دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
15 تير 1395 - 15:32
در برنامه مناظره رادیو گفتگو مطرح شد

قلیان کشی به ۱۵ ساله‌‌ها رسید

دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات گفت: سن افرادی که در قلیان سراها قلیان می‌کشند، به ۱۵ سال کاهش پیدا کرده است.
کد خبر : 99507

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، برنامه مناظره با موضوع قلیان سراها؛ بودن یا نبودن با حضور محمد رضا مسجدی پزشک، استاد دانشگاه و دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات روی آنتن رادیو گفتگو رفت.


مسجدی با بیان اینکه ماه رمضان بهترین فرصت برای ترک دخانیات است، گفت: به دلیل شرایط خاص فرهنگی و دینی کشورمان در ماه مبارک رمضان افراد به دلیل اینکه روزه هستند و مواد دخانی مصرف نمی‌کنند، بهترین شرایط برای کسانی که مایل به ترک هستند، به وجود می‌آید.


این پزشک با اشاره به اینکه سن افرادی که در قلیان سراها قلیان می‌کشند، به ۱۵ سال کاهش پیدا کرده است، افزود: در سال ۱۳۸۵ قانون جامع کنترل دخانیات تصویب شد و در این ده سال نیز آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی برای این موضوع صادر شده است که بر اساس آن قلیان سراها خلاف قانون است زیرا اساساً قلیان سراها در اصناف و در تشکیلات بهداشت و در محیط وزارت بهداشت تعریف نشده است.


وی نام قلیان سرا را یک نام فریبنده عنوان کرد و گفت: این افراد متاسفانه جوانان ما را گمراه می‌کنند. در بحث قلیان سه موضوع خیلی مهم داریم؛ محتوای قلیان و توتون که مصرف کننده‌ها باید بدانند با چه چیزی دارند بدن خودشان را آلوده می‌کنند. دوم فرق میان سیگار و قلیان و سوم محل عرضه و مصرف است. سیگار و قلیان تنها در قلیان سرا نیستند، همه جا وجود دارد.


دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با تصریح بر اینکه داریم با عرضه مواد مخدر مبارزه می‌کنیم، گفت: البته ممکن است در برخی نقاط این مواد به راحتی در دسترس باشد اما بالاخره جنبه‌های قانونی و انتظامی در این باره وجود دارد. درباره قلیان نیز این موضوع باید اتفاق بیافتد زیرا قلیان پیش درآمد بسیاری از مسائل دیگر است.


مسجدی استاد دانشگاه درباره قانون منع استعمال دخانیات در اماکن عمومی گفت: اماکن عمومی مسقف به مکان‌هایی که محل استفاده و مراجعه عمومی مردم است از قبیل اماکن مقدسه، مساجد، مصلاها، کارخانه، بیمارستان، سالن‌های نمایشی، هتل ها اطلاق می‌شود.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته