دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 بهمن 1394 - 12:00

ثروتی خطاب به قاضی‌زاده هاشمی: معاون شما 80 میلیون پول گرفته است/ وزیر بهداشت: در برابر گفته‌هایتان باید پاسخگو باشید، بهتر است تهمت نزنید

سؤال موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مردم بجنورد از سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، در دستور کار جلسه علنی امروز ـ 12 بهمن ـ مجلس قرار گرفت.
کد خبر : 64803

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری آنا، سؤال این بود: «علت عدم اجرای اصل 48 قانون اساسی، توسعه متوازن استان‌ها، اجرای قانون برنامه پنجم توسعه و بودجه سالیانه‌ چیست؟»


سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به این سؤال در جلسه علنی مجلس اظهار کرد: موضوع سؤال عمدتا متوجه بی‌عدالتی در حوزه سلامت است و پاسخم در این‌باره مثبت است. معتقدم همچنان که در بهداشت و درمان بی‌عدالتی است در همه حوزه‌ها نیز بی‌عدالتی وجود دارد.


وی افزود: اعتباراتی را که تاکنون به استان خراسان شمالی اختصاص داده‌ایم حدود 4 میلیارد و 234 میلیون تومان بوده است، در استان خراسان شمالی حدود 510 تختخواب در دست احداث است و پیشرفت فیزیکی آنها به 90 درصد رسیده است.


وزیر بهداشت تصریح کرد: همچنین در سال‌های 94 و 95، به ترتیب 35 و 46 پزشک را به استان خراسان شمالی اختصاص دادیم و اکنون در همه شهرهای بالای 20 هزار نفر جمعیت، پزشک عمومی به اندازه کافی وجود دارد. همچنین از محل مالیات بر ارزش افزوده 7/2درصد به استان خراسان شمالی اختصاص دادیم تا بتوانیم مشکلات موجود در این استان را برطرف کنیم.


قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: شما بودجه را تصویب می‌کنید ولی فکر می‌کنید که چقدر از این بودجه به دست ما می‌رسد. من بی‌عدالتی‌ها را قبول دارم و نمی‌دانید که چقدر در مقابل پزشکان و پرستاران روسیاه هستم، ولی اینکه ما عدالت را رعایت نکردیم قبول ندارم، چرا که ما سعی کردیم به استان‌های کمتر برخوردار بیشتر توجه کنیم.


وزیر بهداشت تأکید کرد: ما در بسیاری از موارد تهران را نادیده گرفته‌ایم تا به بقیه استان‌ها رسیدگی کنیم و اگر نمایندگان تهران در این زمینه اعتراض داشته باشند ما قبول داریم.


ثروتی: اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش بهداشت و درمان اجرا نشده است


در ادامه، موسی‌الرضا ثروتی در توضیح بیشتر سؤال خود اظهار کرد: علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته معضلات فراوانی در بخش بهداشت و درمان وجود دارد مخصوصا که اهداف برنامه پنجم توسعه در بخش بهداشت و درمان اجرایی نشده است.


وی افزود: گزارش مرکز استراتژیک ریاست جمهوری که خطاب به وزرا و معاونان رئیس‌جمهور است، به بسیاری از مشکلات می‌پردازد. مثلا در این گزارش آمده است که در طرح تحول سلامت که افتخاری برای نظام جمهوری اسلامی ایران است ناعدالتی‌های زیادی وجود دارد که می‌توان به مواردی نظیر تعرفه‌های پزشکی، اختلاف سطح و عدم نظارت اشاره کرد.


این نماینده مجلس گفت: آقای وزیر به مشکلات حوزه انتخابیه اشاره کردند در صورتی که من می‌خواستم درباره کل کشور بحث شود و موارد رعایت نشده در برنامه پنجم توسعه مورد توجه قرار گیرد.


وی ادامه داد: براساس برنامه پنجم توسعه تمام پزشکان کشور باید در مراکز پزشکی دولتی زمانی را مشغول به کار باشند، در صورتی‌که این‌گونه نیست. بر روی ویزیت پزشکان هیچ کنترلی نیست، مردم با یارانه زندگی می‌کنند و نمی‌توانند پول ویزیت پزشکان را پرداخت کنند، درست است که شما در بخش درمانی اقداماتی انجام داده‌اید، آن هم صرفا در بخش دولتی ولی نقایص زیادی هنوز وجود دارد.


نماینده مردم بجنورد در ادامه با اشاره به یک گزارش تلویزیونی که به ویزیت پزشکان پرداخته شده بود، تصریح کرد: در این گزارش مردم می‌گفتند که از 40 هزار تومان تا 200‌ هزار تومان پول ویزیت پرداخت می‌کنند. چه کسی باید این مسائل را کنترل کند، معاون شما 80 میلیون پول گرفته است.


ثروتی ادامه داد: ما می‌گوییم بیمه‌ها یکی شود ولی این اقدام صورت نمی‌گیرد. اکنون مردم با دفترچه‌های روستایی سه برابر بیشتر پول پرداخت می‌کنند و به آنها گفته می‌شود که دفترچه شما تحت پوشش نیست.


در ادامه قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به اظهارات ثروتی گفت: پزشکان سرمایه اجتماعی کشور هستند. این‌گونه درباره آنها صحبت نکنید، شما می‌گویید معاون من 80 میلیون تومان پول گرفته است یعنی اگر ثابت شود که چنین نبوده شما در برابر گفته‌هایتان مسئولیت دارید و باید پاسخگو باشید، بهتر است که تهمت نزنید.


وی افزود: بسیاری قبل از اینکه به وزارت بهداشت بیایند درآمدهای زیادی داشتند ولی اکنون آمده‌اند و خدمت می‌کنند، شاید شما هم اگر اینجا نبودید درآمد خیلی بیشتری داشتید. نباید درباره جامعه پزشکی این‌گونه قضاوت کنید.


وزیر بهداشت گفت: متخلف در کدام مجموعه وجود ندارد، نظر مردم را درباره شهرداری‌ها، دادگستری‌ها و سایر نهادها بپرسید و ببینید که چه می‌گویند.


در نهایت موسی‌الرضا ثروتی از پاسخ‌های وزیر قانع نشد و از سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد رییس جلسه علنی که در غیاب لاریجانی این مسئولیت را برعهده داشت، خواست که پاسخ‌های وزیر را در میان نمایندگان به رأی بگذارد.


نمایندگان با 121 رأی موافق، 33 رأی مخالف، 11 رأی ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر، از پاسخ‌های وزیر قانع شدند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته