دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1396 - 11:13

پرواز 1.5 درصدی قیمت نفت

با وجود آنکه قیمت نفت در چند هفته اخیر با کاهش نسبی همراه بود اما امروز در اولین روز کاری به دنبال توافق عربستان و روسیه برای تمدید کاهش تولید تا ماه مارس 2018،‌ قیمت طلای سیاه جهشی 1.5 دلاری را به ثبت رساند.
کد خبر : 179669

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا،‌ قیمت نفت در هفته های اخیر به واسطه افزایش عرضه، افزایش دکل های حفاری در آمریکا و رشد دور از انتظار ذخیره نفت خام شیب کاهشی داشت.


امروز اما بعد از اعلام توافق عربستان و سوریه مبنی بر توافق 6 ماهه کاهش تولید،‌ قیمت نفت افزایش پیدا کرد.


وزرای نفت عربستان و روسیه در بیانیه ای اعلام کردند که کاهش تولیدات به رهبری اوپک از میانه امسال تا مارچ ۲۰۱۸ ادامه خواهد یافت؛این تصمیم موجب شد قیمت نفت در معاملات صبح ۱.۵ درصد رشد کند .


در ساعت اولیه صبح امروز نفت خام برنت بشکه ای ۵۱.۶۳ دلار شد.


خلیل الفالح، وزیر نفت عربستان و همتای روسی اش ،الکساندر نواک در پکن پایتخت چین دیدار کردند و به طور مشترک اعلام کردند که توافق کاهش تولید نفت به منظور تقویت بازار را از میانه امسال تا مارچ ۲۰۱۸ تمدید خواهند کرد.


سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک که عربستان سعودی هدایت دوره ای آن را به عهده دارد و سایر تولید کنندگان تحت هدایت روسیه سال گذشته توافق کردند تولیدات خود را تا ۱.۸ میلیون بشکه در روز در طول نیمه اول ۲۰۱۷ کاهش دهند.


علیرغم این کاهش تولید، قیمت نفت در ماه های اول ۲۰۱۷ به علت اشباع باقی ماندن بازار خیلی از ۵۰ دلار به ازای هر بشکه بالا تر نرفت که منجر به شکل گیری تصمیم برای تمدید این توافق شد.


در حالیکه روسیه و عربستان سعودی در مورد کاهش تولیدات با هم همکاری می‌کنند هر دو در رقابتی سخت برای این که بزرگترین صادر کننده نفت به چین باشند در تلاش هستند. چین رو به رشد ترین بازار نفت جهان است و به عنوان بزرگترین وارد کننده نفت را که در اختیار ایالات متحده است به چالش می‌کشد.


با این توافق کشورهای تولید کننده نفت می توانند به باقی ماندن قیمت نفت در کانال 50 دلاری امیدوار باشند. قیمتی که می تواند از کسری بودجه بیشتر این کشورها جلوگیری کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته