاست که اهمیت ابزار هنر و جایگاه هنر شهری و محیطی و نقش و تاثیرآن بر مردم پدیدار میگردد .
با این وجود مشهد طی این سالها با تمام فراز و نشیبها و اعمال سلایق گوناگون، همواره قطب هنر ایران و پیشتاز و موثر در هنرمحیطی، زیباسازی شهری و مشارکتهای مردمی در حوزههای مرتبط با هنر قرار داشته است و البته این امر همراه با تلاش مدیریتهای هنری وقت، مرهون همت، پشتکار، سلیقه، توانمندی، تخصص و مشارکت خستگیناپذیر هنرمندان توانمند این شهر نیز بوده است.
حال که دهه نخست مدیریت هنری شهرداری مشهد را پشت سر میگذاریم و در آغاز دهه دوم و دوران بلوغ آن هستیم، دیگر زمان آزمون و خطا نیست، بهترین فرصت، جهت بازنگری عملکرد گذشتگان، تقویت نقاط قوت و حذف نقاط ضعف است.
**به نظر شما ویژگیهای انتخاب مدیر جدید هنری چه باید باشد ؟
قطعا مدیریت جدید هنری کلان شهر مذهبی جهان و پایتخت فرهنگی جهان اسلام میطلبد هنرمندی باشد، مدیر، با تجربه، متخصص، متعهد و در مسیر اهداف بلند هنری دور از هرگونه حاشیه و تنش، با بهرهگیری از تمام نظرات، سلایق و تفکرات مختلف، با تلاش وکوششی دوچندان، فرصتها را غنیمت شمرده و موقعیتهای از دست رفته را جبران کند و زمینه ساز عملی و کاربردی برای آشتی وورود مجدد تمامی هنرمندان محترم عرصههای مختلف به فعالیتهای شهری و بهرهمندی ازتمام ظرفیتهای بالقوه و بالفعل ایشان دررشتههای گوناگون هنری باشد تا شاهد تولید و خلق آثار متعدد ماندگار و ارزشمند هنری درزیباسازی شهر عزیزمان باشیم .
مشهد، شهری است با قابلیتها و فرصتهای فراوان، جایگاه و شان مشهد در حوزه هنر و به ویژه هنرهای شهری و محیطی بسیار فراتر از اینهاست، مشهد میتواند الگویی باشد برای هنر ناب و اصیل ایرانی اسلامی و این میسر نمیگردد مگر با همت و درایت مدیران شهری در انتخاب مدیری شایسته و توانمند در جایگاه مدیرت امور هنری شهرداری مشهد .
**با وجود این که شما از ابتدا تاکنون با مجموعه مدیریت هنری در ارتباط بودهاید آیا نظرات خود را با ایشان درمیان گذاشتهاید؟ چه راهکارهایی را برای آینده مدیریت هنری موثر و مفید میدانید؟
بله بارها طی این سالها در کنار همکاریهایی که داشتهام، به لحاظ احساس مسئولیت و به منظور تقویت جایگاه، منزلت و کرامت هنرمندان و ارتقای سطح کیفی و کمی فعالیتها، موارد مختلفی را به مدیران قبلی پیشنهاد دادهام که البته یا تا کنون به آن توجهی نشده و یا بسیار گذرا و ضعیف مورد توجه قرار گرفته است، لذا مجدد این ٣٠ پیشنهاد و راهکار عملیاتی را به عرض میرسانم، تا مورد بازنگری قرار گیرد .
1- لزوم توجه به جایگاه، منزلت و رتبه تمامی هنرمندان عزیز در کلیه فعالیتهای مرتبط با مدیریت هنری و حذف هر نوع نگاه تبعیضآمیز .
2- لزوم تقویت ارتباط و مشارکت با دانشگاه ها و مراکز علمی آموزشی و استفاده از ظرفیتهای موجود و حمایت از مقالههای علمی پژوهشی مرتبط .
3- لزوم تقویت ارتباط و مشارکت با تشکلها و کانونهای فعال مردمی و خصوصی هنری و استفاده از ظرفیتهای موجود .
4- تشکیل اتاقهای فکر، کارشناسی و تبادل نظر با حضور اساتید مجرب، شاخص و صاحب نام در حوزه هنر.
