دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
14 تير 1395 - 10:15
عسکری در آیین معارفه سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد:

تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی باعث اثربخشی آن در تولید علم و توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور بوده است

معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد که تاسیس این دانشگاه باعث اثربخشی آن در تولید علم و توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور بوده است.
کد خبر : 98997

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام علی عسکری عصر روز گذشته در مراسم تکریم دکتر محمدرضا اسلامی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد و معارفه دکتر معصومه طباطبایی به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه گفت: ضروری می‌دانم در این جلسه، به نعمت تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی و میزان اثربخشی آن در تولید علم و توسعه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و مدیریتی آن اشاره کنم.


وی افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی شجره طیبه و یادگار به جای مانده از دوران امام راحل (ره) است. صدقه جاریه‌ای که اگر بخواهیم میزان ثمربخشی آن را در نظام و انقلاب بدانیم فقط کافی است به این نکته اندیشه کنیم که اگر این دانشگاه نبود چه اتفاقی رخ می‌داد؟!»


معاون امور مجلس دانشگاه آزاداسلامی با بیان اینکه این دانشگاه بنا به ضرورت و نیاز جامعه در دوران دفاع مقدس به پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی و تأیید و حمایت و کمک مالی امام راحل (ره) راه اندازی شد، گفت: «در آغاز کار با مشکلات زیادی مواجه بودیم. نخستین مشکل، نبود امکانات بود اما این مشکل را یک میلیون تومان هبه امام (ره) و کمک مردم حل کرد و دانشگاه از سرمایه کلان ملت و انگیزه تحصیلی فرزندان در خانواده استفاده کرد، ولی مهم‌ترین مشکلی که هنوز هم تا حدودی وجود دارد، تفکر انحصاری و دولت‌گرا در حوزه آموزش عالی است.»


دانشگاه آزاد اسلامی شجره طیبه و یادگار به جای مانده از دوران امام راحل (ره) است. صدقه جاریه‌ای که اگر بخواهیم میزان ثمربخشی آن را در نظام و انقلاب بدانیم فقط کافی است به این نکته اندیشه کنیم که اگر این دانشگاه نبود چه اتفاقی رخ می‌داد؟!

وی گفت: «در شرایط اول تأسیس این دانشگاه، برخلاف اصل ۴۴ و دیگر اصول قانون اساسی حتی تأسیس مدارس غیردولتی امکان پذیر نبود چه رسد به تأسیس یک دانشگاه مردم نهاد. با این حال این دانشگاه با پشت کار مؤسسان آن به‌ویژه آیت الله هاشمی رفسنجانی به مأموریت خود ادامه داد و اگر به اختصار بخواهیم به خدمات آن اشاره کنیم، باید بگویم در طول بیش از سه دهه این دانشگاه، کارنامه درخشانی را باعث شده است.»


عسکری با توجه به بیش از پنج میلیون فارغ‌التحصیلان این دانشگاه گفت: «بدون داشتن یک ریال بودجه دولتی با تکیه بر نیت خیرخواهانه مردم بیش از بیست میلیون متر مربع، ساخت و ساز در این دانشگاه صورت گرفته که بالای یازده میلیون متر مربع آن فضای مسقف کلاس درس، ساختمان اداری و دیگر ابنیه مورد نیاز اساتید و دانشجویان است.»


وی ادامه داد: «اکنون در دانشگاه قریب به یک میلیون و هفتصد هزار دانشجو تحصیل می‌کنند با حدود ۷۰هزار هیات علمی تمام وقت، نیمه وقت و مدعو با نزدیک به سی و پنج هزار کارمند. به بیش از یکصد هزار نفر اعم از استاد و کارمند حقوق پرداخت می‌کند از نظر کیفی این دانشگاه در رتبه ۱۶۵ جهانی قرار دارد. همه می‌دانیم که به تعبیر معصوم (ع) اَلْعِلْمُ سُلْطاٰنُ-علم مایه قدرت است و دانشگاه آزاد اسلامی امسال هم برای چندمین سال متوالی رتبه اول تولید علم کشور را به خودش اختصاص داده است.»


وی با بیان اینکه هویت صنفی ما اقتضا می‌کند هوشیار باشیم و انسجام خودمان را حفظ کنیم، افزود: «رهبری فرمود امسال سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل است و فرمودند اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش بنیان است. با این رهنمود رهبری و شعار امسال، دانشگاه آزاد اسلامی، ایجاد شهرک‌های فن‌آوری آزاد و قریب به یکصد مرکز رشد و اجرای طرح سا‌ها که زنجیره آزمایشگاه علمی را با پیوند دادن یازده هزار آزمایشگاه و کارگاه به یکدیگر باعث شده اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش‌بنیان را نوید داده و توسعه پایدار ایران را در دستور کار خود دارد.»


معاون امور مجلس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «می‌دانیم که بدون علم و دانش، خلاقیت و ابتکار و به‌ویژه نخبگان مردمی توسعه پایدار و اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود در این رابطه دانشگاه آزاد اسلامی خود را به صنعت و بازار کار پیوند زده و درصدد تبدیل ایده به تولید و تبدیل علم به ثروت است. تقاضا می‌کنیم دولت و مجلس در این رابطه تسهیل‌گرا باشند.»


عسکری در پایان از خدمات دکتر اسلامی قدردانی و دکتر طباطبایی را به عنوان رئیس واحد یزد و مدیریت استانی دانشگاه معرفی کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته