توجه به مسئولیتهای اجتماعی برندها، انتقاد از تحقیر برند ایرانی
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا، فاطمه دانشور عضو اتاق بازرگانی ایران و عضو شورای شهر تهران در سومین جشنواره برند محبوب مصرفکنندگان، توجه به مسئولیتهای اجتماعی از سوی شرکتها را در محبوبیت آنها بسیار مهم دانست و گفت: تولید ثروت در کنار رعایت کدهای اخلاقی و کسب و کار مسئولانه سبب میشود تا در کشور، به اصول اخلاقی پایبند باشیم.
وی با اشاره اینکه مفهوم مسئولیت اجتماعی در دنیا قدمتی 30 ساله دارد، افزود: در ایران توجه به این امر جدید است.
دانشور ادامه داد: در ابتدا پذیرش اینکه در کنار فعالیتهای اقتصادی، توجه به مسائل اجتماعی نیز در دستور کار باشد، بسیار سخت بود زیرا اغلب افراد عقیده داشتند که فعالیتهای خیریهای انجام میدهند در حالی که فعالیتهای خیریه تنها بخشی از مسئولیتهای اجتماعی به شمار میرود.
این عضو اتاق بازرگانی ایران گفت:مسئولیتهای اجتماعی در هر شرکتی باید به شکل دستورالعمل درآید و به شکل سند موجود باشد.
وی افزود: به طور مثال به کارگیری کودکان کار توسط پیمانکاران ممنوع شود.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: شناسایی چالشهای اجتماعی و رفع آنها علاوه بر جلوگیری از بحرانهای اجتماعی،به ایجاد ارزش مشترک بین بنگاه و جامعه پیرامونی کمک میکند.
دانشور گفت:در واقع با این نگاه،ارزشهای بازار تنها ارزش مالی نیست و توجه به اجتماع را نیز شامل می شود.
هادی اسدی،دبیر این جشنواره نیز طی این مراسم با اشاره به اینکه این مصرفکنندگان هستند که به یک برند اعتبار میدهند،گفت: تا پیش از این رویدادی در کشور وجود نداشت که محبوبیت برندها را بر اساس نظر مصرفکنندگان بسنجد اما دستاندرکاران این جشنواره تلاش کردند تا با نظرسنجی ملی،برندهای محبوب را بر اساس نظر مصرفکنندگان انتخابکنند.
وی افزود:به دنبال این هستیم تا توجه به سلیقه مصرفکننده را از شعار خارج کنیم و این امر در فعالیت شرکتها نقش پررنگتری پیدا کند.
دبیر جشنواره ادامه داد:این جشنواره به دنبال کسب اعتبار برای برندها و ایجاد ارزش برای آنها با توجه به نظر مصرفکنندگان است.
در ادامه محمود محمدیان، رئیس کمیته علمی جشنواره نیز با اشاره به اینکه در مرحله رشد برندینگ در ایران قرار داریم،گفت: در جهان، برند و مدل چارچوب مشخص دارد که در ایران در حال رسیدن به آن هستیم. در دنیا برند محبوب سنجیده میشود و بر روی محبوبیت برندها نیز کارهای زیادی انجام شده است.
محمدیان گفت:نکته مهم در انتخاب برندها در این جشنواره این است که انتخابها براساس واقعیت و با توجه به امانتداری نسبت به آرای مردم است که این امر خود منجر به ارتقای برندهای ایرانی خواهد شد.
وی افزود: همگی بر این امر اذعان دارند که فضای کسب و کار در ایران برای ارتقای برندها مناسب نیست اما خودمان نیز با تحقیر همه برندهای ایرانی به این امر دامن میزنیم.
رئیس کمیته علمی جشنواره در ادامه گفت:در ایران از خطاهای کوچک برندهای ایرانی نمیگذریم اما خطاهای بزرگ برندهای خارجی را نادیده میگیریم که این جفا در حق همه جامعه است زیرا با تخریب برند ایرانی، همه متضرر میشود و احساس حقارت در جامعه ایجاد خواهد شد که جلوی پیشرفت را میگیرد.
وی افزود: ایرانیان در سالهای اخیر برندهایی را ایجاد کردهاند که قدرت رقابت در عرصههای بینالمللی را نیز داراست.
همچنین سید غلامرضا کاظمی دینان، رئیس انجمن روابطعمومی ایران،سخنران دیگر این مراسم بود که به نقش فعال روابطعمومیها در برندسازی سازمان اشاره کرد و گفت: روابطعمومی یک سازمان باید بتواند منافع سازمان و مصرفکننده را تامین کند و به مسئولیتهای اجتماعی سازمان نیز توجه ویژه داشته باشد.
وی ادامه داد: توجه به انتقادات مصرفکنندگان سبب اعتماد بیشتر مشتریان خواهد شد و همراه با محبوبیت بیشتر برند، سودآوری بالاتری را نیز به همراه خواهد آورد.
شهریار شفیعی، عضو کمیته علمی جشنواره نیز به اشاره به آغاز برندسازی در اوایل دهه 80 شمسی در ایران، گفت: در این 15 سال، تلاش شد تا برندسازی در کشور نهادینه شود.
شفیعی در ادامه افزود: بخش بزرگی از تصمیمات هر انسانی با توجه به احساسات وی گرفته میشود بنابراین توجه به علاقه مصرفکنندگان و ایجاد محبوبیت در برندها سبب انتخاب برند مورد نظر خواهد شد.
وی شاخصهای انتخاب برند محبوب را شامل تعیینکننده بودن این برند، ارتباط راحت با مصرفکنندگان، ایجاد اشتراک بین مصرفکنندگان، قدرت تقویتکنندگی و ایجاد قدرت در مصرفکننده، نقش و جایگاه برند در زندگی روزمره، ایجاد غرور برای استفاده از برند و ایجاد جذابیت و کنجکاوی در مصرفکننده عنوان کرد و گفت: اکنون برای برگزاری و سنجش برندها توسط مصرفکنندگان، تعدادی از این فاکتورها در دستور کار است و در تلاشیم تا در نظرسنجیهای بعدی، همه این شاخصها مورد توجه قرار گیرد.
شفیعی اولین مرحله برندسازی را دیده شدن دانست و ادامه داد: توجه به جزئیات برای دیده شدن از سوی مصرفکنندگان از راهکارهای اساسی در این بخش است.
وی خاطر نشان کرد:اگر برای سلیقه مخاطب برنامه نداشته باشیم،محبوبیت مورد انتظار ایجاد نخواهد شد و در این بین پرداختن به مسئولیتهای اجتماعی می تواند راهگشا باشد.
عضو کمیته علمی جشنواره ادامه داد:در حوزه برندسازی، کارهای عامالمنفعه در انجام مسئولیتهای اجتماعی، صدقه نیست بلکه برنامهای برای کسب محبوبیت به شمار میرود.
سخنران بعدی این جشنواره محمد ناطق، رئیس شورای سیاستگذاری آن بود که با تاکید بر اینکه کسب محبوبیت آخرین گام برای برندها نیست، افزود: گام بعدی این است که به فراتر از محبوبیت دست پیدا کنیم و رابطه عاطفی بین برندها و مصرف کنندگان ایجاد کنیم.
وی با اشاره به اینکه جشنواره برند محبوب مصرفکنندگان با توجه به نظر مخاطبان، در تلاش است تا این امر محقق شود، گفت: برندهای قوی و محبوب در ذهن و قلب هواداران باقی میمانند.
ناطق گفت:با اجرایی شدن برجام شرایط رقابت برای برندها مشکل خواهد شد و اگر برندینگ را حرفهای پیش نبریم، متضرر میشویم.
وی برندی را محبوب دانست که با ورود به چرخه بازار منجر به انتخاب مجدد مصرفکننده شود و تصریح کرد:ایجاد حلقه هواداران برای برندهای محبوب به منظور شناسایی هواداران وفادار و حفظ ارتباط مستمر با آنها، یکی از راههایی است که می تواند به به ایجاد رابطه عاطفی با هواداران منجر شود.
رئیس شورای سیاستگذاری سومین جشنواره برند محبوب مصرفکنندگان، افزود:توسعه مدل نظرسنجی، ابزارهای نظرسنجی، کمپینهای مشترک برند محبوب و ابزار پایش برند از مواردی است که در حوزه سیاستگذاری این جشنواره در دستور کار قرار دارد.
وی در ادامه گفت: محبوبیت برند یک ابزار رقابتی برای ایجاد زمینه مثبت و یک جایگاه منحصر بفرد و غیر قابل تقلید در بازار است.
برندهای منتخب با نظرسنجی از بیش از 354 هزار نفر برگزیده شدند و در همه گروهها نظر مردم دریافت شد.
این نظرسنجی در بازه زمانی 20 آبان تا 25 اسفند سال گذشته انجام شد و طی آن در 20 گروه کالایی و 88 زیرگروه مورد سنجش مردم قرار گرفتند.
در پایان مراسم نیز هدایا و نشان جشنواره به برندهای منتخب اعطا شد.
انتهای پیام/