دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 تير 1395 - 12:58

فیلیپ هاموند: اشتباه مرگبار پل برمر عامل پیدایش داعش بود/ جهان بعد از بعثی‌زدایی جای بهتری نشد

فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه بریتانیا، پیدایش داعش در عراق را ناشی از تصمیم نادرست آمریکا در جنگ عراق دانست.
کد خبر : 99841

به گزارش بین‌الملل خبرگزاری آنا به نقل از وب‌سایت گاردین، در حالی که دولت بریتانیا انتقادات خود از عملکرد دولت آمریکا در جنگ عراق را شدت بخشیده، وزیر امور خارجه این کشور گفته که فاجعه‌بارترین اشتباه، حذف جمعی حامیان حزب بعث از ارتش عراق بوده که به ادعای هاموند به صورت مستقیم منجر به تشکیل گروه داعش شده است.


فیلیپ هاموند گفت، این اقدام پل برمر، دیپلمات آمریکایی مسئول اداره عراق در سال 2003، برای اضمحلال ارتش عراق، یک اشتباه فاجعه‌بار بوده، زیرا موجب روانه شدن 400 هزار سرباز بیکار به خیابان‌ها شده است.


روز پنجشنبه، گزارش چیلکات، انتقاداتی را درباره تصمیم تونی بلر برای مشارکت در جنگ عراق بر اساس اطلاعات دروغین و بی‌برنامگی فاجعه‌بار برای دوران پس از اشغال مطرح کرد.


اظهارات هاموند درباره ارتباط مستقیم تصمیم پل برمر و پیدایش و رشد داعش، در تضاد آشکار با اظهارات روز پنجشنبه تونی بلر است که گفته بود جهان در نتیجه سرنگونی صدام حسین به مکانی بهتر تبدیل شده است.


هاموند در کمیته سیاست خارجی مجلس عوام گفت: «بسیاری از مشکلاتی که ما امروز در عراق شاهد هستیم، ناشی از تصمیم فاجعه‌بار (پل برمر) برای اضمحلال ارتش عراق و سرمایه‌گذاری روی برنامه بعثی‌زدایی است.»



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته