دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1395 - 12:31
در نشست خبری معماری ناجای آینده؛

سردار رادان: معماری ناجای آینده بر اساس تهدیدات و پیچیدگی‌های روز دنیا/ پلیس نگران آینده مردم است

رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی به تشریح محورهای معماری ناجای آینده پرداخت و گفت: پلیس در معماری ناجای آینده تلاش می‌کند تا تهدیدات و پیچیدگی‌های پیش‌رو را بشناسد و برای آنها برنامه‌ریزی کند. ما می‌خواهیم که مردم بدانند پلیس نگران آینده آنهاست.
کد خبر : 160184

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، سردار احمدرضا رادان رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی در نشست خبری با عنوان معماری آینده ناجا با بیان اینکه این مرکز یکی از جوان‌ترین مراکز در بین نیروهای مسلح است به فرمان مقام معظم رهبری در نیروی انتظامی تشکیل شد، اظهار کرد: زمانی که مرکز مطالعات سپاه، ارتش و وزارت دفاع راه‌اندازی شده بود این نیاز در نیروهای مسلح هم به چشم می‌آمد تا ناجا نسبت به سایر نیروها عقب نماند.


وی افزود: با حمایت‌های فرمانده نیروی انتظامی امروز اگرچه در فاصله زمانی جوان هستیم؛ اما وضعیت محصولات و پژوهش‌های انجام شده در این مرکز در بین نیروهای مسلح جایگاه مناسبی دارد.


رادان با بیان اینکه در اساسنامه مرکز مطالعات راهبردی ناجا 5 ماموریت اصلی در اساسنامه تبیین شده است، عنوان کرد: در بین ماموریت‌ها دو موضوع اساسی اندیشه‌های امنیتی نیروی انتظامی و معماری ناجای آینده مطرح است.


وی با بیان اینکه در موضوع معماری آینده ناجا در بین نیروهای مسلح اولین یگانی هستیم که معماری آینده ناجا را روز چهارشنبه (4 اسفند) مطرح می‌کنیم، گفت: برای معماری بیش از 40 نوع تعریف وجود دارد و تعریف یکسان برای کل نیروهای مسلح دشوار بود در واقع تعریف معماری برای نیروهای مسلح به منظور ترسیم و تصویر وضع مطلوب است.


رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی یکی از علل برگزاری این همایش تحت عنوان معماری آینده ناجا را رشد فزاینده دانش تغییر در ساختار قدرت و تهدید دانست و گفت: خواست‌های مردم و نیازهای مطلوب آنها به طور مداوم در حال تغییر است و یکی از وظایف مهم پلیس معماری ناجای آینده است تا به خواسته‌های مردم جواب مناسب دهد.


رادان با بیان اینکه پلیس باید بتواند ماموریت‌های پیچیده را به خوبی انجام دهد پیچیدگی‌ها و تهدیدهای آینده را بشناسد، اضافه کرد: امروز در مرکز مطالعات راهبردی یکی از وظایف پلیس بررسی موضوعات مطرح شده است که آن را در 7 محور مورد بررسی قرار می‌دهد.


وی محورها را این گونه برشمرد:‌ 1- مفهوم‌شناسی نظریه سازمانی 2- آینده پژوهی و مفهوم شناسی علمی معماری ناجای آینده 3- خاستگاه معرفت شناختی معماری ناجای آینده 4- معماری ناجای آینده در تراز تمدن اسلامی 5- ضرورت و الزامات 6- فناوری اطلاعات و معماری ناجا 7- مطالعات تطبیقی در حوزه معماری سازمانی است.


رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی با بیان اینکه 28 مرکز اعم از مراکز مطالعاتی، دفاتر و دانشگاه‌های کشور در این همایش با پلیس مشارکت داشته‌اند، اضافه کرد: بیش از 190 مقاله و چکیده به دست ما رسیده است و این نشان می‌دهد که زمینه مناسبی برای مشارکت اندیشمندان با پلیس فراهم شده است.


به گفته وی مبنای همایش و هدف از آن گفتمان‌سازی در سطح اندیشمندان و خبرگان جامعه برای انجام معماری ناجای آینده است.


رادان با بیان اینکه افق در نظر گرفته شده برای معماری ناجای آینده سال‌های 1404، 1414 و 1424 است اضافه کرد: ‌در واقع شاید نیاز باشد در مواردی معماری صورت گیرد و در مواردی دیگر در حوزه‌های مرتبط با پلیس ترمیم یا اصلاح اتفاق بیفتد تلاش می‌کنیم تا در حوزه ماموریت‌ها، موضوعات اجتماعی، تهدیدات و قدرت‌ها وضعیت مطلوب را بسنجیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم. به عنوان مثال چند سال قبل پلیس فتا به مجموعه پلیس‌های ایران اضافه شد برخی‌ها این را معماری می‌دانند.


رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروی انتظامی با بیان اینکه قرار نیست برای امنیت تعریف جدیدی ارائه شود، تصریح کرد: امنیت امروز به بهترین شکل ممکن تعریف شده است زمانی امنیت حاصل می‌شود که مردم احساس ناامنی نکنند و در هر بازه زمانی امنیت مطلوب مردم است. قرار نیست ما در این تعریف دستکاری انجام دهیم تنها تهدیدها و پیچیدگی‌های جدید را شناسایی و برای آنها برنامه‌ریزی می‌کنیم.


رادان ادامه داد: اگر در تهدیدهای آینده مواد مخدر جزء تهدیدات محسوب شود، شاید باید در ساختار پلیس مبارزه با مواد مخدر نیز تغییری ایجاد شود. در واقع هر نوع تغییری در پلیس‌های تخصصی ما بستگی به داده‌هایی است که در افق آینده به دست می‌آید.


وی تاکید کرد: ما می‌خواهیم مردم بدانند که پلیس نگران آینده آنهاست و خود را برای آینده مردم در همه زمینه‌ها آماده کرده است پیام ما برای مردم این است که پلیس برای آینده شما فکر می‌کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب