ابتکار: سامانه 141 وزارت راه و شهرسازی به کمک محیط زیست بیاید
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، نشست مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت راه و شهرسازی با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، فریدون همتی استاندار قزوین و معاونان و مدیران این دو دستگاه به منظور بررسی راهکارهای افزایش تعامل در زمینههای مشترک عصر شنبه به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.
ابتکار با اشاره به چالشهای ناشی از نبود سیستم و مدیریت درست پسماند و فاضلاب در استانهای شمالی به ویژه مازندارن و گیلان، گفت: در چنین شرایطی توسعه جادهای به استانهای شمالی جزء افزایش تخریب بخش مهمی از اکوسیستم کشور، چه تاثیری خواهد داشت؟
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: پیش از توسعه جاده دسترسی به استانهای شمالی، تامین و توسعه زیرساختهای لازم، تدوین برنامه آمایش سرزمین و اکوتوریسم در خطه شمالی کشور از ضروریات است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشارهای هم به سامانه هوشمند 141 وزارت راه و شهرسازی داشت و افزود: میتوان از طریق تعریف پروتکل همکاری میان وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط زیست، با نصب GPS در خودروهای حامل مواد شیمیایی خطرناک و کنترل هوشمند آنها، ضمن پیشگیری از وقوع حوادث جادهای مرتبط، نسبت به اجرایی شدن مفاد کنوانسوینهای ملی و بین المللی در این زمینه و جلوگیری از تخلیه غیرقانونی مواد خطرناک یا واکنش به موقع در زمان بروز حوادث، اقدام کرد.
اعلام آمادگی استاندار قزوین برای بیابان زدایی
فریدون همتی،استاندار قزوین نیز در این نشست، با ارائه گزارشی از روند احداث جاده قزوین _ الموت _ تنکابن و اهمیت ملی و استانی آن، خواستار رفع توقف پروژه و ادامه احداث آن شد.
همتی همچنین با اشاره به تهدید کیفیت هوای استانهای تهران، البرز و قزوین از سمت بیابانهای قزوین به واسطه طوفانهای منطقهای، از اعلام آمادگی استانداری قزوین برای مشارکت با سازمان های حفاظت محیط زیست و جنگلها، مراتع و آبخیزداری برای آغاز عملیات بیابانزدایی در این قسمت، خبر داد.
احداث جادههای ریلی در اولویت قرار گیرد
فرهاد دبیری،معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هدف از این نشست، افزایش تعامل میان دو دستگاه به ویژه در بخش راه و رفع چالشهای موجود در این حوزه است، گفت: ما خواستار باز شدن مسیر توسعه در کشور همراه با حفظ محیط زیست هستیم.
دبیری با اشاره به درخواست استاندار قزوین مبنی بر رفع توقف پروژه احداث جاده قزوین _ الموت _ تنکابن، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست مخالف هر گونه افزایش جاده و مسیر دسترسی به منطقه شمالی کشور بدون در نظر گرفتن آمایش سرزمین و ظرفیت زیستی استانهای مازندران، گیلان و گلستان است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر فاصله قابل توجه میزان تخریبهای زیست محیطی ناشی از جادههای ریلی و جادههای حمل و نقل خودرویی، تصریح کرد: به فرض اثبات ضرورت احداث جاده، احداث جادههای ریلی به دلیل کمتر بودن آثار مخرب زیست محیطی در اولویت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
هوشمندسازی جادهها
دبیری اشارهای هم به موضوع خطرات جادهای برای حیات وحش کشور داشت و اظهار کرد: ضروری است با توجه به میزان تصادفات و تلفات جادهای وحوش در شرایطی که بسیاری از گونهها همچون یوزپلنگ آسیایی و پلنگ از جمله گونههای نادر حیات وحش هستند، اقدامات مناسبی برای ایمن سازی جادهای در محلهای تردد و زیستگاههای حیات وحش صورت پذیرد.
به گفته وی، هوشمندسازی جاده، نصب تابلوهای اخطاری برای کاهش سرعت عبور و فنس کشی از جمله اقدامات موثر کوتاه مدت در این حوزه است.
اصلاح جادههای حادثه خیز ترانزیتهای شیمیایی
سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان اینکه احداث این جاده، هیچ گونه مطالعه و مجوز ارزیابی ندارد، گفت: بیان دلایلی همچون کاهش بار ترافیکی تردد به استانهای شمالی به عنوان ضرورت احداث این حادثه بسیار غیر منطقی است زیرا حل معضل ترافیک نیازمند مدیریت صحیح است.
متصدی اشارهای هم به برخی از تخریبهای زیست محیطی احداث این جاده همچون قطع درختان ممنوع القطع اٌرٌس، افزایش پسماند جادهای و تشدید آلودگی هوا داشت و اظهار کرد: به زودی موضوع احداث این جاده در کمیسیون زیربنایی دولت مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ضروری است به منظور جلوگیری از تخریب محیط زیست و تهدید سلامت مردم در ترانزیتهای نفتی، گازی و فرآوردههای شیمیایی به ویژه در مسیرهای جادهای استانهای لرستان و کردستان، اقدامات اصلاحی برای این جادهها صورت پذیرد.
تهیه دستورالعمل مشترک
وی از تهیه دستورالعمل مشترکی توسط وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست برای کاهش آسیبهای ناشی از حمل و نقل این مواد خبر داد و افزود: وزارت راه و شهرسازی با اصلاح مسیرهای جادهای حادثه خیز میتواند به اجراییتر شدن این دستورالعمل و شکل گیری همکاری بین بخشی برای رفع این چالش، کمک کند.
متصدی پراکندگی زباله در جادههای کشور، نبود مخزنهای جمع آوری زباله در جادهها و پارکینگهای جادهای، عدم برخورداری پارکینگهای جادهای از مخزنهایی با حجم مناسب برای جمع آوری زباله را از دیگر چالشهای محیط زیست جادهای در ایران برشمرد و گفت: مطابق با قانون، مدیریت پسماند جادهای بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و از این رو ضروری است نسبت به رفع چالشهای موجود در این زمینه، اقدام عاجل شود.
تفاهم نامه اصلاح و بازنگری در جاده پارک ملی گلستان
حمید گشتاسب میگونی مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز ضمن یادآوری تفاهم نامه منعقد شده میان استان گلستان و وزارت راه و شهرسازی در سال 1385 مبنی بر اعمال تغییراتی در جاده میان گذر پارک ملی گلستان، خواستار اجرای مفاد این تفاهم نامه شد.
وی همچنین اشارهای به چالشهای زیست محیطی جاده هراز داشت و گفت: روند تخریب محیط زیست در جریان احداث جاده هراز باید متوقف شود.
تصادفات جادهای دومین عامل انسانی مرگ حیات وحش
مجید خرازیان مقدم مدیرکل تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست نیز با ارائه آماری از میزان تلفات جادهای حیات وحش طی سالهای اخیر، تصادفات جادهای را دومین عامل انسانی مرگ و میر حیات وحش در ایران دانست.
وی از سه جاده سمنان _ مشهد، یزد _ کرمان و پارک ملی گلستان به عنوان پر حادثهترین جادههای کشور نام برد و خواستار انجام اقدامات فوری برای جلوگیری از آسیب و تلفات بیشتر حیات وحش در این جادهها شد.
رسوب گذاری و ممانعت از گردش طبیعی آب
رضا اقتدار کارشناس دفتر زیستگاهها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست نیز با ارائه گزارشی از تاثیر مخرب جاده میان گذر (شهید کلانتری) دریاچه ارومیه، خواستار اجرایی شدن تعهدات وزارت راه و شهرسازی برای بازنگری و رفع نواقص این میان گذر در کوتاه ترین زمان ممکن شد.
وی با بیان اینکه مطالعات انجام شده به سفارش سازمان حفاظت محیط زیست بوده، اظهار کرد: انجام اقدامات اصلاحی در پل میان گذر ارومیه به منظور تسهیل گردش آب ضروری است.
به گفته اقتدار، رسوب گذاری و ممانعت از گردش طبیعی آب از جمله آسیب های جدی پل میانگذر برای دریاچه ارومیه است.
سامانه هوشمند کنترل خودروهای حامل سوخت
بنابراین گزارش، داوود کشاورزیان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای ضمن استقبال از تشکیل کارگروه مشترک میان دو دستگاه برای پیگیری موارد مطروحه در جلسه، از راه اندازی سامانه هوشمند ناوگان حمل و نقل اتوبوسی در کشور خبر داد و گفت: میتوان از این سامانه هوشمند برای کنترل خودروهای حامل سوخت یا کالاهای خطرناک نیز بهره گرفت.
وی همچنین با استقبال از پیشنهاد برگزاری مانورهای مشترک فصلی میان دو دستگاه با حضور سمنهای فعال به منظور پاکسازی جادههای کشور، از برنامهریزی برای نصب تابلوهای هشدار به منظور حفظ پاکیزگی جادهها خبر داد.
علی نورزاد معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز از پیگیری برای رفع چالش کنونی جاده میان گذر (شهید کلانتری) دریاچه ارومیه و بازنگری وضعیت این میان گذر به منظور سهولت چرخش آب در دریاچه خبر داد.
همچنین مقرر شد، کارگروه مشترکی با حضور نمایندگان تام الاختیار دو ارگان، موضوعات مختلف همچون چالش های محیط زیستی جاده هراز، بهسازی جاده پارک ملی گلستان و سایر موارد مطروحه در جلسه را بررسی و نسبت به ارائه راهکارهای مشخص ظرف مدت یکماه برای آغاز عملیات اجرایی، اقدام کنند.
انتهای پیام/