دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 شهريور 1395 - 14:04
صدیقی در نهمین نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها:

تا پایان برنامه ششم می‌توان تعداد دانشجویان غیر ایرانی را به 75هزار نفر رساند

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم اعلام کرد که همه دانشگاه‌ها در همه مناطق می‌توانند در صورت داشتن شرایط، دانشجوی غیر ایرانی جذب کنند.
کد خبر : 115839

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، در نهمین نشست معاونان و مدیران بین‌الملل دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و پارک‌های علم و فناوری گفت: «ارتباطات حوزه بین‌المللی دانشگاه‌ها به جذب دانشجویان بین‌المللی و ارتباط رایزنان علمی بستگی دارد. در حوزه وزارت علوم ابتدا باید برای روان‌سازی جذب دانشجویان غیر ایرانی تلاش کنیم. به راحتی می‌توان تا پایان برنامه ششم میزان دانشجویان غیر ایرانی در ایران را به 75 هزار نفر افزایش داد.»


او افزود: «قصد داریم روان‌سازی انجام دهیم تا بتوانیم مسیر ورود دانشجویان خارجی را هموارتر کنیم. در حال حاضر هیچ منطقه ممنوعه‌ای در هیچ جای کشور برای جذب دانشجویان خارجی وجود ندارد. از سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که همه دانشگاه‌ها در همه مناطق می‌توانند در صورت واجد شرایط بودن دانشجویان غیرایرانی جذب کنند.»


صدیقی گفت: «با توجه به اینکه روال اداری برای پذیرش دانشجو باید تسهیل شود، پیرو هماهنگی‌هایی که با نهادهای مختلف داشتیم این روند را تا سه هفته کاهش دادیم. بعلاوه باید از بورس برای جذب دانشجویان خارجی استفاده کنیم، زیرا هر کشوری که بورس بدهد برنده میدان است. با بورس کردن دانشجویان غیرایرانی می‌توانیم چندین سرمایه اعم از علمی، فناوری و نظامی را وارد کشور کنیم.»


او توسعه دفاتر کنسولی در دانشگاه‌ها را مهم دانست و گفت: «دانشگاه‌های بزرگ نیز بعد از اینکه تعداد دانشجویان خارجی آنها به یک حد نصابی رسید باید بتوانند دفاتر کنسولی در دانشگاه‌ها داشته باشند تا خدمات کنسولی به دانشجویان غیرایرانی نظیر کارهای مربوط به ویزا و ... را در دانشگاه‌ها ارائه دهند.»


معاون امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: «در راستای توسعه مراکز آموزشی زبان فارسی در دانشگاه‌ها، معمولاً با بیشتر دانشگاه‌هایی که به تأسیس این مراکز تمایل دارند، همکاری‌های لازم انجام می‌شود.»


او افزود: «باید برای جذب دانشجویان غیرایرانی برنامه‌ریزی و هزینه کرد. سایت‌های دانشگاه‌ها باید علاوه‌بر به‌روزرسانی چندزبانه نیز بشوند. از طرفی از افراد باتجربه و مسلط به روابط بین‌الملل برای پیگیری کارهای دانشجویان خارجی در دانشگاه‌ها باید استفاده کنیم. ما در وزارت علوم همواره اعلام کردیم که از دانشگاه‌ها حمایت می‌کنیم تا پذیرش دانشجویان غیرایرانی خود را افزایش دهند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته