دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1395 - 16:00

وزیر بهداشت خبر داد: افزایش 2 برابری صادرات دارویی ایران

وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور عنوان کرد: در کوبا 14 نوع واکسن تولید می شود و ایران نیز توانایی تولید 9 واکسن را دارد و به نظر می‌رسد اگر ما بتوانیم همه واکسن‌های مورد نیاز انسانی را در منطقه تولید کنیم بازار خوبی پیش روی دو کشور خواهد بود.
کد خبر : 109494

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر سیدحسن هاشمى وزیر بهداشت در نشست با معاون رئیس جمهورى کوبا و هیات همراه او که در ساختمان وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: در طول چهار دهه پس از پیروزى انقلاب، کشور ما با کوبا رابطه‌اى راهبردى داشته و این رابطه همچنان بدون تغییر باقى مانده است، از طرف دیگر ما به کمک کوبا با کشورهای آمریکاى لاتین پیوند عمیق و اشتراکات اقتصادى و سیاسى پیدا کردیم. ظرفیت‌هاى اقتصادى مشترکى بین دو کشور وجود دارد و امیدواریم روابط پس از ٥ سال وقفه مجدد ایجاد شود.


وی عنوان کرد: در ابعاد مختلف سیاسى، فرهنگى و بین المللى اشتراکات زیادى بین ما و کشورهای آمریکاى لاتین وجود دارد که این اشتراکات باید تقویت شود. در طول ٥ سال گذشته در حوزه صنعت و معدن، انرژی، امور بانکى و کشاورزى مى‌توانستیم در قالب کمیسیون مشترک در جهت ارتقا روابط، تصمیمات خوبى بگیریم.


وزیر بهداشت با اشاره به حضور معاون رئیس جمهور کوبا در ایران و سفر قریب الوقوع هیات ایرانی به کوبا تاکید کرد: به طور قطع این سفرها و دیدارها به تشکیل کمیته مشترک کمک مى‌کند.


وی گفت: کوبا در حوزه پزشکى یکى از نمونه‌هاى کم نظیر بین المللى در دنیاست. از سوی دیگر ایران نیز در این حوزه در منطقه خود بى‌نظیر است، چرا که در تولید علم چندین سال است که رتبه اول را دارد و 200هزار دانشجو در 60 دانشگاه علوم پزشکى آن تربیت مى‌شوند.


هاشمی ضمن اشاره به دستاوردهای دارویی کشور در چند سال اخیر عنوان کرد: کشور ما 95درصد داروی مورد نیاز خود را تولید می‌کند و در علومی مانند نانوتکنولوژی،بایوتکنولوژی و همچنین حوزه پیوند در خاورمیانه بی‌نظیر است؛ به این ترتیب اگر بتوانیم در جهت نوسازی صنایع دارویی و تولید واکسن حرکت‌های جدی و مثبتی داشته باشیم، بی‌تردید بازار 400میلیونی پیش روی ماست.


وزیر بهداشت با بیان اینکه در طول سه سال گذشته صادرات دارویی ایران به 2برابر افزایش یافته، یادآور شد: در کوبا 14 نوع واکسن تولید می شود و ایران نیز توانایی تولید 9 واکسن را دارد و به نظر می‌رسد اگر ما بتوانیم همه واکسن‌های مورد نیاز انسانی را در منطقه تولید کنیم بازار خوبی پیش روی دو کشور خواهد بود.


وی گفت: حضور معاون ریاست جمهوری کوبا می‌تواند مقدمه‌ای برای فعالیت کمیسیون اقتصادی دو کشور باشد و امیدوارم در قالب بحث‌های کارشناسی مشکلات کوچک و بزرگ در راه این موضوع برطرف شود.


وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: متاسفانه آمریکا و غرب رفتار قابل اعتمادی ندارند. اتفاقات اخیر کشورهای منطقه که با آمریکا رابطه استراتژیک نیز دارند شاهد همین مدعاست.


هاشمی گفت: خوشبختانه رهبر جمهوری اسلامی ایران سیاست‌های تغییر ناپذیر کشور را بدون هیچ تخطی نسبت به اهداف انقلاب گوشزد می‌کند؛ البته نباید نقش تلاش امپریالیسم خبری را در این مورد نادیده گرفت. تلاش‌های این گروه بر این مبناست که اتفاقات کوچک را بزرگ جلوه دهند. این موضوع موجب می شود ملت‌ها تصور کنند روابط عادی شده در حالی که موانع زیاد است و تا زمانی که صداقت در کار نباشد به هیچ وجه نمی توان به آمریکا اعتماد کرد.


وزیر بهداشت گفت: در ایران در درجه اول توکل همه به خداست و بعد از آن به اراده مردم اتکا داریم؛ نزدیک به سه دهه است که توسط آمریکا تحریم شده‌ایم تا دسترسی‌های ما محدود شود اما جالب است که ما بخشی از پیشرفت‌های امروز را مدیون همین تحریم‌ها هستیم. بنده پیشرفت‌های کوبا را نیز ناشی از همین موهبت می دانم و در کل ایران و کوبا از نظر ظلم بین‌المللی همدردند.


هاشمی ضمن اشاره به گفت‌و‌گوهای خود با رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه کشور، یادآور شد: از طرف ایران همه نوع آمادگی برای ترمیم روابط وجود دارد و تصور می‌کنم دستاوردهای توافق هسته‌ای و رفع برخی موانع، همه بهانه‌ها را برای عدم توسعه روابط از کشور گرفته است. از طرفی بخش بهداشت و درمان یکی از حوزه‌های موفق دولت کوبا است. نکته مهم در این موضوع این است که کارشناسان باور کنند برای توسعه روابط اراده و تصمیم وجود دارد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته