دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 خرداد 1396 - 12:46
یک متخصص تغذیه:

مصرف بی‌رویه سموم کشاورزی عامل افزایش سرطان است

یک متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت سلامت مواد غذایی و تاثیر مستقیم آن در زندگی انسان به عنوان تامین بخشی از لذت روزانه، انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز، استفاده بی‌رویه از سموم و آفات کشاورزی را عامل افزایش بعضی از انواع سرطان‌ها دانست.
کد خبر : 184017

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، دکتر یحیی پاسدار گفت: خطر آلودگی سیب زمینی، پیاز یا حتی هندوانه کمتر از خطر آلودگی گوشت نیست که برای توزیع آن مهر تاییدیه سازمان مربوط را نیاز دارد.


وی اظهار کرد: مطالعات مختلف ارتباط بعضی انواع سرطان‌ها را با افزایش نیترات در مواد غذایی و نیز افزایش باقی‌مانده سموم کشاوری نشان داده است و از طرفی افزایش مقاومت‌های آنتی بیوتیکی بی ارتباط به مصرف بی رویه آنتی بیوتیک‌ها در کشاورزی نیست.


پاسدار با بیان اینکه روزی نیست که شاهد گزارشات مختلف خبرگزاری‌ها در زمینه آلودگی مواد غذایی به آنتی بیوتیک‌ها، هورمون‌ها، سموم باقیمانده، فلزات سنگین و مسمومیت‌های مختلف غذایی در گوشه‌ای از جهان نباشیم، گفت: امروزه باقیمانده سموم مختلف در محصولات کشاورزی و دامی که به‌طور مستقیم سلامت انسان‌ها را تهدید می‌کند موضوع تحقیقاتی مراکز مهم علمی جهان شده است.


وی با بیان اینکه مشکل زمانی شروع می‌شود که تجمع این مواد شیمیایی در محصولات کشاورزی از آستانه تحمل بدن انسان‌ها فراتر می‌رود، توسعه شهرنشینی و صنعتی شدن، افزایش جمعیت و بدنبال آن تقاضای بالای مواد غذایی و نتیجتا تلاش برای تولید زیاد را دلیل استفاده از مواد شیمیایی، آفت کش‌ها، علف کش‌ها و حشره کش‌ها در کشاورزی و نیز استفاده از انواع آنتی بیوتیک‌ها و هورمون‌ها در پرورش دام و طیور دانست.


این متخصص تغذیه در ادامه افزود: با توسعه شهرنشینی و صنتعی شدن امکان تولید مستقیم مواد غذایی برای اکثریت جمعیت دنیا وجود ندارد لذا اغلب مواد غذایی مصرفی خود را به‌صورت آماده تهیه می‌کنند و از طرفی تنوع محصولات غذایی صنایع تبدیلی روز به روز در حالت توسعه بوده و فرآیندهای مختلف برای تبدیل محصولات کشاورزی به محصولات جانبی با زمان ماندگاری بیشتر نیز اعمال می‌شود.


پاسدار در پایان کنترل هرچه دقیق تر استفاده از مواد شیمیایی در کشاورزی و دامداری، نظارت بیشتر وزارت کشاورزی در تهیه و توزیع کودها و سایر مواد کشاورزی در روستاها و مسئولیت پذیری آنها در قبال سلامت تولید محصولات را از جمله گام‌های اساسی در افزایش امنیت غذایی دانست.


وی همچنین وضع قوانین انضباطی شدید و جریمه‌های سنگین برای استفاده کنندگان غیر مجاز و بیش از حد مواد شیمیایی و سموم کشاورزی را از دیگر راههای افزایش امنیت غذایی اعلام کرد و گفت: این امر مستلزم وجود آزمایشگاه‌های کنترل کیفی محصولات کشاورزی قبل از توزیع و صدور مجوز و شناسنامه برای قابلیت عرضه به مصرف کنندگان است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته