دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 اسفند 1395 - 09:11

«پدر معنوی تروریسم» در آمریکا مرد

یک شیخ مصری که به‌دلیل توطئه برای انجام حمله تروریستی در آمریکا در دهه 90 میلادی دستگیر و به حبس ابد محکوم شده بود، روز گذشته (شنبه) در 78 سالگی در زندانی در آمریکا درگذشت.
کد خبر : 160091

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا از پایگاه خبری العالم، بنا بر گزارش آسوشیتدپرس، عمر عبدالرحمان معروف به شیخ نابینا که به حبس ابد محکوم شده بود، در اثر دیابت و بیماری سرخرگ کرونری جان خود را از دست داد.


عبدالرحمان یک نسل برای شبه‌نظامیان افراط‌گرا، یک پدر معنوی محسوب میشد و در دو دهه حبس در زندان نیز به نمادی برای افراط‌گرایی در زندان‌های آمریکا تبدیل شده بود.


این شیخ نابینای مصری در اثر بیماری دیابت، بینایی خود را در نوزادی از دست داد. او همچنین زمانی رهبر گروهی شبه نظامی موسوم به «جامعه اسلامی مصر» بود که با استفاده از خشونت به‌دنبال برکنار کردن حسنی مبارک، رئیس‌جمهوری اسبق مصر بودند.


عمر عبدالرحمان در سال 1990 از مصر گریخت و به آمریکا پناه آورد و در مسجدی در ایالت نیوجرسی آمریکا به تدریس پرداخت. گروهی از پیروان او در سال 1993 به اتهام بمب‌گذاری در برج‌های دوقلوی نیویورک که شش کشته و بیش از هزار زخمی بر جای گذاشت، دستگیر و محکوم شدند.


عبدالرحمان نیز در همان سال به علت دست داشتن در طراحی بمب‌گذاری‌هایی که سازمان ملل متحد و چند ساختمان دیگر در نیویورک را هدف قرار داده بودند، دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.


انتهای پیام/

برچسب ها: افراط‌گرایی
ارسال نظر
قالیشویی ادیب