شیزری: هدف ما از برگزاری مسابقه، شناسایی طراحان و خلاقیتها بود
به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، علی شیزری مدیر کل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی در نشست رسانهای مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران گفت: «نمایشگاه صنایع دستی هنرمندان از 25 فروردین ماه افتتاح شده و با ارائه در قالب مسابقه به مرحله دوم مسابقه رسیدهاند. طبق برنامهریزیهای انجام شده قرار است برگزیدگان این مسابقه 2 اردیبهشت ماه تجلیل شوند.»
ما در حال ایجاد فضای گفتمان هستیم
وی در ادامه از خلأ موجود در حوزه طراحی صنایع دستی به عنوان یکی از مشکلات این حوزه سخن گفت و در ادامه اظهار کرد: «همین که دچار یکسری دورزدنها شدیم از سلیقه بازار نیز فاصله گرفتیم بنابراین تصمیم گرفتیم که در قالب یک مسابقه به طراحی صنایع دستی بپردازیم.»
مدیر کل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی همچنین عنوان کرد: «هدف ما از برگزاری این مسابقه شناسایی طراحان و خلاقیتها بود. ما در حال ایجاد فضای گفتمان هستیم.»
در بخش دیگری از این نشست مهران هوشیار نیز گفت: «صنایع دستی با توجه به شاکلههای فرهنگی و ارزشهای قومی از اهمیت زیادی برخوردار است و در جامعه معاصر با توجه به رویکردی که دنیا به فناوری و تکنولوژی دارد باید به لحاظ تولید، کاربری و عرضه توجه بیشتری به آن شود.»
وی ادامه داد: «صنایع دستی شخصیت و هویت فرهنگی را تشکیل میدهند و ما در طراحی این مسابقه از طراحان درخواست کردیم تا دست به طراحی بزنند و به ارضای سلایق نسل جدید بپردازند.»
دبیر مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران بیان کرد: «در صورتی که هنرمندان صنایع دستی توجهی به خلاقیت در آثار نداشته باشند با تکنولوژی روز و صنعت به تدریج شاهد فاصلهگیری صنایع دستی از جایگاه اصلیاش هستیم.»
وی در بخش دیگری از صحبتهایش تاکید کرد: «تلاش ما این بوده که نسل جدید را تشویق کنیم تا در کنار هنرمندان پیشکسوت و صنعتگران متخصص قرار گیرند تا هم پیشکسوتان از تفکر خلاق جوانان استفاده کنند و هم جوانان از تخصص پیشکسوتان محصولی به صورت گروهی خلق کنند. »
هوشیار ضمن اشاره به اهمیت کاربرد صنایع دستی در زندگی افراد، تصریح کرد: «یکی از چیزهایی که میتواند ما را به هویت اصلی نزدیک کند این است که از صنعتگران و کارخانهداران در حمایت از آثار استفاده کنیم. »
وی در ادامه اظهار کرد: «طبق تصمیمات اتخاذ شده هنرمندان پروسه تولید و پیشتولید را ارائه میکنند تا در ارزیابی تمام موارد لحاظ شود. امیدوار هستیم در داوری آثاری انتخاب شوند که پارامترهای پیشتولید تا عرضه را ارائه کرده باشند.»
ارائه 78 اثر از 12 گروه
وی در خصوص تعداد آثار ارائه شده در این نمایشگاه تشریح کرد: «4 هزار و 854 طرح اولیه از 408 فایل هنری به دست ما رسید که از این بین 181 فایل در مرحله اول انتخاب شد و در مرحله دوم78 اثر از 31 فایل که توسط 12 گروه ارائه شده بود، انتخاب شده که در قالب نمایشگاه در خانه هنرمندان در معرض دید قرار گرفته است.»
هوشیار گفت: «یکی از ویژگیهای ارزیابی این بود که آثار به صورت گروهی تولید شده باشد.»
دبیر مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران همچنین درباره چگونگی ارزیابی خلاقیت هنرمندان عنوان کرد: «موضوع مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایرانی است و تمام این کلید واژهها در ارزیابی آثار مدنظر قرار گرفته است. از معیارهای خلاقیت آثار این است که تولیدات نباید نمونه مشابه داشته باشند و یا اگر نمونه مشابه دارند باید قابل رقابت با نمونهای که در بازار است باشد که این امر هم میتواند در رنگآمیزی، کاربری، نحوه بستهبندی و یا قیمتگذاری را شامل شود.»
وی تاکید کرد: «تولیدات صنایع دستی باید پاسخگوی نیاز و سلیقه نسل جدید باشد و با سبک زندگی معاصر قابل تطبیق باشد. همچنین زیباییشناسی، ظرافت و کیفیت تولیدات نیز از دیگرمعیارها در انتخاب آثار بوده است.»
هوشیار با بیان اینکه ما بر روی متریال و تکنیک هیچگونه محدودیتی قائل نشدهایم گفت: «توجه به هویت بومی و سنتی از دیگر معیارها در انتخاب بود. من از شرکتهایی که فعالیتشان مرتبط با حوزه تولید صنایع دستی بود دعوت کردم. تلاش کردم تا با دعوت از سرمایهگذاران علاقهمند به فضای سنتی به عنوان واسطه عمل کنم و زمینه و بستری را فراهم آورم که هنرمند با سرمایهگذار ارتباط برقرار کند.»
وی در پایان سخنانش اعلام کرد: «شهر اصفهان در سال 1394 و 1395 به عنوان شهر خلاق صنایع دستی معرفی شد و در حمایت از این برنامه شهرداری اصفهانی نیز مشارکت داشته است و ما نیز در مقابل، بخش ویژهای با عنوان «اصفهان شهر خلاق» را در نظر گرفته ایم که آثارش به صورت جداگانه داوری میشود. منتخب این نمایشگاه که با داوری مربوط به هویت فرهنگی با ساختار مفهومی اصفهان انجام میشود، در دانشگاه ارائه خواهد شد. قرار است بهترین و خلاقانهترین آثار به عنوان الگو برای نسل جدید معرفی شود.»
مرضیه ترکانیان نیز گفت: «آنچه به دنبالش هستیم جلب توجه جامعه و استعدادها و مصرفکنندگانی است که بتوانند با سبک زندگی امروزی ارتباط برقرار کنند. آنچه در این مسابقه شاهد بودیم ارتباط بینارشتهای بین هنرهای تجسمی و صنایع دستی است.»
باید نسل جدید را به سمت داشتههای فرهنگی بکشانیم
وی یادآور شد: «هنرصنایع دستی همیشه برای پدران ما و یکسری مخاطبان نوستالژی داشته است و شاید دلیل این موضوع و اینکه افراد محدودی به آن توجه میکنند این باشد که نسل جوان با کارهای اصیل و خوب چندان مواجه نیستند بنابراین ما باید نسل جدید را به سمت داشتههای فرهنگی بکشانیم و با کارهای خوب آشنا کنیم.»
ترکمانیان تاکید کرد: «همکاری گروهی که معضل فرهنگی نیز بوده به واسطه ارتباط بینارشتهای از میان رفته است اما در این نمایشگاه ما شاهد حضور و مشارکت فارغالتحصیلان دانشگاهی هستیم که از حوزه نظری بیرون آمدهاند و وارد حوزه عملی شده اند.»
وی در ادامه از کاربری اشیا به عنوان خروجی این مسابقه سخن گفت و افزود: «آثار این نمایشگاه صرفا جنبه دکوراتیو و تزیینی ندارد. ما در این نمایشگاه با آثاری روبه رو هستیم که به لحاظ اقتصادی و هنری تاثیرگذار هستند.»
در پایان این نشست شیزری مدیر کل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی به طرح استفاده از صنایع دستی در هتلها اشاره کرد و ادامه داد: «ما در تلاش برنامهریزی برنامهریزیی جهشی برای برگرداندن صنایع دستی به زندگی مردم هستیم و در این برنامه میتوانیم سلییقه سنجی کنیم.»
نخستین مسابقه بزرگ طراحی و خلاقیت در صنایع دستی معاصر ایران تا 2 اردیبهشت ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار میشود.
انتهای پیام/