دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 فروردين 1396 - 12:30
با حضور رئیس جمهوری انجام شد؛

افتتاح رسمی فاز های 20 و 21 پارس جنوبی

فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری، بیژن زنگنه، وزیر نفت، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، محمدرضا نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری، محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس جمهوری و مسئولان استانی بوشهر به طور رسمی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
کد خبر : 172027

به گزارش خبرنگار اقتصادی آنا، آخرین گام‎های توسعه فازهای 20 و 21 با بهره برداری از سکوی فاز ٢٠ با ظرفیت برداشت یک میلیارد فوت مکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشته شد.


ظرفیت برداشت گاز ترش غنی از بخش فراساحل فازهای ٢٠ و ٢١ دو میلیارد فوت مکعب معادل ٥٦ میلیون متر مکعب در روز است.


مطابق وعده بیژن زنگنه، وزیر نفت در راه اندازی ٦ سکوی گازی در سال گذشته، سکوی ٢٠ به عنوان آخرین سکوی فازهای ٢٠و٢١ پارس جنوبی، روزهای پایانی سال ٩٥ به بهره برداری رسید.این سکو، اوایل اسفندماه با تلاش متخصصان ایرانی راه اندازی شده بود.


پیش از این و از آذرماه ۹۵ با راه اندازی سکوی فاز ۲۱، ارسال منابع گازی این سکو به بخش پالایشگاه طرح توسعه فازهای ٢٠ و ٢١ آغاز شده بود.


در پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی، ٤ ردیف شیرین سازی، گاز ترش غنی از سکوهای حوزه فراساحلی این فازها را پالایش و از طریق واحد ارسال گاز به شبکه سراسری تزریق می کنند.


این فازها جزء فازهای موسوم به 35 ماهه بوده که قرار بود تا پایان دولت دهم به بهره برداری برسد که اینگونه نشد.


با بهره برداری از این دو فاز، 50 میلیون متر مکعب گاز شیرین به تولید گاز کشور افزوده می شود.


امروز بزرگترین افتتاح تاریخ صنعت نفت ایران انجام شد که طی آن 6 فاز استاندارد پارس جنوبی، 4 طرح پتروشیمی و لایه نفتی پارس جنوبی به بهره برداری می رسد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته