دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 خرداد 1396 - 18:28

کاهش ۶۷ درصدی وسعت مناطق جنگلی طعمه آتش!

مدیرکل دفتر حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست از کاهش ۶۷ درصدی وسعت مناطق جنگلی طعمه حریق طی ۲ سال خبر داد.
کد خبر : 187207

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از محیط زیست، علی تیموری، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست در جلسه ستاد ملی مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها اعلام کرد: سال ۹۳ با ۲۱۶ مورد، ۹۴ با ۲۷۷ مورد و ۹۵ با ۲۲۱ مورد حریق رو به‌رو بودیم که اگرچه به لحاظ تعداد، عدد افزایشی را شاهد بودیم ولی به لحاظ وسعت درگیر حریق، شاهد کاهشی چشم‌گیر بودیم به گونه‌ای که در سال ۹۳ حدود شش میلیون و ۵۷۴ هزار هکتار، ۹۴ حدود سه میلیون و ۳۹۴ هزار هکتار و ۹۵ حدود دو میلیون و ۱۲۳ هزار هکتار از اراضی جنگلی طعمه حریق شد.


علی تیموری افزود: بر این اساس در سال ۹۴ و در مقایسه با سال ۹۳، شاهد کاهش ۵۱ درصدی وسعت درگیر با حریق بودیم که این عدد در سال ۹۵ و در مقایسه با سال ۹۴ به ۳۶ درصد و در سال ۹۵ و در قیاس با سال ۹۳ یعنی طی بازه‌ای دو ساله به ۶۷ درصد رسید.


وی کاهش وسعت آتش سوزی‌ها را ناشی از انجام اقدام‌های مختلف همچون شناسایی نقاط حساس آتش‌سوزی، استقرار چادرهای آتش‌بانی در مناطق حساس، ایجاد گشت‌های سیار در مناطق حساس، هماهنگی با مسئولان استان برای همکاری هنگام وقوع آتش ‌سوزی، نصب تابلوهای هشدار دهنده و اعلام شماره ۱۵۴۰ روی تابلوها و بنرها به منظور ارائه گزارش‌های آتش سوزی از سوی مردم، فعال شدن ستادهای واکنش سریع در سطح ملی و استانی، استفاده از بالگرد و هلی برد نیرو برای خاموش کردن آتش طی توافق با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان هوافضا از سال ۹۴ دانست.


مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با ارائه آماری از تعداد و وسعت آتش سوزی های جنگلی در مناطق تحت مدیریت سازمان از ابتدای امسال تا کنون، گفت: متاسفانه در استان‌های خوزستان و ایلام شاهد افزایش آتش سوزی ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بودیم.


تیموری ادامه داد: در حالی استان خوزستان با ۱۴ مورد حریق در وسعت ۱۷۲ هکتار در صدر آتش سوزی های سه ماهه نخست سالجاری قرار گرفته است که در مدت مشابه سال گذشته هیچ آتش سوزی را در این استان شاهد نبودیم. همین طور ایلام پنج مورد آتش سوزی در وسعت ۲۳ هکتاری را شاهد بوده در حالی‌که در مدت مشابه سال گذشته تنها یک مورد حریق در پنج هکتار را در این استان شاهد بودیم.


وی با بیان اینکه به طور کلی استان‌های ایلام و فارس از جمله استان‌های پر مخاطره در وقوع آتش سوزی‌های جنگلی هستند، اظهار کرد: البته امسال به دلیل شرایط ویژه خوزستان و افزایش بسیار قابل توجه دما هوا در این استان، یک بالگرد خاص استان خوزستان در این استان مستقر شده است.


مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به شرایط بارش کشور، افزایش پوشش گیاهی طی امسال، آغاز زود هنگام فصل گرما و تشدید دما هوا، نسبت به خطر مستعد بودن مناطق برای آتش سوزی هشدار داد و افزود: در صورتیکه طی ساعات نخستین آتش سوزی ها با آن ‌ها مقابله نشود، امکان رخ دادن فاجعه بسیار زیاد خواهد بود.


انتهای پیام/

برچسب ها: علی تیموری
ارسال نظر
هلدینگ شایسته