5- لزوم تدوین و تنظیم برنامه بلندمدت و چشمانداز 10 ساله مدیریت هنری و ممانعت از رفتارها و اقدامات سلیقهای .
6- تغییر و تقویت چارت اداری مدیریت هنری و اختصاص بودجه و اعتبار افزون تر از وضع موجود به منظور ارتقای کمی و کیفی آثار هنری .
7- توجه ویژه به اقتصاد هنر، آتیه و معیشت هنرمندان، علیالخصوص حمایت از پیشکسوتان و بانوان هنرمند.
8- لزوم حمایت و تشکیل صندوقهای تعاونی و رفاه به منظور اقدامات رفاهی و فوق برنامه هنرمندان.
9- توجه به تامین امنیت شغلی هنرمندان با تهیه جدول برنامه سالیانه و تامین اعتباراختصاصی و راهکارهای اقتصادی پیش بینی شده.
10- طراحی، تولید و جانمایی آثار فاخر، شاخص، تاثیرگذار و ماندگار شهری و ممانعت از سفارش آثار نازل و بی محتوا.
11- تامین اعتبار ویژه، برای خرید و اکران آثار فاخر و شاخص اساتید صاحب نام بین المللی و ملی برای شهر مشهد.
12- توجه خاص و رویکرد متفاوت به زیباسازی مناظر و مبلمان شهری، نقاشی دیواری و گرافیک محیطی شهر مشهد.
13- نگاه ویژه به هنر ناب و اصیل ایرانی اسلامی با توجه به فضای معنوی پایتخت فرهنگی جهان اسلام .
14- نگاه یکسان و تامین اعتبار معین سالانه به کلیه شاخههای هنر: هنرهای تجسمی، حجمی، نمایشی، تصویری، موسیقی، صناعی، فولکلوریک و ... .
15- راهاندازی بخش تولیدات حرفهای سینمایی و انیمیشن و حمایت از تولیدات سینمایی کشور در مشهد.
16- راهاندازی ماهنامه چاپی و الکترونیکی تخصصی هنر مشهد .
17- تقویت فعالیتهای الکترونیکی مجازی، تقویت سایت و شبکههای اطلاعرسانی اجتماعی .
18- توجه ویژه و ارتباط قوی با رسانهها ، اطلاعرسانی به موقع اخبار و رویدادهای مرتبط با هنرمندان و تهیه بانک جامع اطلاعات ومشخصات هنرمندان.
19- حمایت و آشتی با هنرمندان مشهدی مهاجر و استفاده از توانمندی و تجربه ایشان در برنامه های هنری شهر .
20- حذف دلالان ، کاسبان و فرصت طلبان از قراردادها و ارتباط مستقیم و بیواسطه با هنرمندان و سازماندهی اجراکاران هنری .
21- توجه به تعرفه ها و پرداخت ها و تهیه دستورالعمل تخصصی بررسی آثار هنری و تنظیم مجدد قراردادها، جهت رعایت کرامت ومنزلت هنرمندان.
22- فراهم نمودن امکان استفاده بهینه هنرمندان از فضاهای موجود در اختیار شهرداری ، نظیر: گالری ها، فرهنگسراها، سالن های همایش، نمایش، ورزشی، پذیرایی، فضاهای تفریحی و .. .
23- تبدیل مجموعه مدیریت هنری به خانه واقعی هنرمندان و تغییر رویکرد در ارتباط با هنرمندان.
24- ممانعت از هرنوع تبعیض و ایجاد رانت و امتیاز خاص به برخی هنرمندان.
25- حمایت و تقویت حضور هنرمندان مشهدی در جشنوارهها و بی ینالهای ملی و بینالمللی هنری .
26- توجه خاص به برنامههای روتین مدیریت هنری در گذشته نظیر استقبال از بهار با رویکرد جدید و طرح های متنوع اتاق فکر.
27- پرهیز و ممانعت از هرگونه هزینههای اضافی و نگاه جدید در سطح بندی کیفی سفارشات هنری.
28- راهاندازی پارک اختصاصی و باغ هنرمندان مشهد .
29- راه اندازی و تقویت مجدد بازارچه هنر و نگارخانه های در اختیار و حمایت از تولیدات و آثار هنری بومی .
30- تقویت جایگاه و پست مدیریت امور هنری و ممانعت از هرگونه موازی کاری بخش های مختلف شهرداری .
انتهای پیام/