دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 فروردين 1394 - 10:44
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران:

شهر تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار دارد

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه آلودگی صوتی در شهر تهران ۱۵ تا ۲۵ دسیبل فرا‌تر از حد مجاز است گفت: شهر تهران در شرایط اضطرار آلودگی صوتی قرار دارد.
کد خبر : 11548

به گزارش گروه اجتماعی آنا، علی محمد شاعری با بیان این مطلب اظهار کرد: اکنون بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلانشهر تهران ناشی از سیستم حمل‌ونقل موتوری است به طوری که موتورسیکلت‌ها به میزان ۸۳ دسیبل آلودگی صوتی تولید می‌کنند و این در حالی است که میزان حد مجاز آن ۷۷ دسیبل است.


وی با بیان اینکه ۶۰ درصد وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای را خودروهای سواری در بر ‌می‌گیرد، افزود: در خیابان‏‌ها و اتوبان‌های شهر تهران حدود ۵۰ درصد خودروهای سواری صدایی بالا‌تر از ۸۱ دسیبل ایجاد می‌کنند در حالی که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری ۷۴ دسیبل است.


شاعری اضافه کرد: طبق آمارهای بدست آمده در شهر تهران، سهم انتشار آلودگی صدا توسط موتورسیکلت‌ها ۴۹ درصد، خودروهای سواری ۳۰ درصد، ماشین‌های سنگین ۲۰ درصد و اتوبوس‌های شرکت واحد یک درصد اعلام شده است.


وی با بیان اینکه مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراه‌های تهران در روز حدود ۷۰ تا۸۰ دسیبل است که این رقم ۱۵ دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی (۵۵ دسیبل) بالا‌تر است، تصریح کرد: همچنین ۷۶ درصد مراکز درمانی و ۳۲ درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالا‌تر از حد مجاز و در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند.


منطقه 9 تهران بیشترین آلودگی صوتی را دارد


شاعری منطقه ۹ تهران را دارای بیشترین آلودگی صوتی در سطح شهر عنوان کرد و افزود: میزان تراز صدا در این منطقه در دوره زمانی روز تقریباً ۷۶ دسیبل و در شب ۷۵ دسیبل است که از علل اصلی میزان بالای آلودگی صوت در این منطقه می‌‏توان به وجود میدان آزادی و تردد خودرو‌ها و موتور سیکلت و همچنین استقرار فرودگاه مهر آباد اشاره کرد.


به گفته وی منطقه ۱۴ دومین منطقه آلوده و منطقه ۱۹ سومین منطقه آلوده به لحاظ صوت در شهر تهران است.


شاعری یادآور شد: بیشترین میزان آلودگی صدا در سطح مناطق از لحاظ ترافیکی به ترتیب در مناطق ۶-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۳-۱۹-۱۸-۲ هستند که تراز صوتی در بیشتر خیابان‌های اصلی این مناطق بیش از ۷۰ دسی‌بل است.


رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به راهکارهای کاهش آلودگی صوتی اشاره و بیان کرد: به منظور مدیریت و کنترل آلودگی صوتی، راهکار‌ها و روش‏‌های فنی و مدیریتی مختلفی وجود دارد که از آن جمله می‌توان به نوسازی و جایگزین کردن خودروهای فرسوده، استفاده از سدهای آکوستیکی، جلوگیری از تردد خودروهای سنگین غیر استاندارد و با آلودگی صوتی غیر مجاز در خیابان‏‌ها به هنگام شب و استفاده از پوشش گیاهی مناسب اشاره کرد.


وی افزود: کنترل تولید آلودگی صدای ناشی از فعالیت‌های صنعتی، عمرانی و خدماتی، جلوگیری از انتشار آلودگی صدا ناشی از ساختمان در فعالیت‌های صنعتی، گسترش شبکه پایش آلودگی صوت و ارائه هشدارهای لازم، افزایش اطلاع و آگاهی شهروندان به منظور کنترل، کاهش و مقابله با آلودگی صوتی، الزام به رعایت مبحث ۱۹ در ساخت و ساز‌ها و منوط نمودن پایان کار به رعایت استانداردهای آلایندگی صوتی از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی صوتی در شهرهاست.


شاعری اضافه کرد: انتقال فرودگاه مهرآباد، نصب دیوارهای جاذب صوتی در حاشیه راه آهن داخل شهر، احداث پارکینگ بیشتر برای جلوگیری از ترافیک، ساماندهی مشاغل مزاحم صنعتی و طراحی سطوح کاربری‏‌ها بر اساس میزان تولید آلودگی صوتی راهکارهای دیگری است که می‌توان برای کاهش میزان آلودگی صوتی عنوان کرد.


رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران یادآور شد: یکی از ابعاد مهم و تاثیرگذار در بهبود کیفیت زندگی و محیط زیست شهری بحث کاهش آلودگی صوتی است که می‌تواند تضمین کننده سلامت شهروندان و ایجاد شادابی و نشاط در آن‌ها شود.


شاعری همچنین وضعیت آلودگی صوتی در شهر تهران را به تفکیک مناطق به شرح ذیل اعلام کرد:



























مناطق



سطح



-



خیلی خوب



8-7-1



خوب



22-21-17-6-5-4-3-2



متوسط



20-19-18-16-15-14-13-12-11-10-9



ضعیف




انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب